Valikko

Bonuksia mainostoimistoille

Venäjän mainosmarkkinoiden hurja kasvu jatkuu. Tämän vuoden kasvuarviot vaihtelevat 10 prosentista 30 prosenttiin. Viime vuonna maan mainosmarkkinoiden arvo oli noin 4,6 miljardia euroa, ja vuoteen 2010 mennessä asiantuntijat uskovat sen yltävän jo runsaaseen 7,7 miljardiin euroon.
Yli puolet Venäjän mainoskakusta vie televisio. Vajaan 20 prosentin vuosivauhdilla kasvavan printtimedian osuus on noin neljännes. Siitä osansa nappaa maan suurimpiin kustantajiin kuuluva Sem Dnei, jonka ilmoitusmyyntitulot ovat kolmen viimeisen vuoden aikana kasvaneet 88 prosenttia.

Sem Dnei julkaisee neljää aikakauslehteä: ajankohtaisiin asioihin ja ilmiöihin sekä tv-ohjelmiin keskittyvää Sem Dnei -viikkolehteä ja Itogi-bisneslehteä sekä kerran kuukaudessa ilmestyvää Karavan istori -naistenlehteä ja sen lukemistotyyppistä sisarlehteä.

Sem Dnein ilmoitusmyyntijohtaja Nana Tsobehija perustelee kasvua ennen kaikkea yleisellä kehityksellä: kasvussa ovat niin venäläiskuluttajien tulot kuin lehtien levikitkin. Vasta kolmanneksi tekijäksi hän nimeää yhtiönsä ammattitaitoisen ilmoitusmyyntihenkilöstön.

Etenkin Karavan istorin ilmoitusmyyjät ovat hänen mukaansa poikkeuksellisen sitoutuneita työhönsä.

– He eivät ole vain ilmoitusmyyjiä vaan nimenomaan tietyn lehden ilmoitusmyyjiä. Meillä on erittäin alhainen vaihtuvuus ja kiinteä tiimi, joka ratkoo kaikki ongelmat yhdessä, Tsobehija suitsuttaa.

Osa kunniasta kuuluu toki viime vuonna Venäjän mediajohtajan palkinnon pokanneelle Tsobehijalle itselleen.

Vuonna 1996 perustetun yhtiön ilmoitusmyyntiä alusta asti johtanut Tsobehija on rakentanut yhtiön ilmoitusmyyntiin mainostoimistoja palkitsevan bonusjärjestelmän.

– Halusimme kiittää mainostoimistoja siitä, että ne tuovat meille asiakkaita. Emme kuitenkaan halua, että toimistot siirtävät bonuksen alennuksena omille asiakkailleen, Tsobehija kertoo.

Yhtiö ynnää vuoden lopussa uusien asiakkaiden tuoton ja tilittää siitä mainostoimistoille 1-4 prosenttia sen mukaan, mihin lehteen ilmoitukset on myyty. Levikkijohtaja Sem Dneistä kassaan kilahtaa pienempi bonus kuin Itogista.

Yhtiön erityinen ylpeydenaihe on naistenlehti Karavan istori.

Karavanilla olemme luoneet kokonaan uuden lehtityypin. Venäjällä puhutaan nyt yleisesti Karavan-tyyppisistä lehdistä, Nana Tsobehija kertoo.

Karavanin lukijat ovat 24-44-vuotiaita naisia, jotka edustavat kaikkia tuloluokkia. Pari vuotta sitten se pinkaisi lukijamäärissä ykkössijaa aiemmin pitäneen Cosmopolitanin ohi. Levikiltään Cosmo on edelleen kolminkertainen.

Venäjällä naistenlehdissä mainostavat luonnollisesti eniten hajuvedet ja muotibrändit, mutta perässä tulevat lujaa pankit ja vakuutusyhtiöt.

– Ne tavoittelevat naistenlehti-ilmoittelulla ihmisläheistä imagoa. Venäjällä naiset ovat myös usein päätöksentekijöitä kotia ja perhettä koskevissa asioissa ja vähintäänkin miehet kysyvät heidän mielipidettään ostopäätöksiä tehdessään, Tsobehija sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      Veikkaukseen yhdistyvä RAY jättää jälkeensä 500 miljoonan perinnön

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Lähteet: EKP:n neuvostossa erimielisyyttä satojen miljardien osto-ohjelman jatkosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää