Valikko

Pk-yritykset vierastavat mainostoimistoja

Lähes 90 vuoden ikään ehtinyt, hoitokalusteita valmistava ja myyvä Lojer Group on kokenut mainostoimistopalvelujen ostaja. Silti 150 henkilöä neljässä maassa työllistävä Lojer tekee ison osan markkinointiviestinnästään itse.
– Ehkäpä mainospalveluiden ja pk-yritysten yhteistyön yksi kapeikko on siinä, että pk-yritykset pyrkivät kustannussäästösyistä käyttämään pieniä mainostoimistoja. Kokemuksemme mukaan pienissä mainostoimistoissa asiakasta kuunnellaan liiankin orjallisesti, jolloin luovat ratkaisut eivät pääse pinnalle, miettii Vammalassa pääpaikkaansa pitävän yrityksen toimitusjohtaja Ville Laine.

Pienet mainostoimistot Laine kokee kuitenkin joustavina ja kustannuksiltaan kannattavina yhteistyökumppaneina. Nykyisen mainostoimistokumppaninsa Suunnittelurasian Lojer löysi noin vuosi sitten.

– Halusimme raikastaa ja nykyaikaistaa ilmettämme. Samaan ajankohtaan liittyi Lojerin brändin tunnettuuden nostaminen maailmalla ja muun muassa logon uusiminen. Koimme, että vanha mainostoimisto ei tuolloin enää vastannut odotuksiamme.

Yritys halusi Laineen mukaan myös siirtyä tuotelähtöisestä viestinnästä kohti asiakaslähtöisyyttä.

– Meille on tärkeää, että saamme omat tavoitteemme läpi esimerkiksi esitesisältöjen osalta, mutta mainostoimiston pitää tuoda mukaan myös omia luovia ratkaisujaan.

Lojer Groupissa markkinointiviestinnän panokset ovat kasvaneet vuosi vuodelta, vaikka viestintää tehdäänkin mahdollisimman paljon talon sisällä ja myös yritysjohto on siinä mukana. Kustannussyistä jako säilyy myös tulevaisuudessa, Laine sanoo. Mainostoimistoltaan Lojer aikoo ostaa ennen kaikkea erikoisosaamista vaativia töitä, kuten kuvauspalveluja.




Pitkälti omissa käsissä on myös liimoistaan tunnetun Kiillon markkinointiviestintä. Isossa 215 hengen organisaatiossa on silti tarvetta myös mainostoimistokump-paneille.

– Kun toimimme sekä kuluttaja- että yritysmarkkinoilla, tarvitsemme mainostoimistoa strategisena yhteistyökumppanina. Meillä on pitkäaikainen mainostoimistokumppani, jonka kanssa olemme laatineet esimerkiksi oman brändikirjamme. Sen avulla pyrimme ohjeistamaan myös ulkomaiset tytäryhtiömme toimimaan emoyhtiön linjausten mukaan, kertoo Lempäälään pääkonttorinsa sijoittaneen yrityksen brändipäällikkö Outi Jalo.

Jalo linjaa nykyisen mainostoimiston tehtäväkenttään muun muassa tuotteiden etikettien ja säkkien uudistustyön ja osallistumisen muunkin materiaalin työstämiseen. Kiillolla jokainen osasto vastaa silti itsenäisesti omasta mainonnastaan ja markkinointiviestinnästään.

Ulkopuolinen näkemys tuo Jalon mukaan markkinointiin uusia ulottuvuuksia. Kiilto odottaa mainostoimistolta visuaalisen osaamisen lisäksi kokonaisuuksien hallintaa, uusia, raikkaita ideoita ja aitoa kiinnostusta ja paneutumista yrityksen toimialaan.

Kaikkea graafisen alan osaamista ei silti osteta ulkoa. Kiillolla on jo jonkin aikaa ollut oma visualisti, jonka tehtävä on miettiä Kiillon visuaalista linjaa pitkällä tähtäimellä.

– Visualisti tekee paljon Kiillon eri osastojen markkinointimateriaalia ja ilmoituksia yhteistyössä osastojen markkinointihenkilöstön kanssa, Jalo kertoo.

Muun muassa Bioska-biojätepusseja valmistava Plastiroll päätti 15 vuotta sitten ulkoistaa markkinointiviestintänsä kokonaan. Pk-yrityskentässä poikkeavaan ratkaisuun sysäyksen antoi konsultti Jouni Kilpeläinen, joka otti yhteyttä ja tiedusteli yrityksen viestintätarpeita. Plastiroll antoi Kilpeläiselle koetyön, ja siitä alkoi yhteistyö, joka jatkuu edelleen.

– Markkinointiviestinnän isot linjaukset teemme talon sisällä ja kutsumme Jounin mukaan suunnitteluun heti alkuvaiheessa. Hänen tehtävänään on huolehtia, että haluttu viesti menee perille tavoitellulle kohderyhmälle ja vielä budjetin rajoissa, valottaa toimitusjohtaja Timo Forss.




Ylöjärvellä sijaitseva Plastiroll valmistaa pakkausmateriaaleja niin paperista kuin muoviseoksistakin. Lähinnä brändimainontaan keskittyvän yrityksen toimitusjohtaja myöntää, ettei markkinointiviestintä ole helppoa.

– Teemme markkinointiviestinnässä jopa viiden vuoden suunnitelmia, vaikka katsomme toki asioita lyhyemmälläkin aikaperiodilla. Tärkeää on, että on hyvä suunnitelma ja sille toteuttajat, Forss painottaa.

Hankaluudet pk-yritysten ja markkinointiviestintäyritysten yhteistyössä liittyvät Forssin mukaan sopivan kumppanin löytymiseen ja luottamussuhteen rakentamiseen.

– Yritysten tulisi antaa mainontaa ja viestintää hoitavalle kumppanilleen aikaa tutustua ja perehtyä toimialaan kunnolla. Tällöin markkinointiviestintä muodostuu investoinniksi ja siihen panostetut varat tulevat parhaimmillaan korkojen kanssa takaisin.

Plastirollissa yhteistyökumppanin on annettua rauhassa sisäistää yrityksen toiminta. Aikaa myöten yhteistyö on tiivistynyt niin, että nykyään Plastirollin markkinointiviestinnästä vastaavalla Kilpeläisellä on jopa oma työhuone yrityksessä.

– Aloitimme yhteistyön vuonna 1993. Kun olen saanut läheltä seurata Plastirollin toimintaa ja ollut mukana esimerkiksi Bioskan tuotekehityksessä alusta alkaen, markkinointiviestinnän ratkaisuja on ollut helppo miettiä, Kilpeläinen kertoo.

Kilpeläisen toimenkuvaan kuuluu suunnittelutyön lisäksi mainostoimistoyhteistyö: hän valitsee muun muassa graafisen ilmeen toteuttajat ja mainoskuvausten tekijät.

Sekä toimitusjohtaja Forss että markkinointiviestinnästä huolehtiva Kilpeläinen vannovat erottuvuuden nimiin sekä yrityksen toiminnassa että markkinointiviestinnässä.

– Olemme aina luottaneet omaleimaisuuteen, ja sen pitää näkyä viestinnässämmekin. Harvalla alamme yrityksellä on rock?n?rollia mukana tekemisissään.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    9. 9

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    10. 10

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää