Valikko

Kolumni: "Let's party like it's 1999!"

En tiedä, ovatko muut huomanneet saman, mutta syksy 2007 on älyttömän mielenkiintoista aikaa olla hommissa paljon parjatulla markkinointiviestintä- alalla.


Perinteisten toimijoiden jokasyksyisen tili- ja henkilökuntatenniksen ohella näyttää ja kuulostaa siltä, että pitkään ennustettu alan rakennemuutos on vihdoin käynnistynyt myös Suomessa.

Uusia ja uudenlaisia toimistoja on viime vuoden aikana syntynyt melkoinen joukko.

Digitaalisella puolella meininkiä on jo melkein tungokseen saakka: Ex-Satama-mies Antti Leino on puhaltamassa tulta jo kertaalleen kuopattuun McCannin MRM:ään, Valvetta luotsannut Imran Ahmed käynnisti reilu kuukausi sitten kovien ammattilaisten tähdittämän FWD Helsingin ja viime viikolla toimintansa aloitti Bobin kylkeen liimattu Gyllene Skor.

Taivas-ryhmään kuuluva digipainotteinen Ego on ainakin yleisessä keskustelussa noussut selkeäksi voittajaksi perinteisessä mainostoimistoleirissä.

Kysyntää digiosaamiselle ja muille vaihtoehtoisille markkinointiviestintäyrityksille tuntuu riittävän. Tapahtumamarkkinoinnin puolella Louderin ja PR-puolella Drumin kaltaiset uuden ajan tekijät valittelevat lähinnä henkilökuntapulaa.

Vastaava dramaattinen muutos mainostoimistoasiakkaiden käyttäytymisessä alkoi kehittyneemmillä markkinointiviestintämarkkinoilla pari vuotta sitten. Suomi on kehityksessä aika lailla muun maailman tahdissa.

Syitä suomalaisten yritysten asennemuutokseen on monia:

Sukupolvenvaihdos yrityksissä. Uudet nuoret toimitus- ja markkinointijohtajat ovat kansainvälisiä ja vaativia. Markkinoinnin Hyvä Veli -kerho on muuttumassa nopeasti nitrokabinetiksi.

Kovat markkinoinnin ROI-tavoitteet. Tuloksiin pääsemiseen vaaditaan itsenäistä ajattelua. Erityisesti kansainvälisissä yrityksissä.

Mediakentän fragmentoitumisen aiheuttamat huolet kustannuksista ja tavoittavuudesta.

Pyrkimys syvempään ja jatkuvampaan dialogiin asiakkaiden kanssa.

Hurjaa on meininki suuressa maailmassakin. Tuttu mediatalouden professori kertoi viime viikolla, että tuoreen tutkimuksen mukaan USA:ssa käytetään jokaista mainontaan investoitua taalaa kohti jo kaksi taalaa muihin markkinointitoimenpiteisiin.

Erään mainostoimistokonsernin johtaja taas sanoi, että koko alan kasvu perustuu digitaaliseen bisnekseen. Perusbisnes sen sijaan putoaa rajusti.

Tämä selittää esimerkiksi WPP:n ostoretket, jotka suuntautuvat lähes poikkeuksetta digitaaliselle puolelle (VideoEgg, Iconmobile, Reddion, JumpTap, Schematic, OOT ja suurimpana 24/7 Real Media).

Nyt bailataan kuin vuonna 1999. Ehkä tällä kertaa bileet eivät – Princen biisin sanojen mukaan – lopu vuonna 2000.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    10. 10

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää