Valikko

Ruotsalaisbrändi näyttää keskaria kalliille farkuille

Ruotsin nopeimmin kasvavaksi muotimerkiksi on noussut melkoinen outolintu. Cheap Monday -farkkumerkki yhdistää huippudesignin ja halvat hinnat. Merkki on maailmanmenestys, jonka markkinointiin ei käytetä kruunun kruunua.
– Näytämme keskisormea kalliille farkuille ja osoitamme, ettei muodin tarvitse olla kallista. Olemme jonkinlainen kapinallinen, luonnehtii yrityksen toimitusjohtaja Lasse Karlsson.

Idea nykyisin Suomessakin myynnissä olevasta merkistä syntyi 2000-luvun alkupuolella, kun farkkujen hinnat nousivat Ruotsissa jopa 200–250 euroon.

– Kuluttajat hyväksyivät kalliit hinnat ja osa merkeistä käytti tätä hyväkseen. Ne muuttivat vain joitakin yksityiskohtia tuotteissaan ja jopa kaksinkertaistivat hinnat. Se ärsytti, joten päätimme alkaa valmistaa halpoja, mutta laadukkaita ja muodikkaita farkkuja, selittää Karlsson.

Karlssonin mainitsema "me" viittaa hänen itsensä lisäksi suunnittelija Örjan Anderssoniin ja tuotannosta vastaavaan Adam Fribergiin. Aluksi porukka myi farkkuja pienellä sivukujalla sijainneessa putiikissa Tukholmassa, vain tiettynä viikonpäivänä.

– Maanantaisin kärsit krapulasta ja rahapulasta, se on sopiva päivä halpojen ja tyylikkäiden farkkujen ostoon, nauraa Karlsson.

Kysyntä kasvoi ja merkkiä alettiin myydä joka päivä. Pian tiedusteluja alkoi tulla myös ulkomailta, Australiasta saakka. Vuonna 2004 kolmen kopla perusti virallisesti Cheap Monday -tuotemerkin ja seuraavana vuonna sitä myyvän tukkuliikkeen, Weekday Brandsin.

– Valitsemme jälleenmyyjät tarkasti ja kohtelemme halpoja farkkuja kuin kalliita. Korostamme muodin ja designin halpuutta, mikä on uutta alalla.

Yhdistelmä toimii. Yrityksen liikevaihto on kasvanut vajaassa kolmessa vuodessa nollasta 19 miljoonaan euroon. Eikä kasvu edes ole pääasia.

– Emme tee ikinä päätöksiä sen perusteella, että haluamme kasvaa. Olemme kieltäytyneet mielettömistä tarjouksista, koska kasvun täytyy syntyä omalla tavallamme. Jos asiakas haluaa ostaa niin olemme iloisia, Karlsson sanoo.

Cheap Mondayta ostavat eniten nuoret, muotitietoiset opiskelijat, joilla ei ole paljon rahaa, mutta sitäkin enemmän muodikkaita vaatteita vaativia menoja. Heitä on kaikkialla: Cheap Monday -farkkuja, -paitoja ja -kenkiä myydään 50 maassa.

Tuuriakin on ollut, Karlsson myöntää. Tärkein menestystekijä on silti asiantuntemus. Perustajilla on tuntuma muotiin ja oikeaan ajoitukseen, kokemusta myynnistä ja taloudesta. Ja rohkeutta jatkaa omalla tiellään.

– Kyllästyimme suuriin yhtiöihin, joille luvut merkitsevät enemmän kuin vaatteiden ja muodin viesti. Me emme vieläkään esimerkiksi tarkkaile markkinaosuuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää