Valikko

Asianajotoimistot avautuvat markkinoinnille

Hillittyä, hyväkäytöksistä ja harmaata. Asianajotoimistojen markkinointi näyttää samalta kuin asianajajatkin, myöntää Castrén & Snellmanin viestintäpäällikkö Pia Dahlqvist.
Se ei ole ihme, sillä jo Asianajajaliiton laatimien markkinointiohjeiden pääsäännöksi on kirjattu, että mainonnan ja markkinoinnin on oltava asianajajakunnan arvon mukaista.

Perinteitä vaaliva toimiala on kuitenkin muuttumassa. Suurimpiin asianajotoimistoihin on viime vuosina palkattu markkinointihenkilökuntaa, kun aiemmin toimistojen osakkaat ovat hoitaneet viestinnän omien toimiensa ohella.

Suomen vanhin asianajotoimisto Castrén & Snellman pestasi ensimmäisen markkinointiassistenttinsa vuonna 2001. Nyt viestinnässä työskentelee kolmihenkinen tiimi: kaksi assistenttia ja huhtikuussa aloittanut viestintäpäällikkö Pia Dahlqvist.

Tradenomiksi valmistunut Dahlqvist siirtyi asianajotoimistoon investointipankki Evlistä. Vaikka varainhoitajat kuuluvat markkinoinnissa asianajotoimistojen kanssa samaan hillittyyn kastiin, yllätti alan varovaisuus silti Dahlqvistin.

– Asianajotoiminnan vanhat tiedotusohjeet olivat tiukat ja vähän huvittavatkin. Ohjeissa oli määritelty, kenelle toimiston esitteen saa ojentaa, ja esitteissä sai olla kuvia vain toimitiloista. Ohjeet uudistuivat kymmenen vuotta sitten, mutta edelleenkin mainonta ja viestintä on varovaista. Räväkkyys ei toimi, koska alaa leimaa hienotunteisuus.

Dahlqvist uskoo, että lähivuosina asianajotoimistot kehittävät markkinointiaan.

– Isommat toimistot satsaavat markkinointiin yhä enemmän. Niiden on erottauduttava toisistaan. Yhdeltä toimistolta on nähty jopa tv-mainos. Kun alan markkinointia on vapautettu, pystymme tiedottamaan vapaammin. Verkosta tulee entistä tärkeämpi markkinointikanava.

Suomi on alan edelläkävijä: monissa muissa Euroopan maissa asianajopalveluita ei saa mainostaa vieläkään. EU:n jäsenmaissa asianajotoimistojen markkinoinnin täyskielto poistuu 2009, kun palveludirektiivi astuu voimaan.

Castrén & Snellmanilla markkinoinnin tärkeys on huomattu liikevaihdon kasvaessa. Tänä vuonna menee rikki 30 miljoonan euron raja. Henkilökunnan määrä on kasvanut samassa tahdissa, ja nyt toimistolla on 160 työntekijää Helsingissä, Pietarissa ja Moskovassa.

Castrén & Snellmanin budjetista markkinointi haukkaa 4-5 prosenttia. Liikejuridiikkaa tarjoavan toimiston asiakaskunta muodostuu yritysten ylimmästä johdosta sekä lakiasiainjohtajista.

Tärkein markkinointikeino alalla ovat asianajajien henkilökohtaiset suhteet. Asianajajat tapaavat asiakkaitaan eri kokoisissa markkinointitapahtumissa, joita Castrén & Snellman järjestää vuosittain runsaat 350.

– Tärkeimmät myyntimiehet ovat firman omistavat osakkaat, ja ehdottomasti tehokkainta on henkilökohtainen myyntityö. Paras tulos myynnistä saadaan kuitenkin sillä, että brändi on tunnettu ja luotettava, Dahlqvist toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää