Kauppalaivasto kasvuun uudella veroedulla

Laivanvarustajat kiirehtivät hallituksen lupaamaa tonnistoveron uudistusta. Suomen kauppalaivasto voidaan Varustamoyhdistyksen toimitusjohtajan Mika Nykäsen mukaan kääntää kasvuun tonnistoverotusta uudistamalla.
Hankkeen nopea toteuttaminen on Nykäsen mielestä tarpeen yritysten investointisuunnitelmien ja vireillä olevien liputuspäätösten takia.

– Uudistettu tonnistovero kannustaa varustamoiden investointeja. Arvion mukaan se voi merkitä jopa 40-60 uuden aluksen hankkimista, sanoi Nykänen. Näin voidaan hänen mukaansa pysäyttää suomalaisten alusten lukumäärän ja työpakkojen lasku, joka on jatkunut vuosikymmenen alkupuolella.

Muissa Euroopan unionin maissa tonnistoverolla on onnistuttu kääntämään aluskanta kasvuun. Suomeenkin säädettiin tonnistovero, mutta järjestelmä osoittautui toimimattomaksi. Lain epäonnistumisen takia yksikään varustamo ei siirtynyt siihen. Siksi tarvitaan uusi laki.

– Kaikissa maissa järjestelmä on johtanut aluskannan kasvuun. Saksassa ja Britanniassa tonnisto kasvoi lähes 80 prosenttia. Hyviä kokemuksia on myös esimerkiksi Belgiasta, Tanskasta ja Alankomaista, kertoi Nykänen.

Suomen kauppa-alusrekisterissä on tällä hetkellä 115 alusta. Suomalaisilla varustamoilla on tilauksessa noin 20 laivaa. Tiedossa ei kuitenkaan ole, kuinka moni niistä rekisteröidään Suomen lipun alle.

Varustamoiden ongelma on kannattavuudessa ja kilpailukyvyssä, ei markkinoiden kehityksessä. Merikuljetusten kasvu jatkuu ETLA:n tutkimusjohtajan Hannu Hernesniemen mukaan nopeana. Itämeren alue on yksi maailman kasvukeskuksista ja merenkulku tulevaisuuden kasvuala, hän totesi.

– Itämeren itäpuolen maiden tavaraliikenne on kaksinkertaistunut 10 vuodessa tonneissa mitattuna. Viennin ja tuonnin kasvuennusteet lupaavat Itämerelle lähivuosina 6-7 prosentin määrällistä liikenteen kasvua, Hernesniemi totesi.

Baltic Maritime Outlookin mukaan Itämeren alueen sisäiset merikuljetukset kasvavat vuoteen 2020 mennessä 147 miljoonaa tonnia eli yli 80 prosenttia. Vientikuljetukset alueelta kasvavat 270 miljoonaa tonnia eli yli kaksi kolmasosaa. Tuontikuljetukset kasvavat kolmanneksen, noin 54 miljoonaa tonnia.

Nykyisellään Suomen aluskanta on vanhenemassa ja suomalaisten alusten osuus rahtikuljetuksista vähenee edelleen. Viime vuonna se laski 28 prosenttiin. Tuonnissa osuus oli 36 prosenttia ja viennissä 17 prosenttia. Pääsyy on ollut suomalaisen tonniston heikko kilpailukyky halvemman kustannustason maiden kanssa globaalissa kilpailussa.

Hallitus tukee merenkulkua myös uusimalla kauppa-alusluettelolain. Eduskunnalle annetulla esityksellä alennetaan alusten miehityskustannuksia ulkomaan meriliikenteessä käytännössä EU:n tukimääräysten sallimaan enimmäisrajaan saakka. Ennakonpidätykset, työnantajan maksamat sotu- ja eläkemaksut sekä työttömyys-, tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusmaksut palautetaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    7. 7

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Le Pen haluaa murskata euron – tällainen on hänen suunnitelmansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää