Valikko

Ikääntyvä mäkikotka kasvaa yhä korkoa

Voittajat pysyvät huippu-urheilussa helposti otsikoissa ja hymyt irtoavat vaivattomasti myös sponsoreiden pr-tilaisuuksissa. Häviäjien kohtalona on seurata, miten palstatila typistyy ja sponsorien kiinnostus hiipuu. Janne Ahosen kohdalla yleistys ei päde.
15-vuotiaasta lähtien Suomen mäkijoukkueeseen kuuluneen tyyliniekan viime kausi meni pahasti mönkään. MM-mitalit jäivät haaveeksi ja maailmancup meni penkin alle.

Tärkeimmällä sponsorilla riittää silti ymmärrystä, eikä hymykään näytä hyytyneen. Päin vastoin, Konica Minoltan markkinointijohtaja Jarno Ahonen uskoo, että Ahosen pr-arvo on entistä kovempi.

– Jannen medianäkyvyys oli viime talvena huippuluokkaa. Kaikki halusivat haastatella ja tietää, miksei hyppy kulje ja joko ura on ohi. Jokaisessa kuvassa näkyivät Janne, sukset ja meidän tarra, myhäilee Jarno Ahonen.

Sama mediamyllytys lienee edessä tälläkin kaudella, kun 30-vuotias lahtelainen lähtee 16. kerran maailmancup-kiertueelle. Nyt mediaa kiinnostaa, pystyykö Ahonen nousemaan takaisin huipulle.

Yhteistyön juuret ovat Ahosen junnuvuosissa. Lahden Hiihtoseuran 14-vuotias mäkilupaus sai tuolloin tuekseen vielä pelkällä Konica-nimellä toimineen kameravalmistajan sekä lahtelaisen Eiri-kuvan.

Nykyisellään yhteistö ulottuu asiakas- ja pr-tapahtumista Janne Ahosen kotisivuihin.

Konica Minoltan oman nettisaitin kävijämäärät ovat tämän linkin ansiosta moninkertaistuneet.

Japanilainen toimistotekniikkajätti hakee entistä vahvempaa asemaa Keski-Euroopan markkinoilta. Siksi näkyvyyttä on haettu urheilulajeista, jotka ovat siellä suosittuja ja saavat medianäkyvyyttä.

Ahonen on Konica Minoltan ainoa yksilöurheilija. Hänen lisäkseen yhtiö sponsoroi muun muassa jalkapalloseura Bayern Müncheniä, yleisurheilun Kultaista liigaa ja MotoGP:tä.

Mäkikotkan muita pääsponsoreita ovat hyppymonoja valmistava Jalas ja suksimerkki Atomic.

Muut merkit eivät saa kisa-asuissa ja hyppyhaalareissa edes näkyä, sillä Hiihtoliitolla on omat sponsorinsa ja niille myydyt mainospaikat.

Janne Ahosen mielestä käytäntö ei ole enää tätä päivää.

Mäkihypystä on tullut puhdasta ammattilaisurheilua, jossa hyppääjät tekevät sopimuksia myös itse.

– Nyt on vireillä sen verran helpotusta, että oman sponsorimainoksen saisi kisoissa myös kypärään. Se olisi jo kova juttu.

Ahosten ensi kauden tärkein tavoite on Keski-Euroopan mäkiviikon voitto. Janne Ahoselle ykköstila tietäisi Jens Weissflogin taannoisten ennätysten kaatamista ja viidettä titteliä.

Jarno Ahonen laskeskelee myös suorituksen huimaa pr-arvoa.

– Mäkiviikko on Keski-Euroopassa samanlainen instituutio kuin Wienin filharmonikkojen uudenvuoden konsertti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää