Elisan mainokset jäivät mieleen

Elisa oli kevään huomatuin mainostaja, Nokia kustannustehokkain. Eniten suomalaiset pitivät Audin mainoksista. Tämä käy ilmi mediatoimisto MediaComin mainonnan muistamista ja tehokkuutta mittaavasta tutkimuksesta.


MediaCom kysyi koko ensimmäisen vuosipuoliskon ajan joka toinen viikko 15–44-vuotiailta suomalaisilta, minkä merkkien mainontaa he muistavat nähneensä viime aikoina. Tutkimukseen vastasi lähes 3 700 suomalaista.

MediaCom arvioi myös mainosten kustannustehokkuutta vertaamalla niiden huomioarvoprosentteja yritysten mainospanostuksiin.

Parhaiten suomalaisten mieleen jäivät mainontaan viime vuosina voimakkaasti panostaneet teleoperaattorit: huomatuimpien listalla heti Elisan perässä tulivat Dna ja Sonera. Neljänneksi nousi huomattavasti teleyhtiöitä vähemmän mainostanut Nokia, jota lienee auttanut teleyhtiöiden voimakas panostus laitekauppaan.

Kymmenen listalle nousivat myös Coca-Cola, Saunalahti, Citymarket, Toyota, K-kauppa ja Volvo.

Huonoimmin muistettiin vähittäiskauppojen mainokset. Erityisen tehotonta oli MediaComin laskelmien mukaan S-marketin mainonta. Se joutuu investoimaan mainontaansa 40 kertaa enemmän rahaa kuin Nokia saadakseen yhtä paljon huomiota.

– Tämä osoittaa, ettei mainonnassakaan ratkaise määrä. Voi myös olla, etteivät ihmiset miellä kauppojen tarjousilmoittelua mainonnaksi, MediaComia syyskuun loppuun saakka johtava Bengt Lindström toteaa.

Kehnoimmin suomalaiset muistivat Suomi-Soffan, Maskun, Procter & Gamblen, Hartwallin ja Markantalon mainontaa. Mikään niiden brändeistä ei mahtunut kertaakaan alkuvuoden aikana 25 huomatuimman joukkoon, vaikka niiden mainospanostukset olivat samaa luokkaa Elisan ja Soneran kanssa.

MediaCom pyysi vastaajia myös arvostelemaan muistamansa mainokset. Parhaan arvosanan sai Audi, jonka nelivetoautoa mainostanutta kevätkampanjaa tähditti koira.

– Se on sympaattinen mainos, jossa on jokin juju, Lindström miettii.

Parhaiten automainostajista muistettiin Toyota, mutta kustannustehokkaimmaksi kiri Audi.

Tutkimus osoittaa Lindströmin mukaan, että ratkaisevinta niin mainonnan kustannustehokkuuden kuin arvostuksenkin kannalta on hyvä, tunteisiin vetoava idea. Pysyminen mielessä ja ostoslistalla edellyttää kuitenkin myös mediajatkuvuutta. Yksittäisten vahvojen kampanjoiden vaikutus jää hetkelliseksi.

– Pohjimmiltaan mainonnan rooli on tehdä asioita tutuksi. Tuhansien vuosien geneettinen perimä saa ihmiset vierastamaan ei-tuttuja asioita. Ja voiko mainonta edes vaikuttaa ostopäätöksiin, jos se ei jää lainkaan mieleen?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    2. 2

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    3. 3

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Maailman arvokkain yhtiö saattaakin olla vasta kuudenneksi arvokkain

    8. 8

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    9. 9

      Markkinoiden Ranska-hermoilu helpotti hieman

    10. 10

      Tulli epäilee suomalaisyritystä törkeästä talousrikoksesta – maksamattomia veroja yli kaksi miljoonaa euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    5. 5

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    6. 6

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    7. 7

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää