Kolumni: "Let's party like it's 1999!"

En tiedä, ovatko muut huomanneet saman, mutta syksy 2007 on älyttömän mielenkiintoista aikaa olla hommissa paljon parjatulla markkinointiviestintä- alalla.


Perinteisten toimijoiden jokasyksyisen tili- ja henkilökuntatenniksen ohella näyttää ja kuulostaa siltä, että pitkään ennustettu alan rakennemuutos on vihdoin käynnistynyt myös Suomessa.

Uusia ja uudenlaisia toimistoja on viime vuoden aikana syntynyt melkoinen joukko.

Digitaalisella puolella meininkiä on jo melkein tungokseen saakka: Ex-Satama-mies Antti Leino on puhaltamassa tulta jo kertaalleen kuopattuun McCannin MRM:ään, Valvetta luotsannut Imran Ahmed käynnisti reilu kuukausi sitten kovien ammattilaisten tähdittämän FWD Helsingin ja viime viikolla toimintansa aloitti Bobin kylkeen liimattu Gyllene Skor.

Taivas-ryhmään kuuluva digipainotteinen Ego on ainakin yleisessä keskustelussa noussut selkeäksi voittajaksi perinteisessä mainostoimistoleirissä.

Kysyntää digiosaamiselle ja muille vaihtoehtoisille markkinointiviestintäyrityksille tuntuu riittävän. Tapahtumamarkkinoinnin puolella Louderin ja PR-puolella Drumin kaltaiset uuden ajan tekijät valittelevat lähinnä henkilökuntapulaa.

Vastaava dramaattinen muutos mainostoimistoasiakkaiden käyttäytymisessä alkoi kehittyneemmillä markkinointiviestintämarkkinoilla pari vuotta sitten. Suomi on kehityksessä aika lailla muun maailman tahdissa.

Syitä suomalaisten yritysten asennemuutokseen on monia:

Sukupolvenvaihdos yrityksissä. Uudet nuoret toimitus- ja markkinointijohtajat ovat kansainvälisiä ja vaativia. Markkinoinnin Hyvä Veli -kerho on muuttumassa nopeasti nitrokabinetiksi.

Kovat markkinoinnin ROI-tavoitteet. Tuloksiin pääsemiseen vaaditaan itsenäistä ajattelua. Erityisesti kansainvälisissä yrityksissä.

Mediakentän fragmentoitumisen aiheuttamat huolet kustannuksista ja tavoittavuudesta.

Pyrkimys syvempään ja jatkuvampaan dialogiin asiakkaiden kanssa.

Hurjaa on meininki suuressa maailmassakin. Tuttu mediatalouden professori kertoi viime viikolla, että tuoreen tutkimuksen mukaan USA:ssa käytetään jokaista mainontaan investoitua taalaa kohti jo kaksi taalaa muihin markkinointitoimenpiteisiin.

Erään mainostoimistokonsernin johtaja taas sanoi, että koko alan kasvu perustuu digitaaliseen bisnekseen. Perusbisnes sen sijaan putoaa rajusti.

Tämä selittää esimerkiksi WPP:n ostoretket, jotka suuntautuvat lähes poikkeuksetta digitaaliselle puolelle (VideoEgg, Iconmobile, Reddion, JumpTap, Schematic, OOT ja suurimpana 24/7 Real Media).

Nyt bailataan kuin vuonna 1999. Ehkä tällä kertaa bileet eivät – Princen biisin sanojen mukaan – lopu vuonna 2000.

  • Alex Nieminen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    3. 3

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    4. 4

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    5. 5

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    6. 6

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    7. 7

      Googlen autoprojekti kompastui erikoiseen ongelmaan

    8. 8

      ”Aivan uutta tietoa” – Helsinki-Tallinna -tunnelin selvityksen ”tulokset lupaavia”

    9. 9

      Miljoonahankkeen neuvonantaja paljastaa 5 vinkkiä menestykseen

    10. 10

      Sijoittajalegendan poikkeuksellinen neuvo: Jos haluat rikastua, laita munat samaan koriin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    6. 6

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    7. 7

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    8. 8

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    9. 9

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    10. 10

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    11. Näytä lisää