Valikko

Pienet kuorma-autokorjaamot häviävät

Kuorma-autojen määrä on kaksinkertaistunut Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vielä 1990-luvun puolivälissä rekisteröityjä kuorma-autoja oli alle 50 000. Nyt kuorma-autoja on jo pitkälti yli 90 000.
Vaikka kapasiteetin käyttöaste on kuljetusalalla parantunut ja kuorma-autojen huoltoväli uuden tekniikan ansiosta pidentynyt, talouskasvu on lisännyt roimasti kuljetussuoritteiden määrää ja samalla kuljetuskalustoa.

Samaan aikaan kuljetusliikkeet ja infrastruktuuria ylläpitävät yritykset, kuten sähköyhtiöt ja teiden kunnossapitäjät, ovat kuitenkin luopuneet omista korjaamotoiminnoistaan.

– Ulkoistaminen tuo töitä raskaan kaluston huoltoon. Kaluston omistajat luopuvat omista korjaustoiminnoistaan, Autoalan ja Korjaamoiden Liiton toiminnanjohtaja Veli-Jussi Niemi sanoo.

– Lisäksi isot maahantuojat pitävät omia korjaamoitaan vain suurimmissa kaupungeissa ja käyttävät itsenäisiä korjaamoita muualla maassa.

Ajoneuvojen teknistyminen ja huoltotarpeen pieneneminen kuitenkin keskittää samaan aikaan voimakkaasti korjaamotoimintaa. Yleisen korjaamotoiminnan rakennemuutos näkyy vielä voimakkaammin raskaan kaluston huollossa.

– Suomessa raskaan kaluston merkkejä on monta, mutta ajoneuvokanta on silti varsin pieni. Käytännössä täällä ei voi erikoistua yhteen merkkiin, Niemi sanoo.

Suomessa ei ole kuin muutama kymmenen raskaan kaluston huoltoon erikoistunutta yritystä.

– Ala on suhteellisen keskittynyt, koska raskaan kaluston huolto vaatii raskaat investoinnit. Yhdellä paikkakunnalla ei käytännössä voi olla montaa raskaan kaluston korjaajaa.

Yhteistyö ja verkottuminen yritysten kesken toimii kuitenkin Niemen mukaan raskaankaluston korjauksissa hyvin.

– Erityisesti juuri raskaankaluston huolloissa alan yritykset tekevät paljon yhteistyötä. Palveluja ostetaan toisilta. Hyötyajoneuvojen korjaukset ja huollot pitää pystyä suorittamaan nopeasti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    6. 6

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    10. 10

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää