Valikko

Gasum tahtoo biokaasun putkeen

Toimitusjohtaja Antero Jännes pelkää, että tekeillä oleva syöttötariffi estää biokaasun käytön liikenteen polttoaineena.
Hallitusohjelmaan kirjattu syöttötariffi biokaasulla tehtävän sähkön tukemiseksi uhkaa kaasuyhtiö Gasumin mielestä estää biokaasun järkevimmän hyödyntämistavan.

Suurilla kaatopaikoilla tai vedenpuhdistamoilla syntyvä biokaasu kannattaisi Gasumin mukaan puhdistaa ja syöttää maakaasuverkkoon ja sieltä liikennepolttoaineeksi esimerkiksi pääkaupunkiseudun busseihin.

– Jos tulee hyvin korkea syöttötariffi biokaasusta tehtävälle sähkölle, kaasuvarastojen päällä istuvien kannattaa tehdä biokaasusta sähköä. Tuki vääristää tällöin biokaasun käyttöä, harmittelee Gasumin toimitusjohtaja Antero Jännes.

Biokaasu olisi liikennekäytössä huomattavasti arvokkaampaa kuin sähköntuotannon polttoaineena, koska biokaasulla voi täyttää osan tulossa olevista liikennepolttoaineiden biokomponenttivaatimuksista.

Jänneksen mukaan suurimmilta kaatopaikoilta ja puhdistamoilta irtoaisi biokaasua vuodessa 400 gigawattitunnin verran. Sillä voisi korvata 0,8 prosenttia Suomen fossiilisista liikennepolttoaineista.

– Se ei olisi ihan mitätön määrä, Jännes toteaa.

Vuonna 2010 liikennepolttoaineiden biokomponenttiosuuden on EU-maissa oltava vähintään 5,75 prosenttia, eli helposti käyttöönotettavalla biokaasulla hoituisi velvoitteesta noin seitsemäsosa.

Saman biokaasun käyttö sähkön tekoon taas ei näkyisi sähkötaseissa käytännössä mitenkään. Biokaasu tuottaisi syntypaikalla sähköä pienissä lauhdevoimaloissa hyvin vaatimattomalla hyötysuhteella.

Nykyisin esimerkiksi Ämmässuon kaatopaikan biokaasusta osa menee Suomenojan voimalassa poltettavaksi, mutta osa jää hyödyntämättä. Hyödyntämätön metaani on poltettava soihduissa, koska metaani on erittäin paha kasvihuonekaasu.

Jänneksen mukaan Gasum oli jo pitkällä keskusteluissa Ämmässuon biokaasun saamisesta putkiinsa, mutta syöttötariffin odotus keskeytti hankkeen. Ämmässuo tuottaisi puolet Gasumin laskelmien biokaasumäärästä.

– Sama koskee muitakin vastaavia hankkeita. Kaikki seisovat nyt ja odottavat, mitä on tulossa, sanoo Jännes.

Syöttötariffia selvittävän kauppa- ja teollisuusministeriön työryhmän on määrä saada työnsä valmiiksi tämän kuun loppuun mennessä.

Gasumin taka-ajatus on saada biokaasusta uusi myyntivaltti kaasulle. Jo nykyisin pääkaupunkiseudulla on toista sataa maakaasulla kulkevaa bussia. Biokaasua riittäisi Gasumin laskujen mukaan nelinkertaiseen määrään.

Kaasuverkossa biokaasun ja maakaasun molekyylit luonnollisesti sekoavat, mutta yhtiö voisi myydä bussiyhtiöille biokaasua verkosta samalla periaatteella kuin sähköverkosta voi myydä vihreää Norppa-sähköä. Biokaasua saisi myydä saman määrän kuin sitä on verkkoon pumpattu. .

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    6. 6

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    9. 9

      Lentäjät harkitsevat Lufthansan uutta tarjousta

    10. 10

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää