Valikko

Tekstari- ja sähköpostimainonta on vielä mitätöntä

Internet-mainontaa seuraa vähintään silloin tällöin puolet suomalaisista. Sen sijaan alle kolmannes ilmoittaa seuraavansa tekstiviesti- ja sähköpostimainontaa edes silloin tällöin.


Mainonnan neuvottelukunnan kahden vuoden välein teettämässä selvityksessä havaittiin suhtautumisen mainontaan muuttuneen positiivisempaan suuntaan.

Verkkopohjaisista välineistä mainontaa seurataan yllättävän harvoin. Internetistäkin mainontaa seuraa säännöllisesti vain 15 prosenttia yli 15-vuotiasta suomalaista. Teksti- ja sähköpostimainoksia sanoo seuraavansa säännöllisesti vain seitsemän prosenttia vastaajista.

Mainontaan suhtaudutaan vuonna 2007 myönteisemmin kuin koskaan aiemmin viimeisten noin 30 vuoden aikana, jolloin yleisön suhtautumista mainontaan on tutkittu, sanoo Mainonnan neuvottelukunnan tiedote. Sen mukaan jopa kriittisimmin mainontaan suhtautuvat 65 vuotta täyttäneet kuluttajat suhtautuvat mainontaan selvästi aiempaa myönteisemmin. Myös mielikuvat mainonnasta ovat pääosin muuttuneet myönteisemmiksi vuodesta 2005, jolloin tutkimus toteutettiin edellisen kerran. Yli 80 prosenttia suomalaisista pitää mainontaa luonnollisena osana nykyajan elämää, kuluttajalle hyödyllisenä sekä hyväksyttävänä.

Mainonta vaikuttaa ostokäyttäytymiseen


62 prosenttia suomalaisista on ostanut joskus tuotteen tai palvelun mainonnan vaikutuksesta. Innokkaimmin mainonnan vaikutuksesta ostavat naiset sekä alle 25-vuotiaat.

Tänä vuonna arvostetaan selvästi aiempaa enemmän sitä, että mainos antaa totuudenmukaisen kuvan mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta.

Hyvän mainonnan ominaisuutena mainitaan yleisimmin todenmukaisuus ja rehellisyys, kun taas huonon mainonnan ominaisuuksiksi nimetään yleisimmin harhaanjohtavuus tai jopa valheellisuus sekä liialliset lupaukset. Vain kolmannes vastaajista kokee mainosten antavan luotettavaa tietoa. Aiempien vuosien tavoin hyvän mainonnan ominaisuuksina pidetään yleisesti myös hauskuutta ja huumoripitoisuutta sekä toisaalta asiallisuutta ja selkeyttä.

Jopa 87 prosenttia suomalaisista suhtautuu myönteisesti yhteiskunnalliseen mainontaan. Erityisesti yhteiskunnalliseen mainontaan, kuluttajavalistukseen sekä ympäristöteemaan mainonnassa suhtaudutaan selvästi aiempaa myönteisemmin. Kielteisimmin suhtaudutaan väkivaltaan, kuolemaan ja seksiin mainonnassa.

TNS Gallup Oy:n Media-yksikkö toteutti Mainonnan neuvottelukunnan toimeksiannosta huhti-toukokuussa 2007 tutkimuksen, jossa kartoitettiin 15 vuotta täyttäneiden suomalaisten suhtautumista mainontaan.

Mainonnan suurin kasvuvara on tekstiviestissä ja sähköpostissa
Tiedotus- ja mainosvälineiden seuraaminen 2007

VälineVähintään silloin tällöinSäännöllisesti
Televisio9665
Sanomalehdet9351
Aikakauslehdet netto*9350
Ilmaisjakelulehdet8638
Radio7935
Asiakaslehdet8433
Suoramainonta kotiin8631
Nimellä varustettu suoramainonta kotiin8428
Myymälämainonta8325
Ammatti- ja järjestölehdet6425
Perhe- ja yleisaikakauslehdet7722
Iltapäivälehdet7717
Internet5015
Ulkomainonta7413
Mainonta elokuvissa5112
Nimellä varustettu suoramainonta työpaikalle4112
Noutopistelehdet549
Mainonta tapahtumien yhteydessä588
Suoramainonta työpaikalle387
Tekstiviestimainonta307
Sähköpostimainonta297
Lähde: Mainonnan neuvottelukunta


Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää