Valikko

Mainostoimistot tulivat palkkaneuvotteluihin

Ammattiliitot käyttävät viestintä- ja mainostoimistoja apuna palkkaneuvotteluissa. Tehyn kampanja alkoi jo, Toimihenkilöunioni pohtii omaa kampanjaansa.
Terveydenhoitoalan järjestö Tehy alkoi näyttävän kampanjan, kun se oli lauantaina hylännyt kunta-alan palkkatarjouksen. Helsingin Sanomissa oli tiistaina koko sivun ilmoitus.

Lisäksi liitto havainnollisti hoitajille luvatun tasokorotuksen lähettämällä kansanedustajille kirjekuoren, joka sisälsi 30 euroa.

– Idea kampanjaan tuli meiltä, mutta yhteistyökumppanina on viestintätoimisto Drum, sanoo Tehyn viestintäjohtaja Katri Lindqvist.

Omia sopimusneuvottelujaan käyvä Toimihenkilöunioni TU on pannut merkille Tehyn kampanjan.

– Olen seurannut Tehyn mainontaa ja huomannut uuden tavan käyttää julkisuutta. Myös itselläni on tässä edessäni mainos, jota olemme valmistautuneet käyttämään, jos joudumme ärhäkämpään neuvottelutilanteeseen, sanoo viestinpäällikkö Jaana Aaltonen TU:sta.

Toimihenkilöunioni käyttää mainostoimisto Avalonia.

Drumista ei haluta kommentoida asiakkaana olevan Tehyn tai muiden ammattiliittojen kampanjointia.

Mainostoimisto Dynamo Advertisingissa uskotaan, että jatkossa ammattiliitot käyttävät yhä enemmän markkinointiviestinnän keinoja.

– Tämä on uusi ilmiö. Esikuvana liitoille ovat ehkä toimineet presidentin- ja eduskuntavaalikampanjat, joissa markkinointiviestinnän käyttö on lisääntynyt, sanoo toimitusjohtaja Johanna Piisi Dynamosta.

Dynamon asiakkaina ovat Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.

Eduskuntavaaleissa SAK kohahdutti ökykapitalistia kuvaavalla mainoksella, jolla oli tarkoitus nostaa äänestysprosenttia. Presidentinvaaleissa taas Sauli Niinistö teki näyttävän kampanjan teemalla Työväen presidentti.

Niinistön kampanjaa sekä kokoomuksen eduskuntavaalikampanjaa oli toteuttamassa mainostoimisto Bob Helsinki.

– Tämän tyyppisessä markkinointiviestinnässä on omat riskinsä. Ei riitä, että on kova tahtotila ja halutaan näyttää ja vastata haasteeseen, sanoo copywriter-markkinoinnin suunnittelija Petri Pesonen Bob Helsingistä.

Pesosen mukaan suunnittelussa vaaditaan vahvaa ammattitaitoa.

– Voi olla, että liitoissa koetaan nyt uutuuden viehätystä, mutta edessä ovat Ollin oppivuodet. Usein tuntuu, että kampanjoita ovat toteuttamassa innokkaat amatöörit.

Pesonen sanoo, että poliittinen viestintä on monimutkaisempaa kuin kaupallinen mainonta. Se on vaikeaa alan ammattilaisillekin.

– Siksi pitää tähdätä tarkasti ennen kuin ampuu.

Mainostoimistoissa ja liitoissa ollaan yhtä mieltä siitä, että kampanjoiden kohteena ovat yhtä paljon liiton omat jäsenet kuin suuri yleisö. Palkkaneuvottelujen aikana on tärkeää luoda me-henkeä kentälle.

– Rahalähetys-kampanja oli nopeasti tehty ja yksittäinen tempaus. Kampanjoinnissa voi olla riskejä, mutta me olemme saaneet hyvää palautetta. Vain muutama kriittinen kommentti on tullut, sanoo Lindqvist.

Hän toppuuttelee ajatusta aikaisempaa räväkämmästä julkisuuskampanjasta.

– Palkkaneuvottelujen alla on ennenkin käyty monenlaisia kampanjoita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Eläkkeisiin ja työttömyystukiin historiallinen leikkaus – näin paljon se rokottaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää