Valikko

Leffamainonnan kiri kestää

Elokuvamainonta pinkaisi tammi–elokuussa liki 55 prosentin kasvuun vuoden takaisesta. Elokuussa leffateattereissa mainostettiin TNS Media Intelligencen tuoreimpien lukujen mukaan 60,4 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan vuosi sitten.


Kasvua ovat vauhdittaneet erityisesti vuodenvaihteessa lanseerattu kontaktitakuu sekä valkokangasmainonnan digitalisointi.

– Filmikopioita ei enää tarvita. Aikataulut ovat muuttuneet tähän päivään sopiviksi ja laatu kestää, mediayhtiö Clear Channelin toimitusjohtaja Timo Tammi selvittää.

Ratkaisevaa on se, että isot brändit ovat innostuneet valkokangasmainonnasta. Alkuvuoden kokeilut ovat vähitellen poikineet uusia kampanjoita.

Kasvua selittää myös kontaktimäärien piristyminen viime vuodesta. Vaisun alkuvuoden jälkeen kesäkauden kahdeksan maailman ensi-iltaa nostivat kävijäluvut erittäin hyviksi.

– Seitsemän miljoonan raja saataneen tänä vuonna rikki, arvioi Finnkinon ohjelmistopäällikkö Timo Räisänen.

Finnkinon kumppanina joulukuusta lähtien toimineessa Clear Channelissa uskotaan nousukauden jatkuvan.

– Syyskuun mainosajat myytiin loppuun. Loka-marraskuussa näyttää käyvän samoin, Tammi uskoo.

Vaikka vetävät elokuvat kiinnostavat mainostajia, huomio kiinnittyy pitkälti kohderyhmään eli siihen, millaista porukkaa leffayleisö yleisesti on.

– 95 prosenttia mainoksista pyörii kampanjan aikana kaikissa elokuvissa.

Osaltaan elokuvamainonnan prosentteja kaunistaa vaatimaton lähtötilanne. Sen osuus koko mediamainonnasta on alle 0,2 prosenttia.

Kaikkien aikojen leffavuonna 2002 elokuvamainonnan volyymi ylsi liki 2,3 miljoonaan euroon. Viime vuoden saldoksi jäi 1,3 miljoonaa euroa. Nyt tavoitellaan kakkosella alkavaa lukua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    8. 8

      Nokian johto teki 3,4 miljoonan kaupat yhtiön osakkeilla

    9. 9

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    10. 10

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    10. 10

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää