Valikko

Jani Leinonen tuunaa taidetta

Tuunaustrendi alkoi autoista. Sittemmin on tuunattu, uudistettu, muodistettu tai personoitu myös esimerkiksi vaatteita, kännykänkuoria ja viimeksi Crocs-jalkineita. Nyt ovat vuorossa taulut, joita tuunataan syyskuun ajan Kiasman pihalla Helsingissä.
Taidetuunaamo on kuvataiteilija Jani Leinosen ja markkinointitoimisto Bob Helsingin yhteisprojekti ja jatkoa Helsingin Albertinkadulla vuosi sitten niin ikään kuukauden päivät seisseelle taidesupermarket Pikassolle.

Tuunaamoidean äiti on Bobin ad Anu Igoni ja innoittaja "erittäin ruma taulu", jonka Igoni löysi toissa kesänä ostamansa kesäpaikan irtaimistosta. Igoni keksi viedä taulun päällemaalausta ennenkin harrastaneen ja Bobin kanssa tuolloin yhteistyötä aloitelleen Leinosen tuunattavaksi.

Keskiviikkona Kiasman pihalla avautuu komerotaiteen tuunaamo, johon kuka tahansa voi viedä omistamansa taulun paranneltavaksi.

Taustalla on ajatus sekä komerotaiteen käyttöarvon että absoluuttisen arvon parantamisesta.

– Jokaisessa suomalaisessa kodissa on pari kolme komerotaulua, joita ei kehtaa ripustaa seinälle. Niiden yhteenlaskettu arvo on noin miljardi euroa, laskeskelee Bobin projektijohtaja Jukka Kurttila.

Laskelma perustuu oletukseen, että niin sanotun toritaiteen kappalehinta pyörii keskimäärin sadan euron kieppeillä.

Tuunaamon tuotevalikoima ja hinnoittelu on mietitty tiukasti liiketaloudellisin periaattein. Halvimmalla – 25 eurolla – saa sävytyksen, täysremontista joutuu pulittamaan enimmillään 1 000 euroa.

Tuunaamo on kuitenkin myös taiteellinen projekti, Leinonen korostaa.

– Asiakas ei määrittele, että tuohon kohtaan tulee keltainen viiva. Sen päättää taiteilija.

Paitsi taiteellinen projekti tuunaamo on tietysti osa Leinosen brändin tai – kuten hän itse mieluummin asian ilmaisee – taiteilijuuden rakentamista. Mutta sanoista viis, taidetta on joka tapauksessa brändätty aina: teoksen markkina-arvon määrää taiteilijan brändi, tunnettu nimi taulun nurkassa.

Leimautumista pelkäksi tuunaajaksi tai kaupallisuuden uhriksi ei Leinonenkaan pelkää. Päin vastoin, taiteilijat rakentavat hänen mukaansa taiteilijuutta samoin kuin yritykset yrityskuvaa tai brändiä – mielikuvilla.

– Käsitys taiteilijasta ei muodostu vain hänen töidensä perusteella, Leinonen linjaa.

Taiteilijabrändin rakentaminen yksin on hankalaa ja aikaavievää. Juuri siitä syystä Leinonen päätyi tekemään yhteistyötä mainostoimiston kanssa. Ensimmäisen kerran ajatus tuli hänen mieleensä jo neljä vuotta sitten, mutta vasta runsas vuosi sitten aika oli kypsä.

Siitä lähtien Leinonen ja bobilaiset ovat miettineet yhdessä, mihin suuntaan ja millä keinoilla Leinosen brändiä pitäisi kehittää, jotta hänen niin taiteelliset kuin taloudellisetkin tavoitteensa täyttyisivät. Yhteistyön tarkkaa hintaa Leinonen ei halua paljastaa.

– No, en tietenkään pysty maksamaan Bobille yhtä paljon kuin muut asiakkaat, mutta kymmeniä tuhansia euroja kuitenkin. Osan maksan rahalla, suurimman osan taiteena.

Brändinrakennuksen keinoksi ovat muotoutuneet projektit, kiitos Pikasson viime syyskuisen onnistumisen. Vajaan kuukauden toimineessa taidesupermarketissa kävi yli 14 000 asiakasta.

– Tarkoitus on rakentaa tästä lähtien jonkinlainen projekti joka vuosi syyskuun ajaksi. Ensi vuotta suunnitellaan jo, Leinonen kertoo.

Yhteistyön suunnan taas määrittävät Leinosen taiteelliset tavoitteet, joista yksi on taidemarkkinoiden mullistaminen.

Leinosen mukaan taide – ainakin hänen taiteensa – voi olla paitsi tauluja myös vaikkapa bisnesideoita tai uusia taidekonsepteja. Esimerkiksi Pikasson pyrkimys oli auttaa myös muita taiteilijoita löytämään ostajia teoksilleen.

Taiteen popularisoimisen ja arkipäiväistämisen puolesta Leinonen on puhunut jo pitkään.

– En tarkoita, että taidetta pitäisi helpottaa. Aika usein taidekenttä aliarvioi tavallista kansaa, ja sitä en halua tehdä. Taiteen sisällöt vain pitää paketoida uudella, kiinnostavalla ja yllättävällä tavalla.

Entäpä ne edellä mainitut taloudelliset tavoitteet? Saako taiteilijalla sellaisia edes olla?

Eivät taiteilijat ole koskaan rahasta kieltäytyneet, Leinonen muistuttaa. Tilaustöitä ovat tehneet niin Leonardo Da Vinci kuin Andy Warholkin.

Omaksi taloudelliseksi tavoitteekseen Leinonen nimeää vaurastumisen.

– Olen aina haaveillut naimisiinmenosta ja kahdesta lapsesta ja se vaatii tiettyä tulotasoa.

Maailmanparantajaksi tunnustautuvan Leinosen haaveisiin kuuluu myös antaa "hirveästi rahaa" hyväntekeväisyyteen.

– Ei olisi kovinkaan kiinnostavaa lahjoittaa miljoona euroa SPR: lle, mutta haluaisin tehdä miljoonalla eurolla kestävän taideprojektin, joka myös auttaisi ihmisiä, Leinonen miettii.

Esikuvakseen Leinonen mainitsee tanskalaisen Superflex-ryhmän, joka tekee yhtä lailla taiteena kuin yhteiskunnallisena tai sosiaalisena aktivismina näyttäytyviä projekteja.

Toinen innoittaja löytyy ravintolamaailman puolelta. Leinonen vertaa ajattelumalliaan kulinaarisen maailman Salvador Dalíksi kutsuttuun Ferran Adriàan, joka panostaa mediaan ja markkinointiin ylläpitääkseen katalonialaista El Bulli -ravintolaansa. Adrià on lainannut nimensä niin oliiviöljylle kuin eineksillekin.

Kompromisseja Leinonen sanoo silti karttavansa. Taiteilijan ensisijainen tehtävä on hänen mukaansa provosointi, ajatusten herättäminen. Se ei ole välttämättä ristiriidassa kaupallisuuden kanssa, Leinonen väittää.

– Ihmiset usein aliarvioivat sitä, mikä voi olla kaupallisesti kannattavaa. Ei myyvän tarvitse olla neutraalia tai tylsää. Uskon, että esimerkiksi tuunaamo tuottaa myös rahallista voittoa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Näkökulma: Vaarallisin jytky uhkaa 4. joulukuuta – voittaisi Brexitin ja Trumpin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää