Valikko

Brändi ei mahdu yhteen lauseeseen

Brändeistä käytävässä keskustelussa on ajauduttu harhateille, kun brändin käsitettä on yritetty paketoida liian tiukoiksi yhden lauseen määritelmiksi.
Tätä mieltä ovat Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen projektijohtaja Nando Malmelin ja Suhdetoimisto Taivaan suunnittelujohtaja Jukka Hakala, joiden teos Radikaali brändi tuli painosta tiistaina.

Malmelin ja Hakala esittelevät kirjassaan radikaalin brändijohtamisen mallin, jonka avulla he haluavat laajentaa brändin käsitettä ja monipuolistaa brändikeskustelua.

Keskeistä mallissa on ymmärrys siitä, että brändin arvojen on ohjattava koko organisaation toimintaa.

Brändistä on rakennettava innostava tavoitekuva, jonka takana koko organisaatio voi seistä.

– Apple on tästä kliseinen, mutta hyvä esimerkki. Lupaus helppokäyttöisyydestä ja laadukkaasta designista ohjaa kaikkien applelaisten toimintaa, Hakala sanoo.

Kun brändivisio on yhteinen ja kaikki viestivät sen mukaisesti, yrityksen julkisuuskuva on yhtenäinen. Tähän muuttunut viestintäympäristö tuo omat haasteensa.

– Sosiaalisen median nousu on merkittävä tekijä. Yritysten on osattava analysoida uudenlaista julkisuutta ja sen vaikutuksia.

Uudessa aineettomassa taloudessa aineettomat tekijät ovat entistä tärkeämpiä. Siksi Hakala toivoo, että kirja tavoittaa myös yritysjohdon eikä jää vain alan omaksi jutuksi.

– Yritysjohto käsittää brändin liian suppeasti vain markkinoinnin asiaksi. Esimerkiksi yrityskauppojen, yt-neuvottelujen ja muiden liiketoimintapäätösten mielikuvavaikutukset pitäisi ottaa osaksi päätöksentekoprosessia.

Toki Hakala uskoo, että kirjasta on hyötyä myös kulmahuoneisiin haikailevalle markkinointiväelle.

– Ala on hakenut arvostusta ylirationalisoimalla markkinointia. Se on vähän hassu juttu, sillä uudet innovaatiot ovat vaikeasti mitattavissa eivätkä taivu insinöörimäisiin lujuuslaskelmiin.

– Aineettomassa taloudessa on uskallettava luottaa intuitioon, koska mielikuvien syntyä ei voi tutkimuksin todentaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      5 kuukautta kestäneestä euribor-korkojen manipuloinnista valtavat sakot

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Ikean tulos paisui +20 %

    10. 10

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää