Kolumni: Britti osaa enemmän

Me suomalaiset olemme vuosikaudet hehkuttaneet designosaamistamme ja sen kansainvälistä tasoa. Siksi monet viime aikojen brändiuudistusuutiset herättävät hämmennystä.
Mistä kertoo suomalaisten yritysten valtava into ostaa graafisen suunnittelun ja muotoilun osaamista ulkomailta? Miksei suomalainen suunnittelija kelpaa?

Viimeksi merta edempänä kävi Subtv, jonka viime viikolla julkistetun uuden kanavailmeen on suunnitellut brittitoimisto Red Bee. Kanavajohtaja Maaretta Tukiainen perustelee valintaa tässä lehdessä sillä, että Subtv halusi työhön parhaat mahdolliset tekijät. Sellaiset löytyivät Lontoosta.

Kuvaukset uutta kanavailmettä varten Red Bee teki Etelä-Afrikassa. Miksi ihmeessä, se ei ainakaan lanseeraustilaisuudessa nähdyistä pätkistä selvinnyt.

Myös Subtv:n sisarkanava MTV3 uudisti kanavailmeensä pari vuotta sitten. Maikkarikin luotti suunnittelussa brittivoimiin; uudistuksen suunnitteli lontoolainen brändi- ja viestintätoimisto Kemistry. Perustelutkin olivat samankaltaiset: uusi ilme tilattiin ulkomailta, koska Suomesta ei löydy tarvittavaa osaamista.

Mene tiedä. Ehkä audiovisuaalisten kanavailmeiden luominen tosiaankin luonnistuu briteiltä meikäläisiä paremmin. Sitä paitsi sekä Red Bee että Kemistry ovat erikoistuneet nimenomaan mediayhtiöiden brändinrakennukseen ja viestintään.

Kemistryn kädenjälki näkyy muun muassa Norjan Ylen eli NRK:n ja romanialaisen National TV:n kanavailmeissä. Red Been asiakaslistalla on kovia nimiä BBC:stä ja ITV:stä Discoveryyn ja intialaiseen Star Newsiin.

Sitä on sen sijaan vaikeampi uskoa, että ei-suomalaiset olisivat olleet paras mahdollinen vaihtoehto kansallisomaisuuden asemaan nousseen Kossun brändiuudistajiksi. Mutta niin vain osui Altiankin valinta Britanniaan ja suunnittelutoimisto Design Bridgeen, jonka graafikko Nicky Triggs kertoi Helsingin Sanomissa tiimin syventyneen "intensiivisesti" suomalaiseen kulttuuriin Koskenkorvan tehtaille suuntautuneen vierailun aikana.

Tätä taustaa vasten oli ilo kuulla eilen, että Olvi valitsi uuden pullonsa suunnittelijaksi Harri Koskisen. Viimeksi Black Horse -kalsareillaan otsikoihin noussut Koskinen ei tosin ole kovin omaperäinen vaihtoehto, mutta suomalainen yhtä kaikki.

Brändi- ja viestintäjohtaja Olli Heikkilä itse perusteli kotimaisen muotoilijan valintaa paitsi suomalaisen muotoilun hyvällä hinta-laatu-suhteella myös Olvin brändillä, joka nojaa vahvasti kotimaisuuteen.

Mikään muu vaihtoehto ei jälkikäteen ajateltuna olisi tullut kysymykseenkään, vaikka Olvikin kävi neuvotteluja myös lontoolaistoimistojen kanssa.

Suomalaisten suunnittelijoiden puolesta toivon, että jatkoa seuraa.

  • Annamari Typpö

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    9. 9

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    10. 10

      Ulla Nord lähti etsimään ”kadonneita” miehiä – kolkutteli heidän oviaan ja auttoi kädestä pitäen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää