Valikko

Asiakasnäkökulma viilaa pian bemareita

Muotoilutoimisto Provoke suunnittelee nuorennusleikkauksen autojätti BMW:n moottoripyörämallistolle.
Muotoilutoimisto Provoke on tuonut asiakas- ja käyttäjänäkökulmaa muun muassa Nokian ja Fiskarsin tuotesuunnitteluun. Turkulais-helsinkiläisen toimiston uusin kumppani on autojätti BMW, jonka moottoripyörämallistolla on edessään nuorennusleikkaus.

– Meidän tehtävämme on pelkän muotoilun lisäksi selvittää ja kertoa, millaisia tuotteita asiakkaat haluavat parin vuoden kuluttua, tiivistää Janne Loiske, yksi Provoken perustajista.

Nokian imussa elektroniikkasektorilta ja käyttötavarapuolelta asiakkaita hankkinut yritys on toimintansa alusta lähtien painottanut tuotteiden helppokäyttöisyyttä.

Loiske korostaa, ettei insinöörien luomista uusista ominaisuuksista tarvitse tinkiä, ne vain pitää miettiä asiakkaiden tarpeiden pohjalta. Kaikkia ominaisuuksia ei kannata tunkea samaan laitteeseen.

Nyt kuluttajien teknoähkyyn on herätty Provoken Helsingin-toimiston toimitusjohtajan Heikki Naulapään mukaan myös autoteollisuudessa.

– Navigaattorit, lisääntynyt tietotekniikka ja monimutkaiset nappulaviidakot eivät ole miellyttäneet asiakkaita. He vaativat ratin takana selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä, sanoo Naulapää.

Kaksikon mukaan ajoneuvoteollisuuden uusi innostus designiin johtuukin pitkälti tästä. Kun uudella tekniikalla ei voi loputtomiin kikkailla tai se pitää piilottaa peltien alle, on muotoilusta ja helppokäyttöisyydestä tullut entistä tärkeämpi kilpailuvaltti etenkin aasialaisvyörytystä vastaan kamppaileville eurooppalaismerkeille.

– BMW:llä on tämä sama haaste moottoripyörissään. Ne ovat kalliita ja laadukkaita, mutta samalla vähän tylsiä. Nyt mallistoon pitää saada nuorekkaampaa otetta, kertoo Naulapää.

Kotimaista digiboksi-ruljanssia Loiske ja Naulapää pitävät esimerkkinä siitä, kuinka käyttäjä on unohtunut tekniikkahuuman alle.

Markkinoille olisi pitänyt tuoda huomattavasti laajempi kirjo varmatoimisia laitteita. Helppokäyttöisyyttä korostaville yhden napin bokseja, nappulaviidakkoa rakastaville tekniikkafriikeille omansa.

– Nyt tarvitaan jopa kolme erillistä kaukosäädintä eikä tallentaminen silti onnistu, huokaa Naulapää.

Kansainväliselle kasvu-uralle päässeen Provoken lähiaikojen tavoitteena on Loiskeen mukaan avata konttori ulkomailla. Myös markkinointipuoleen aiotaan panostaa.

– Suunnittelemme tuotteita asiakasnäkökulmasta, joten meillä on myös tietämystä kenelle ne voi myydä, hän huomauttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    3. 3

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    10. 10

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää