Yhteisöllisyys leviää verkon joka kolkkaan

2ndhead selvitti elo-syyskuussa TNS Gallupilla verkon roolia kuluttajien arjessa. Tutkimuksen mukaan on jo aika unohtaa erottelu perinteisten verkkopalvelujen ja web 2.0 -palvelujen välillä. Mutta esimerkiksi verkkokauppojen tulisi ryhdistäytyä.


Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-64-vuotiaat suomalaiset internet-käyttäjät. Tutkimus komppaa hyvin Gartnerin juuri julkistamaa tutkimusta kuluttajien luomasta verkkosisällöstä. Siinä varoiteltiin perinteisiä medioita aktiivisten verkkokuluttajien luomasta uhasta. TNS Gallupissa kannustetaan nykyisiä verkkopalveluja syleilemään sosiaalisuutta.

- Tutkimus nosti esille kuluttajien itse tuottaman sisällön merkityksen. Web 2.0 -ominaisuuksien ja sosiaalisten mediaelementtien avulla voidaankin houkutella palveluun asiakkaan liiketoiminnalle keskeisiä kohderyhmiä. Tämä koskee kaikkia kuluttajille suunnattuja verkkopalveluita, ei pelkästään perinteisiä yhteisöpalveluita, korostaa Business Unit Director Ismo Tenkanen TNS Gallupista.

- Perinteinen jako normaaleihin sivustoihin ja yhteisösivustoihin on tarpeeton. Suomessa on ehkä havaittavissa sitä, että asia on ymmärretty liian suppeasti. Eli, että web 2.0 -sisältö olisi vain yhteisösaittien omaisuutta, Tenkanen pohtii.

Ismo Tenkanen nostaa esimerkiksi suomalaiset verkkokaupat. Ulkomaisiin verrattuna aika harvassa kaupassa on huomioitu yhteisöllisiä aineksia esimerkiksi mahdollistamalla käyttäjien tekemät arviot tai pisteytykset tuotteista.

Verkkomusiikki ja -videot kiinnostavat kasvavasti

Tutkimuksen mukaan viisi prosenttia suomalaisista internet-käyttäjistä tuottaa sisältöä verkkoon, 25 prosenttia kommentoi muiden käyttäjien luomaa sisältöä ja 56 prosenttia seuraa sitä.

Kuluttajien verkkopalveluiden käyttö suuntautuu tällä hetkellä eniten uutisten lukemiseen verkosta, jota vähintään kerran kuukaudessa tekee neljä viidestä internet-käyttäjästä. Verkon osto- ja myynti-ilmoituspalveluiden tai verkkohuutokauppojen seuraaminen on myös erittäin yleistä. Viihdeuutispalveluita seuraa verkosta 58 prosenttia.

Nettivideo- tai netti-tv-sisältöjä seuraa kuukausittain jo 40 prosenttia vastanneista. Tulevaisuudessa aiotaan erityisesti ladata ja kuunnella musiikkia verkosta, mutta myös katsella enemmän nettivideo- ja tv-sisältöä. Tämä ei välttämättä ole pois uutisten verkkolukemisesta, Ismo Tenkanen uskoo.

- Suomessa verkon käyttötunnit ovat kuitenkin suhteellisen alhaalla verrattuna moneen muuhun maahan. Verkkomusiikki ja -videot voivat kyllä olla pois muusta mediakäytöstä. On todennäköistä, että verkon käyttötunnit tulevat kasvamaan Suomessa vielä.

Tenkasen teesiä tukee myös se, että lähes viikoittain eri verkkomediat tekevät kaikkien aikojen ennätyksiä TNS Metrix -mittauksissa.

Tulevaisuuden muovaajat näyttävät tien

2ndheadin teettämässä tutkimuksessa käytettiin ensi kertaa verkkopalveluiden yhteydessä TNS:n globaalia FutureView business solution -tutkimusratkaisua, joka luokittelee kuluttajat viiteen ryhmään. Näistä ryhmistä merkittävin on Tulevaisuuden muovaajat, jotka ovat uusien ideoiden puolestapuhujia, levittävät sanaa uutuuksista ja ovat tiennäyttäjiä markkinoilla.

Tulevaisuuden muovaajat ovat internet-aktiivisuudessa jopa kaksi-kolme kertaa keskimääräistä internet-käyttäjää aktiivisempia. Heitä on tutkimuksen mukaan yksitoista prosenttia kaikista internet-käyttäjistä. He käyttävät selvästi muita useammin internetiä matkapuhelimen välityksellä sekä kuuntelevat ja lataavat musiikkia ja nettivideoita internetistä muita useammin.

Tulevaisuuden muovaajat lukevat uutisia verkosta useita kertoja päivässä ja aikovat tulevaisuudessa lisätä keskustelufoorumeille kirjoittamista sekä niiden lukemista. Suhteellisesti eniten heitä on musiikkipalveluiden ja verkkolehtien lukijoiden keskuudessa, urheilupalveluiden lukijoista suhteellisesti vähiten.

2ndhead on osa SanomaWSOY-konsernin sähköisen viestinnän liiketoimintaryhmää SWelcomia. ITviikko on puolestaan osa SanomaWSOY-konsernia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    3. 3

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    7. 7

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    8. 8

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    9. 9

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    10. 10

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää