Ruotsalaiset osaavat asemoimisen

Hankenin bränditutkija Kirsti Lindberg-Repo uskoo, että brändiajattelu tulee yhä voimakkaammin myös suomalaiseen asumiseen. Selvää muutosta asenteissa on jo havaittavissa.


Pariisissa kaikki osaavat asettaa eri asuinalueet arvojärjestykseen ja New Yorkissakin jopa eri kortteleilla on oma imagonsa.

– Kyllä me tulemme tässäkin asiassa perässä ja brändiasuminen tulee meillekin. Muutamia esimerkkejä on jo, hän sanoo.

Lindberg-Repo ei ylläty, että asuntorakentamisessa brändiajattelua ovat Suomeen tuomassa juuri ruotsalaiset.

– Ruotsalaiset yritykset ovat olleet erittäin taitavia asemoimaan itsensä markkinoille ja rakentamaan selkeitä brändejä. Suomessa ollaan yleisesti ottaen tässä asiassa vähän jäljessä, hän sanoo.

Hyvä ruotsalaisesimerkki on Ikea. Se on pystynyt muuttamaan koko toimialan ja avannut uuden kategorian alan ajatteluun, kuten hyvän brändin ominaisuuksiin kuuluukin.

Rakennusalalla brändin vaikutus voi olla Lindberg-Revon mukaan vielä monia muita aloja suurempi.

– Rakentaminen ja uudisasuntokauppa on hyvin abstraktia, koska usein kaupanteon hetkellä tuleva asunto on vasta piirustuspöydällä.

– Ihmiset luottavat asuntomarkkinoilla paljon suosituksiin ja emotionaaliset asiat nousevat tärkeiksi. Halutaan, että joku herättää luottamuksen. Tällaisessa tilanteessa brändillä on vielä suurempi rooli lopullisessa päätöksenteossa, hän sanoo.

Yritykselle brändi on aina kilpailuvaltti, joka erottaa tuotteen kilpailijoista asiakkaan mielessä.

– Brändi tuo kilpailuetua ja tarjoaa pysyvän ratkaisun asiakkaan ongelmaan. Siksi ihmiset ovat kuluttajina valmiita maksamaan brändistä valtavia summia, Lindberg-Repo sanoo.

Lopullista brändiä yritys ei kuitenkaan pysty luomaan, Lindberg-Repo muistuttaa.

– Asiakas aina muodostaa brändin itse ja yritys pystyy vain luomaan mielikuvia sen tueksi. Brändi rakentuu aina kirkkaaseen visioon ja todelliseen asiakkaan kokemukseen, joka erottuu kunnolla muista.

– Markkinoinnilla voidaan luoda tunnettuutta, muttei rakentaa koko brändiä.

Kun yritykset etsivät uusia kilpailukeinoja, ne hakevat juuri erottuvuustekijöitä ja keinoja sitoa asiakasta omiin tuotteisiin.

– Asiakkaat ovat lojaaleja brändeille. Nyt rakennusliikkeetkin ovat alkaneet hakea kohteille ja alueille ominaisuuksia, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan ja joihin he ovat valmiit sitoutumaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    6. 6

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    7. 7

      Turvapaikanhakija töihin – näin se onnistuu

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      34 miljoonan euron karkkikauppa: Candyking sai uuden omistajan

    10. 10

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää