Valikko

Pelien pizzalaatikot odottavat suomalaismainostajia

Microsoft mahdollistaa nyt myös suomalaisille mainostajille dynaamisten mainosten sijoittamisen tietokone- ja Xbox-pelien sisään. Mutta törmääkö suomalainen pelaaja jatkossa hassuihin ilmiöihin kuten Kotipizza-mainoksiin keskellä New Yorkin Times Squarea?


Microsoft Digital Advertising Solutions tuo Suomen markkinoille pelimainontayhtiö Massiven ratkaisut (in game advertising). Massiven avulla mainostajat voivat sijoittaa dynaamisia mainoksia Massiven verkostoon kuuluviin pelituotteisiin, kuten verkkoon kytkettyihin pc- ja Xbox-peleihin sekä Windows Live Messenger -peleihin.

Massiven pelimainosalustan avulla tuotemerkkejä voidaan kuvan, audion, videon ja tekstin muodossa tuoda peliympäristöön eri tavoilla – vaikkapa virvoitusjuomatölkkeihin tai pizzalaatikoihin, julisteisiin tai tienvarsinäyttöihin – sinne missä pelaajat odottaisivat näkevänsä mainoksia myös todellisessa elämässä, Microsoft hahmottaa.

- Peleihin sijoitettu mainonta saa suuren huomioarvon, sillä reaalimaailman mukainen mainosympäristö lisää pelien todentuntuisuutta ja parantaa pelikokemusta, uskoo Microsoft Digital Advertising Solutionsin maajohtaja Mikko Ketola.

Suomalaisittain ajateltuna haasteena voi kuitenkin olla meikäläisten tuotemerkkien huono istuvuus useisiin peleihin, joissa seikkaillaan jossain aivan muualla kuin esimerkiksi Kotipizzan tai vaikkapa Soneran kotikonnuilla.

Ketolan mukaan Kotipizzan julisteeseen törmääminen vaikkapa New Yorkissa voi kuitenkin olla parempi vaihtoehto kuin se, ettei mainoksia näy kaupungissa lainkaan.

Pelaajalle näytettävät mainokset määräytyvät ip-osoitteen mukaan, joten amerikkalainen pelaaja näkee samassa tilanteessa eri mainoksen kuin suomalainen.

Ennen mainosten lisäämistä peleihin niiden tulee täyttää tiukat kriteerit. Näin pyritään varmistamaan, että vain sellaiset mainokset, joilla voidaan samalla parantaa realismia ja pelikokemusta, pääsevät peleihin. Esimerkiksi virtuaalisella jalkapallokentällä tämä tarkoittaa, ettei yksikään mainos saa olla toista kirkkaampi tai muuten pompata luonnottomasti esiin, Ketola kuvailee.

Mainonnan ei sinänsä uskota häiritsevän pelaajia. Massiven elokuussa Nielsen Entertainmentilla teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa pelaajista pitää pelin sisäisiä mainoksia realismia lisäävinä elementteinä.

Microsoftin vuonna 2006 ostama Massive Inc. on dynaamiseen pelimainontaan keskittynyt yhtiö, jolla on yhteistyökumppaneinaan 40 pelijulkaisijaa ja yli sadan pelin valikoima. Massive Network tarjoaa mainostajille keinon tavoittaa pelaava yleisö reaaliajassa monella pelialustalla.

Microsoftin mukaan moni mainostaja kokee erityisesti 18-34-vuotiaiden miesten saavuttamisen ongelmallisena, sillä he katsovat yhä vähemmän televisiota. Toisaalta he pelaavat videopelejä enenevässä määrin.

Tutkimusyhtiö Nielsen Entertainmentin mukaan pelimainonnalla voidaan selvästi parantaa brändin tunnettuutta. Myös ostopäätökseen voidaan pelimainonnalla tutkimuksen mukaan vaikuttaa merkittävästi.

Massiven mainosrahoitteisessa mallissa pelinkehittäjien on mahdollista saada osa pelin kehittämiseen tarvittavista varoista mainostajilta.

Satunnaisille pelaajille Microsoft toteuttaa Massiven ratkaisulla laajennuksia pelien sisäiseen mainontaan Windows Live Messengerissä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää