Mainostoimistot tulivat palkkaneuvotteluihin

Ammattiliitot käyttävät viestintä- ja mainostoimistoja apuna palkkaneuvotteluissa. Tehyn kampanja alkoi jo, Toimihenkilöunioni pohtii omaa kampanjaansa.
Terveydenhoitoalan järjestö Tehy alkoi näyttävän kampanjan, kun se oli lauantaina hylännyt kunta-alan palkkatarjouksen. Helsingin Sanomissa oli tiistaina koko sivun ilmoitus.

Lisäksi liitto havainnollisti hoitajille luvatun tasokorotuksen lähettämällä kansanedustajille kirjekuoren, joka sisälsi 30 euroa.

– Idea kampanjaan tuli meiltä, mutta yhteistyökumppanina on viestintätoimisto Drum, sanoo Tehyn viestintäjohtaja Katri Lindqvist.

Omia sopimusneuvottelujaan käyvä Toimihenkilöunioni TU on pannut merkille Tehyn kampanjan.

– Olen seurannut Tehyn mainontaa ja huomannut uuden tavan käyttää julkisuutta. Myös itselläni on tässä edessäni mainos, jota olemme valmistautuneet käyttämään, jos joudumme ärhäkämpään neuvottelutilanteeseen, sanoo viestinpäällikkö Jaana Aaltonen TU:sta.

Toimihenkilöunioni käyttää mainostoimisto Avalonia.

Drumista ei haluta kommentoida asiakkaana olevan Tehyn tai muiden ammattiliittojen kampanjointia.

Mainostoimisto Dynamo Advertisingissa uskotaan, että jatkossa ammattiliitot käyttävät yhä enemmän markkinointiviestinnän keinoja.

– Tämä on uusi ilmiö. Esikuvana liitoille ovat ehkä toimineet presidentin- ja eduskuntavaalikampanjat, joissa markkinointiviestinnän käyttö on lisääntynyt, sanoo toimitusjohtaja Johanna Piisi Dynamosta.

Dynamon asiakkaina ovat Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.

Eduskuntavaaleissa SAK kohahdutti ökykapitalistia kuvaavalla mainoksella, jolla oli tarkoitus nostaa äänestysprosenttia. Presidentinvaaleissa taas Sauli Niinistö teki näyttävän kampanjan teemalla Työväen presidentti.

Niinistön kampanjaa sekä kokoomuksen eduskuntavaalikampanjaa oli toteuttamassa mainostoimisto Bob Helsinki.

– Tämän tyyppisessä markkinointiviestinnässä on omat riskinsä. Ei riitä, että on kova tahtotila ja halutaan näyttää ja vastata haasteeseen, sanoo copywriter-markkinoinnin suunnittelija Petri Pesonen Bob Helsingistä.

Pesosen mukaan suunnittelussa vaaditaan vahvaa ammattitaitoa.

– Voi olla, että liitoissa koetaan nyt uutuuden viehätystä, mutta edessä ovat Ollin oppivuodet. Usein tuntuu, että kampanjoita ovat toteuttamassa innokkaat amatöörit.

Pesonen sanoo, että poliittinen viestintä on monimutkaisempaa kuin kaupallinen mainonta. Se on vaikeaa alan ammattilaisillekin.

– Siksi pitää tähdätä tarkasti ennen kuin ampuu.

Mainostoimistoissa ja liitoissa ollaan yhtä mieltä siitä, että kampanjoiden kohteena ovat yhtä paljon liiton omat jäsenet kuin suuri yleisö. Palkkaneuvottelujen aikana on tärkeää luoda me-henkeä kentälle.

– Rahalähetys-kampanja oli nopeasti tehty ja yksittäinen tempaus. Kampanjoinnissa voi olla riskejä, mutta me olemme saaneet hyvää palautetta. Vain muutama kriittinen kommentti on tullut, sanoo Lindqvist.

Hän toppuuttelee ajatusta aikaisempaa räväkämmästä julkisuuskampanjasta.

– Palkkaneuvottelujen alla on ennenkin käyty monenlaisia kampanjoita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    10. 10

      Ulla Nord lähti etsimään ”kadonneita” miehiä – kolkutteli heidän oviaan ja auttoi kädestä pitäen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää