Valikko

Tupakoinnin vastustaminen palkittiin

Suomen Syöpäyhdistyksen tupakoinninvastainen fanijulistekampanja ”if I smoked I would quit” pokkasi titaania Kultajyvä-ilmoituskilpailussa.
Titaanijyvällä palkitaan monikanavainen kampanja, jossa hyödynnetään printtimedian erityisvahvuuksia.

Suomen Markkinointiliitto MARK lisäsi Kultajyvä-kilpailuun tänä vuonna uuden sarjan vastatakseen median monikanavaistumiseen ja edistääkseen kokonaisvaltaista kampanjasuunnittelua.

Titaanijyvä-palkintoon liittyi ensimmäisenä vuonna poikkeuksellinen promootiopalkinto, 100 000 euron edestä ilmoitustilaa Kärkimedian lehdissä.

Voittaneen kampanjan tavoitteena oli saada teini-ikäiset ripustamaan tupakanvastaisia julisteita huoneensa seinälle. Ajatus toteutettiin tekemällä eri alakulttuureille suunnattuja julisteita, joissa nuorisoidolit julistavat lopettavansa tupakoinnin, mikäli polttaisivat. Kullekin alakulttuurille valittiin sopiva lehti ja julkkis. Kampanjan toteutti Hasan&Partners.

– Erittäin haastavasta aiheesta haastavalle kohderyhmälle oli tehty uskottavalla tavalla toteutettu kampanja, tuomariston puheenjohtaja, Kärkimedian brändijohtaja Marja Isokangas-Huiko perustelee tuomariston ratkaisua.

Kultajyvä-kilpailuun lähetettyjen töiden kokonaismäärä on pienentynyt, mikä johtuu siitä, että pelkkiä printtimediakampanjoita tehdään nykyisin vähemmän. Monikanavaiseen Titaanijyvä-sarjaan tuli 15 eri kampanjaehdotusta kaikilta merkittäviltä mainostoimistoilta, mihin tuomaristo oli erittäin tyytyväinen.

– Yleensä uuden kilpailusarjan vakiinnuttaminen kestää 2–3 vuotta, Isokangas-Huiko sanoo.

Monet kilpailuehdotukset olivat kuitenkin kampanjoita, joissa haluttiin ohjata kävijät printin kautta verkkoon. Tätä tuomaristo ei pitänyt palkintokriteerien mukaisena.

Yleisön valitsema Rautajyvä meni jo toisen kerran peräkkäin kilpailutyölle, jota tuomaristo ei pitänyt lainkaan palkinnon arvoisena.

Rautajyvä valitaan Kärkimedian paneelin kautta, johon osallistuu 11 000 suomalaista. Sen voitti tänä vuonna Lastenklinikan kummien ”Joka ilta kun lamppu sammuu” -kampanja, jonka oli toteuttanut mainostoimisto King.

Kilpailun yleinen taso oli tuomariston puheenjohtajan mukaan korkea ja palkinnot jakautuivat melko tasaisesti eri toimistojen kesken. PHS menestyi jälleen hyvin ja vei muun muassa kuluttajamainonnan Kultajyvän Pfizerille tehdyllä kampanjalla kolesterolin vaaroista.

Yhteiskunnallisen mainonnan Kultajyvän sai niinikään Syöpäyhdistyksen kampanja, jonka oli toteuttanut Bob Helsinki.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    5. 5

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Kommentti: Mitä ihmettä tapahtui betonille?

    9. 9

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää