Valikko

Ruotsalaiset osaavat asemoimisen

Hankenin bränditutkija Kirsti Lindberg-Repo uskoo, että brändiajattelu tulee yhä voimakkaammin myös suomalaiseen asumiseen. Selvää muutosta asenteissa on jo havaittavissa.


Pariisissa kaikki osaavat asettaa eri asuinalueet arvojärjestykseen ja New Yorkissakin jopa eri kortteleilla on oma imagonsa.

– Kyllä me tulemme tässäkin asiassa perässä ja brändiasuminen tulee meillekin. Muutamia esimerkkejä on jo, hän sanoo.

Lindberg-Repo ei ylläty, että asuntorakentamisessa brändiajattelua ovat Suomeen tuomassa juuri ruotsalaiset.

– Ruotsalaiset yritykset ovat olleet erittäin taitavia asemoimaan itsensä markkinoille ja rakentamaan selkeitä brändejä. Suomessa ollaan yleisesti ottaen tässä asiassa vähän jäljessä, hän sanoo.

Hyvä ruotsalaisesimerkki on Ikea. Se on pystynyt muuttamaan koko toimialan ja avannut uuden kategorian alan ajatteluun, kuten hyvän brändin ominaisuuksiin kuuluukin.

Rakennusalalla brändin vaikutus voi olla Lindberg-Revon mukaan vielä monia muita aloja suurempi.

– Rakentaminen ja uudisasuntokauppa on hyvin abstraktia, koska usein kaupanteon hetkellä tuleva asunto on vasta piirustuspöydällä.

– Ihmiset luottavat asuntomarkkinoilla paljon suosituksiin ja emotionaaliset asiat nousevat tärkeiksi. Halutaan, että joku herättää luottamuksen. Tällaisessa tilanteessa brändillä on vielä suurempi rooli lopullisessa päätöksenteossa, hän sanoo.

Yritykselle brändi on aina kilpailuvaltti, joka erottaa tuotteen kilpailijoista asiakkaan mielessä.

– Brändi tuo kilpailuetua ja tarjoaa pysyvän ratkaisun asiakkaan ongelmaan. Siksi ihmiset ovat kuluttajina valmiita maksamaan brändistä valtavia summia, Lindberg-Repo sanoo.

Lopullista brändiä yritys ei kuitenkaan pysty luomaan, Lindberg-Repo muistuttaa.

– Asiakas aina muodostaa brändin itse ja yritys pystyy vain luomaan mielikuvia sen tueksi. Brändi rakentuu aina kirkkaaseen visioon ja todelliseen asiakkaan kokemukseen, joka erottuu kunnolla muista.

– Markkinoinnilla voidaan luoda tunnettuutta, muttei rakentaa koko brändiä.

Kun yritykset etsivät uusia kilpailukeinoja, ne hakevat juuri erottuvuustekijöitä ja keinoja sitoa asiakasta omiin tuotteisiin.

– Asiakkaat ovat lojaaleja brändeille. Nyt rakennusliikkeetkin ovat alkaneet hakea kohteille ja alueille ominaisuuksia, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan ja joihin he ovat valmiit sitoutumaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    6. 6

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    9. 9

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    10. 10

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    8. 8

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    9. 9

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    10. 10

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää