Valikko

Arabit värväävät Suomesta lentoemäntiä

Finnair ennustaa, että ulkomaisten lentoyhtiöiden värväyskampanjat lisääntyvät tulevaisuudessa.
Persianlahden Abu Dhabissa vaikuttava lentoyhtiö Etihad Airways etsii näyttävin lehti-ilmoituksin Suomesta lentoemäntiä ja muuta miehistöä. Houkuttimena ovat Arabiemiirikuntien hyvät veroedut.

– Tällaista lehti-ilmoittelua en muista aiemmin nähneeni. Kansainvälistä rekrytointia on ollut kyllä aiemmin, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen katselee ilmoitusta.

Arabilentoyhtiön värväyskampanja ei huoleta Hienosta. Suomalaisten siirtymiset ulkomaille ovat olleet sen verran vähäisiä.

– Suomalaisten houkuttelu ulkomaille varmasti lisääntyy tulevaisuudessa. Arabimaiden lentoyhtiöt ovat hankkineet paljon Airbusin ja Boeingin koneita. Maasta puuttuu koulutusjärjestelmä ja yhtiöt hankkivat ulkomailta osaajia.

Kipparipulasta on kärsinyt kotimainen Finncomm. Arabilentoyhtiöiden rynnistys rekrytointimarkkinoilla ei helpota Finncommin tilannetta.

Sen sijaan lentoemäntien lähtö ei olisi Finncommille katastrofi. Se on tottunut matkustamohenkilöstön suureen vaihtuvuuteen.

– Lentoemäntiä me koulutamme koko ajan itse. Koulutus kestää kaksi kuukautta, Finncommin markkinointijohtaja Tuure Holkko sanoo.

Finncommin Holkko uskoo Hienosen tavoin, että kansainvälinen rekrytointi lisääntyy lentoalalla.

Aasian ja erityisesti Intian lentoyhtiöt yrittävät houkutella työntekijöitä Euroopan lentoyhtiöistä.

– Lentoyhtiöt ovat ostaneet ATR-kalustoa paljon Intiaan. Pulaa on koneita hallitsevista lentokippareista. Aasian lentoyhtiöt haluavat myös siirtyä eurooppalaiseen lentokulttuuriin, Holkko sanoo.

Eurooppalainen lentokulttuuri tarkoittaa ohjaamossa sitä, että perämies saa enemmän vastuuta. Aasialaisessa kulttuurissa perämies ei saa puuttua lentokapteenin toimintaan missään tilanteessa.

Aasian lisäksi ammattitaitoista henkilökuntaa tarvitsee tulevaisuudessa Venäjä.

– Yhdessä julkaisussa oli tieto, että Venäjä tarvitsee tulevaisuudessa jopa 17 000 uutta lentäjää.

Finnairin luottamusmies Esa Heimonen muistelee, että 80-luvulla tanskalainen Sterling houkutteli suomalaisia lentoemäntiä. Takavuosina myös lomalentoyhtiö My Travel kävi Suomessa rekrytointikampanjaa.

Heimonen näkee, että suomalaisten siirtyminen ulkomaisten lentoyhtiöiden palvelukseen on jäänyt yksittäistapauksiksi.

– Tiedän joitakin, jotka ovat muuttaneet SAS:lle, KLM:n tai British Airwaysille. Suomalaisilla ovat verkostonsa Suomessa ja he haluavat asua Suomessa.

Suomalaisilla lentokapteeneilla ja perämiehillä on kova kysyntä ulkomailla.

– Tiedän ainakin yhden suomalaisen, joka lentää arabiemiraateissa. Motiivit lähtöihin vaihtelevat rahaeduista seikkailunhaluun, Timo Willberg Suomen Liikennelentäjäliitto ry:stä sanoo.

Palkka ei ole arabiyhtiöissä päätähuimaava, mutta vero- ja muut edut houttelevat. Joissakin maissa ei tarvitse maksaa veroja, terveydenhuolto ja koulutus ovat ilmaisia.

Arabimaiden lisäksi henkilökuntaa tarvitsevat Intian, Kaukoidän, Kiinan ja Korean lentoyhtiöt.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    3. 3

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    4. 4

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    7. 7

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    8. 8

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    9. 9

      Nesteen osake niiasi Trumpin johtajavalinnan jälkeen

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    10. 10

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää