Valikko

Netti tekee vanhasta uuden

Innovaatioyrittäjä Jussi Nurmio tekee innovaatioita toteuttamalla vanhoja asioita internetissä uudella tavalla.
Pula-aika rajoittaa ideoiden kaupallistamista.

– On pulaa rohkeudesta, on pulaa tekijöistä, on pulaa rahasta ja ennen kaikkea on pulaa ajasta. Siksi uuden innovaation kaupallistaminen on niin vaikeaa, sanoo Taivas-yritysryppään pääomistaja Jussi Nurmio.

– Jos riman asettaa korkealle, kaikki nämä esteet on käytävä läpi, Nurmio tiivistää kaupallistamisprosessin hankaluudet.

Monella suomalaisella on ideoita, mutta Jussi Nurmio on sikäli poikkeuksellinen suomalainen, että hän elää oikeasti innovaatioista. Nurmio tienaa jo innovaatioiden kehittelyllä ja tuotteistamisella, mutta hän aikoo tienata jatkossa vielä enemmän.

Taivas paitsi suunnittelee ja toteuttaa markkinointiviestintää asiakkaille, se myös kehittää asiakkaiden liikeideoita toimiviksi kokonaisuuksiksi.

Nurmion uusin aluevaltaus on käynnistää ja omistaa nopeasti kasvavia maailmanlaajuisia verkkobisneksiä.

Yrittäjänuransa Nurmio aloitti hampurilaisravintoloilla. Hän toi Burger Kingin Suomeen, mutta siirtyi 28-vuotiaana McDonald's- ketjun Suomen tytäryhtiön osakkaaksi sekä vetäjäksi.

Alussa uuden ravintolaidean levittäminen oli mielekästä, mutta kun konseptia kiristettiin, Nurmiolla hirtti kiinni. Hän myi osuutensa ja siirtyi mainostoimistoyrittäjäksi.

– McDonald's oli kaatua liian tiukkaan konseptiin, sillä se ei ottanut huomioon paikallisia olosuhteita Euroopassa. Myöhemmin McDonald's korjasi tilanteen ja toi paikallisia innovaatioita mukaan, hän sanoo.

Nurmio muistuttaa, että esimerkiksi salaatit otettiin ensimmäistä kertaa käyttöön McDonald'sissa Italiassa.

– Luovaa prosessia ei pidä tukahduttaa liian tiukalla johtamisella. Mutta luovuuden ja konseptin kehittämisen pitää tapahtua samassa paikassa, Nurmio sanoo.

Kokemuksesta Nurmio on ottanut opikseen. Hän ei ole tukahduttanut omia alaisiaan. Taivas on kasvanut nopeasti täyden palvelun markkinointiviestintäryppääksi. Taivas Communications -ryhmään kuuluu kahdeksan markkinointiviestintäyritystä.

– Pystymme toteuttamaan tällä joukolla suuriakin projekteja. Uusia hankkeita tulee toteutettavaksi asiakkailta koko ajan. Meille sanotaan nykyään, että tehkää meille Igglo.

– Meidän asiakkaamme ovat pääasiassa suuria yrityksiä, jotka haluavat tehdä asiat toisella tavalla tai sitten meille tuodaan ideoita, joissa on rahoitus valmiina, Nurmio sanoo.

Toisten liikeideoiden kehittäminen ja kaupallistaminen ei ole Nurmiolle kuitenkaan riittänyt vaan hän on alkanut kaupallistaa järjestelmällisesti myös omia ideoitaan. Taivas-ryhmän Taivas Innovations Oy:n ideana on jalostaa maailmanlaajuisen kasvupotentiaalin omaavia ideoita kaupallisiksi tuotteiksi.

Merkittävimmät omistukset tällä hetkellä ovat Habbo-hotellia ja IRC-galleriaa pyörittävän Sulake sekä kiinteistönvälitysyritys Igglo.

Nurmion mukaan lisää on tulossa. Seuraava idea on jo kehitysputkessa, eikä lanseerauskaan ei ole kaukana.

Nurmion liikeidea on innovatiivinen, sillä hän etsii perinteisiltä toimialoilta tehottomia toimintamalleja ja vien ne rahoittajien avulla verkkoon.

Erityisen hyväksi liikeidean tekee se, että ideoiden kaupallistamisen hoitavat pääosin juuri oman Taivas-ryhmän palveluyritykset. Näin kehityspanostuksista osa jää joka tapauksessa omiin yrityksiin.

– Minulla on se etu, että minulla on käytettävissäni innovaatioiden kaupallistamiseen ja kehittelyyn kunnolliset välineet, hän sanoo.

Innovaatioyrittäjäksi Nurmiota voi siis hyvällä syyllä sanoa. Nurmio itse uskoo, että hänestä tuli innovaatioiden kaupallistaja, koska ajankohta oli juuri nyt sopiva.

– Aika oli otollinen tähän ja satuin olemaan paikalla. Aiemmin tällainen ei olisi ollut mahdollista.

– Nettimaailma on avannut uusia mahdollisuuksia. Se on mahdollistanut isojen asioiden tekemisen ilman poskettomia rahavaroja, Nurmio sanoo.

Silti kaupallistaminen vaatii aina kovaa uskoa asioihin. Kukaan ei rahoita pelkkää ideaa. Nurmion mukaan tarvitaan hyvä johto ja selkeä mahdollisuus kasvattaa toimintaa.

– Tarvitaan myös onnistumisia. Asiat etenevät tässä aina portaittain. Ensin aloitetaan kotimaassa ja sitten mennään toiseen maahan ja sitten kolmanteen. Takana pitää olla onnistuminen, jotta homma voi jatkua.

Igglon Nurmio katsoo jo onnistuneen osin kotimaassa.

– On etabloiduttu markkinoille ja vallattu pääkaupunkiseudulla 10 prosentin markkinaosuus. Kävijöitä on 60 000 ja asuntokauppoja tehdään lisääntyvässä määrin netin avustuksella.

Nurmio muistuttaa, että verkkomaailmassa on pakko päästä nopeasti markkinoille, on saatava nopeasti palautetta käyttäjiltä ja pystyttävä nopeasti muuttumaan.

– Verkkotoiminta on usein uusi tapa tehdä perusasioita. Se tuo tehokkuutta ja poistaa turhia välimiehiä. Jos verkkohankkeissa lähdetään nopeasti liikkeelle, myös tappiot skaalantuvat. Siksi pitää hyväksyä myös, että oikeassakin ideassa lanseeraus on vasta alkua.

– Nettiprojekteissa käyttäjät ovat kehittäjiä. Siksi on tärkeää päästä nopeasti markkinoille, pitää saada nopeasti palaute ja pysytä tekemään nopeasti muutoksia, Nurmio sanoo.

Yhteistä hyville innovaatioille on Nurmion mukaan se, että joku seisoo aina niiden takana. Jonkun pitää omistaa projekti.

Lisäksi yrityksissä tarvitaan johto, joka on valmis viemään asioita eteenpäin ja alaiset, jotka pystyvät toteuttamaan suunnitelmat.

– Jokaisella innovaatiolla on kundi, joka uskoo asiaan ja toinen, joka uskaltaa rahoittaa sitä. Ideat ja rahat ovat usein eri tahoilla. Mutta vaaditaan aina yksi ihminen joka omistaa projektin, sillä vastuuta ei voi jakaa, hän sanoo.

– Keskeisten henkilöiden on kuitenkin kuunneltava ja käytettävä kehittelyssä apua. Siksi meiltäkin odotetaan yleensä, että suhtaudumme asiakkaiden ideoihin kriittisesti.

– Mutta tarvitaan myös epäonnistumisia. Muuten mopo karkaisi käsistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää