Bonuksia mainostoimistoille

Venäjän mainosmarkkinoiden hurja kasvu jatkuu. Tämän vuoden kasvuarviot vaihtelevat 10 prosentista 30 prosenttiin. Viime vuonna maan mainosmarkkinoiden arvo oli noin 4,6 miljardia euroa, ja vuoteen 2010 mennessä asiantuntijat uskovat sen yltävän jo runsaaseen 7,7 miljardiin euroon.
Yli puolet Venäjän mainoskakusta vie televisio. Vajaan 20 prosentin vuosivauhdilla kasvavan printtimedian osuus on noin neljännes. Siitä osansa nappaa maan suurimpiin kustantajiin kuuluva Sem Dnei, jonka ilmoitusmyyntitulot ovat kolmen viimeisen vuoden aikana kasvaneet 88 prosenttia.

Sem Dnei julkaisee neljää aikakauslehteä: ajankohtaisiin asioihin ja ilmiöihin sekä tv-ohjelmiin keskittyvää Sem Dnei -viikkolehteä ja Itogi-bisneslehteä sekä kerran kuukaudessa ilmestyvää Karavan istori -naistenlehteä ja sen lukemistotyyppistä sisarlehteä.

Sem Dnein ilmoitusmyyntijohtaja Nana Tsobehija perustelee kasvua ennen kaikkea yleisellä kehityksellä: kasvussa ovat niin venäläiskuluttajien tulot kuin lehtien levikitkin. Vasta kolmanneksi tekijäksi hän nimeää yhtiönsä ammattitaitoisen ilmoitusmyyntihenkilöstön.

Etenkin Karavan istorin ilmoitusmyyjät ovat hänen mukaansa poikkeuksellisen sitoutuneita työhönsä.

– He eivät ole vain ilmoitusmyyjiä vaan nimenomaan tietyn lehden ilmoitusmyyjiä. Meillä on erittäin alhainen vaihtuvuus ja kiinteä tiimi, joka ratkoo kaikki ongelmat yhdessä, Tsobehija suitsuttaa.

Osa kunniasta kuuluu toki viime vuonna Venäjän mediajohtajan palkinnon pokanneelle Tsobehijalle itselleen.

Vuonna 1996 perustetun yhtiön ilmoitusmyyntiä alusta asti johtanut Tsobehija on rakentanut yhtiön ilmoitusmyyntiin mainostoimistoja palkitsevan bonusjärjestelmän.

– Halusimme kiittää mainostoimistoja siitä, että ne tuovat meille asiakkaita. Emme kuitenkaan halua, että toimistot siirtävät bonuksen alennuksena omille asiakkailleen, Tsobehija kertoo.

Yhtiö ynnää vuoden lopussa uusien asiakkaiden tuoton ja tilittää siitä mainostoimistoille 1-4 prosenttia sen mukaan, mihin lehteen ilmoitukset on myyty. Levikkijohtaja Sem Dneistä kassaan kilahtaa pienempi bonus kuin Itogista.

Yhtiön erityinen ylpeydenaihe on naistenlehti Karavan istori.

Karavanilla olemme luoneet kokonaan uuden lehtityypin. Venäjällä puhutaan nyt yleisesti Karavan-tyyppisistä lehdistä, Nana Tsobehija kertoo.

Karavanin lukijat ovat 24-44-vuotiaita naisia, jotka edustavat kaikkia tuloluokkia. Pari vuotta sitten se pinkaisi lukijamäärissä ykkössijaa aiemmin pitäneen Cosmopolitanin ohi. Levikiltään Cosmo on edelleen kolminkertainen.

Venäjällä naistenlehdissä mainostavat luonnollisesti eniten hajuvedet ja muotibrändit, mutta perässä tulevat lujaa pankit ja vakuutusyhtiöt.

– Ne tavoittelevat naistenlehti-ilmoittelulla ihmisläheistä imagoa. Venäjällä naiset ovat myös usein päätöksentekijöitä kotia ja perhettä koskevissa asioissa ja vähintäänkin miehet kysyvät heidän mielipidettään ostopäätöksiä tehdessään, Tsobehija sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    3. 3

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    4. 4

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    5. 5

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    6. 6

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    7. 7

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    8. 8

      Googlen autoprojekti kompastui erikoiseen ongelmaan

    9. 9

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    10. 10

      Goldman Sachs puhui Helsingin pörssin laskuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    6. 6

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    7. 7

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    8. 8

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    10. 10

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    11. Näytä lisää