Pelien pizzalaatikot odottavat suomalaismainostajia

Microsoft mahdollistaa nyt myös suomalaisille mainostajille dynaamisten mainosten sijoittamisen tietokone- ja Xbox-pelien sisään. Mutta törmääkö suomalainen pelaaja jatkossa hassuihin ilmiöihin kuten Kotipizza-mainoksiin keskellä New Yorkin Times Squarea?
Microsoft Digital Advertising Solutions tuo Suomen markkinoille pelimainontayhtiö Massiven ratkaisut (in game advertising). Massiven avulla mainostajat voivat sijoittaa dynaamisia mainoksia Massiven verkostoon kuuluviin pelituotteisiin, kuten verkkoon kytkettyihin pc- ja Xbox-peleihin sekä Windows Live Messenger -peleihin.

Massiven pelimainosalustan avulla tuotemerkkejä voidaan kuvan, audion, videon ja tekstin muodossa tuoda peliympäristöön eri tavoilla – vaikkapa virvoitusjuomatölkkeihin tai pizzalaatikoihin, julisteisiin tai tienvarsinäyttöihin – sinne missä pelaajat odottaisivat näkevänsä mainoksia myös todellisessa elämässä, Microsoft hahmottaa.

- Peleihin sijoitettu mainonta saa suuren huomioarvon, sillä reaalimaailman mukainen mainosympäristö lisää pelien todentuntuisuutta ja parantaa pelikokemusta, uskoo Microsoft Digital Advertising Solutionsin maajohtaja Mikko Ketola.

Suomalaisittain ajateltuna haasteena voi kuitenkin olla meikäläisten tuotemerkkien huono istuvuus useisiin peleihin, joissa seikkaillaan jossain aivan muualla kuin esimerkiksi Kotipizzan tai vaikkapa Soneran kotikonnuilla.

Ketolan mukaan Kotipizzan julisteeseen törmääminen vaikkapa New Yorkissa voi kuitenkin olla parempi vaihtoehto kuin se, ettei mainoksia näy kaupungissa lainkaan.

Pelaajalle näytettävät mainokset määräytyvät ip-osoitteen mukaan, joten amerikkalainen pelaaja näkee samassa tilanteessa eri mainoksen kuin suomalainen.

Ennen mainosten lisäämistä peleihin niiden tulee täyttää tiukat kriteerit. Näin pyritään varmistamaan, että vain sellaiset mainokset, joilla voidaan samalla parantaa realismia ja pelikokemusta, pääsevät peleihin. Esimerkiksi virtuaalisella jalkapallokentällä tämä tarkoittaa, ettei yksikään mainos saa olla toista kirkkaampi tai muuten pompata luonnottomasti esiin, Ketola kuvailee.

Mainonnan ei sinänsä uskota häiritsevän pelaajia. Massiven elokuussa Nielsen Entertainmentilla teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa pelaajista pitää pelin sisäisiä mainoksia realismia lisäävinä elementteinä.

Microsoftin vuonna 2006 ostama Massive Inc. on dynaamiseen pelimainontaan keskittynyt yhtiö, jolla on yhteistyökumppaneinaan 40 pelijulkaisijaa ja yli sadan pelin valikoima. Massive Network tarjoaa mainostajille keinon tavoittaa pelaava yleisö reaaliajassa monella pelialustalla.

Microsoftin mukaan moni mainostaja kokee erityisesti 18-34-vuotiaiden miesten saavuttamisen ongelmallisena, sillä he katsovat yhä vähemmän televisiota. Toisaalta he pelaavat videopelejä enenevässä määrin.

Tutkimusyhtiö Nielsen Entertainmentin mukaan pelimainonnalla voidaan selvästi parantaa brändin tunnettuutta. Myös ostopäätökseen voidaan pelimainonnalla tutkimuksen mukaan vaikuttaa merkittävästi.

Massiven mainosrahoitteisessa mallissa pelinkehittäjien on mahdollista saada osa pelin kehittämiseen tarvittavista varoista mainostajilta.

Satunnaisille pelaajille Microsoft toteuttaa Massiven ratkaisulla laajennuksia pelien sisäiseen mainontaan Windows Live Messengerissä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    2. 2

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    3. 3

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Suomen Hoivatilat jätti hakemuksen pörssin päälistalle

    6. 6

      Walking Dead -pelin tehnyt suomalaisyhtiö aikoo listautua pörssiin

    7. 7

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    8. 8

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    9. 9

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    10. 10

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    3. 3

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    8. 8

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    9. 9

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    10. 10

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    11. Näytä lisää