Asianajotoimistot avautuvat markkinoinnille

Hillittyä, hyväkäytöksistä ja harmaata. Asianajotoimistojen markkinointi näyttää samalta kuin asianajajatkin, myöntää Castrén & Snellmanin viestintäpäällikkö Pia Dahlqvist.
Se ei ole ihme, sillä jo Asianajajaliiton laatimien markkinointiohjeiden pääsäännöksi on kirjattu, että mainonnan ja markkinoinnin on oltava asianajajakunnan arvon mukaista.

Perinteitä vaaliva toimiala on kuitenkin muuttumassa. Suurimpiin asianajotoimistoihin on viime vuosina palkattu markkinointihenkilökuntaa, kun aiemmin toimistojen osakkaat ovat hoitaneet viestinnän omien toimiensa ohella.

Suomen vanhin asianajotoimisto Castrén & Snellman pestasi ensimmäisen markkinointiassistenttinsa vuonna 2001. Nyt viestinnässä työskentelee kolmihenkinen tiimi: kaksi assistenttia ja huhtikuussa aloittanut viestintäpäällikkö Pia Dahlqvist.

Tradenomiksi valmistunut Dahlqvist siirtyi asianajotoimistoon investointipankki Evlistä. Vaikka varainhoitajat kuuluvat markkinoinnissa asianajotoimistojen kanssa samaan hillittyyn kastiin, yllätti alan varovaisuus silti Dahlqvistin.

– Asianajotoiminnan vanhat tiedotusohjeet olivat tiukat ja vähän huvittavatkin. Ohjeissa oli määritelty, kenelle toimiston esitteen saa ojentaa, ja esitteissä sai olla kuvia vain toimitiloista. Ohjeet uudistuivat kymmenen vuotta sitten, mutta edelleenkin mainonta ja viestintä on varovaista. Räväkkyys ei toimi, koska alaa leimaa hienotunteisuus.

Dahlqvist uskoo, että lähivuosina asianajotoimistot kehittävät markkinointiaan.

– Isommat toimistot satsaavat markkinointiin yhä enemmän. Niiden on erottauduttava toisistaan. Yhdeltä toimistolta on nähty jopa tv-mainos. Kun alan markkinointia on vapautettu, pystymme tiedottamaan vapaammin. Verkosta tulee entistä tärkeämpi markkinointikanava.

Suomi on alan edelläkävijä: monissa muissa Euroopan maissa asianajopalveluita ei saa mainostaa vieläkään. EU:n jäsenmaissa asianajotoimistojen markkinoinnin täyskielto poistuu 2009, kun palveludirektiivi astuu voimaan.

Castrén & Snellmanilla markkinoinnin tärkeys on huomattu liikevaihdon kasvaessa. Tänä vuonna menee rikki 30 miljoonan euron raja. Henkilökunnan määrä on kasvanut samassa tahdissa, ja nyt toimistolla on 160 työntekijää Helsingissä, Pietarissa ja Moskovassa.

Castrén & Snellmanin budjetista markkinointi haukkaa 4-5 prosenttia. Liikejuridiikkaa tarjoavan toimiston asiakaskunta muodostuu yritysten ylimmästä johdosta sekä lakiasiainjohtajista.

Tärkein markkinointikeino alalla ovat asianajajien henkilökohtaiset suhteet. Asianajajat tapaavat asiakkaitaan eri kokoisissa markkinointitapahtumissa, joita Castrén & Snellman järjestää vuosittain runsaat 350.

– Tärkeimmät myyntimiehet ovat firman omistavat osakkaat, ja ehdottomasti tehokkainta on henkilökohtainen myyntityö. Paras tulos myynnistä saadaan kuitenkin sillä, että brändi on tunnettu ja luotettava, Dahlqvist toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      Jarmon, 55, lähi-Siwa joutui lakkautuslistalle – ”Voi kehveli, tämä oli paras kauppa”

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    6. 6

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    7. 7

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    8. 8

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    9. 9

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    10. 10

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    6. 6

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    9. 9

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    10. 10

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää