Valikko

Pelien pizzalaatikot odottavat suomalaismainostajia

Microsoft mahdollistaa nyt myös suomalaisille mainostajille dynaamisten mainosten sijoittamisen tietokone- ja Xbox-pelien sisään. Mutta törmääkö suomalainen pelaaja jatkossa hassuihin ilmiöihin kuten Kotipizza-mainoksiin keskellä New Yorkin Times Squarea?
Microsoft Digital Advertising Solutions tuo Suomen markkinoille pelimainontayhtiö Massiven ratkaisut (in game advertising). Massiven avulla mainostajat voivat sijoittaa dynaamisia mainoksia Massiven verkostoon kuuluviin pelituotteisiin, kuten verkkoon kytkettyihin pc- ja Xbox-peleihin sekä Windows Live Messenger -peleihin.

Massiven pelimainosalustan avulla tuotemerkkejä voidaan kuvan, audion, videon ja tekstin muodossa tuoda peliympäristöön eri tavoilla – vaikkapa virvoitusjuomatölkkeihin tai pizzalaatikoihin, julisteisiin tai tienvarsinäyttöihin – sinne missä pelaajat odottaisivat näkevänsä mainoksia myös todellisessa elämässä, Microsoft hahmottaa.

- Peleihin sijoitettu mainonta saa suuren huomioarvon, sillä reaalimaailman mukainen mainosympäristö lisää pelien todentuntuisuutta ja parantaa pelikokemusta, uskoo Microsoft Digital Advertising Solutionsin maajohtaja Mikko Ketola.

Suomalaisittain ajateltuna haasteena voi kuitenkin olla meikäläisten tuotemerkkien huono istuvuus useisiin peleihin, joissa seikkaillaan jossain aivan muualla kuin esimerkiksi Kotipizzan tai vaikkapa Soneran kotikonnuilla.

Ketolan mukaan Kotipizzan julisteeseen törmääminen vaikkapa New Yorkissa voi kuitenkin olla parempi vaihtoehto kuin se, ettei mainoksia näy kaupungissa lainkaan.

Pelaajalle näytettävät mainokset määräytyvät ip-osoitteen mukaan, joten amerikkalainen pelaaja näkee samassa tilanteessa eri mainoksen kuin suomalainen.

Ennen mainosten lisäämistä peleihin niiden tulee täyttää tiukat kriteerit. Näin pyritään varmistamaan, että vain sellaiset mainokset, joilla voidaan samalla parantaa realismia ja pelikokemusta, pääsevät peleihin. Esimerkiksi virtuaalisella jalkapallokentällä tämä tarkoittaa, ettei yksikään mainos saa olla toista kirkkaampi tai muuten pompata luonnottomasti esiin, Ketola kuvailee.

Mainonnan ei sinänsä uskota häiritsevän pelaajia. Massiven elokuussa Nielsen Entertainmentilla teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa pelaajista pitää pelin sisäisiä mainoksia realismia lisäävinä elementteinä.

Microsoftin vuonna 2006 ostama Massive Inc. on dynaamiseen pelimainontaan keskittynyt yhtiö, jolla on yhteistyökumppaneinaan 40 pelijulkaisijaa ja yli sadan pelin valikoima. Massive Network tarjoaa mainostajille keinon tavoittaa pelaava yleisö reaaliajassa monella pelialustalla.

Microsoftin mukaan moni mainostaja kokee erityisesti 18-34-vuotiaiden miesten saavuttamisen ongelmallisena, sillä he katsovat yhä vähemmän televisiota. Toisaalta he pelaavat videopelejä enenevässä määrin.

Tutkimusyhtiö Nielsen Entertainmentin mukaan pelimainonnalla voidaan selvästi parantaa brändin tunnettuutta. Myös ostopäätökseen voidaan pelimainonnalla tutkimuksen mukaan vaikuttaa merkittävästi.

Massiven mainosrahoitteisessa mallissa pelinkehittäjien on mahdollista saada osa pelin kehittämiseen tarvittavista varoista mainostajilta.

Satunnaisille pelaajille Microsoft toteuttaa Massiven ratkaisulla laajennuksia pelien sisäiseen mainontaan Windows Live Messengerissä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    8. 8

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää