Valikko

Kolumni: Britti osaa enemmän

Me suomalaiset olemme vuosikaudet hehkuttaneet designosaamistamme ja sen kansainvälistä tasoa. Siksi monet viime aikojen brändiuudistusuutiset herättävät hämmennystä.
Mistä kertoo suomalaisten yritysten valtava into ostaa graafisen suunnittelun ja muotoilun osaamista ulkomailta? Miksei suomalainen suunnittelija kelpaa?

Viimeksi merta edempänä kävi Subtv, jonka viime viikolla julkistetun uuden kanavailmeen on suunnitellut brittitoimisto Red Bee. Kanavajohtaja Maaretta Tukiainen perustelee valintaa tässä lehdessä sillä, että Subtv halusi työhön parhaat mahdolliset tekijät. Sellaiset löytyivät Lontoosta.

Kuvaukset uutta kanavailmettä varten Red Bee teki Etelä-Afrikassa. Miksi ihmeessä, se ei ainakaan lanseeraustilaisuudessa nähdyistä pätkistä selvinnyt.

Myös Subtv:n sisarkanava MTV3 uudisti kanavailmeensä pari vuotta sitten. Maikkarikin luotti suunnittelussa brittivoimiin; uudistuksen suunnitteli lontoolainen brändi- ja viestintätoimisto Kemistry. Perustelutkin olivat samankaltaiset: uusi ilme tilattiin ulkomailta, koska Suomesta ei löydy tarvittavaa osaamista.

Mene tiedä. Ehkä audiovisuaalisten kanavailmeiden luominen tosiaankin luonnistuu briteiltä meikäläisiä paremmin. Sitä paitsi sekä Red Bee että Kemistry ovat erikoistuneet nimenomaan mediayhtiöiden brändinrakennukseen ja viestintään.

Kemistryn kädenjälki näkyy muun muassa Norjan Ylen eli NRK:n ja romanialaisen National TV:n kanavailmeissä. Red Been asiakaslistalla on kovia nimiä BBC:stä ja ITV:stä Discoveryyn ja intialaiseen Star Newsiin.

Sitä on sen sijaan vaikeampi uskoa, että ei-suomalaiset olisivat olleet paras mahdollinen vaihtoehto kansallisomaisuuden asemaan nousseen Kossun brändiuudistajiksi. Mutta niin vain osui Altiankin valinta Britanniaan ja suunnittelutoimisto Design Bridgeen, jonka graafikko Nicky Triggs kertoi Helsingin Sanomissa tiimin syventyneen "intensiivisesti" suomalaiseen kulttuuriin Koskenkorvan tehtaille suuntautuneen vierailun aikana.

Tätä taustaa vasten oli ilo kuulla eilen, että Olvi valitsi uuden pullonsa suunnittelijaksi Harri Koskisen. Viimeksi Black Horse -kalsareillaan otsikoihin noussut Koskinen ei tosin ole kovin omaperäinen vaihtoehto, mutta suomalainen yhtä kaikki.

Brändi- ja viestintäjohtaja Olli Heikkilä itse perusteli kotimaisen muotoilijan valintaa paitsi suomalaisen muotoilun hyvällä hinta-laatu-suhteella myös Olvin brändillä, joka nojaa vahvasti kotimaisuuteen.

Mikään muu vaihtoehto ei jälkikäteen ajateltuna olisi tullut kysymykseenkään, vaikka Olvikin kävi neuvotteluja myös lontoolaistoimistojen kanssa.

Suomalaisten suunnittelijoiden puolesta toivon, että jatkoa seuraa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää