Valikko

Kauppalaivasto kasvuun uudella veroedulla

Laivanvarustajat kiirehtivät hallituksen lupaamaa tonnistoveron uudistusta. Suomen kauppalaivasto voidaan Varustamoyhdistyksen toimitusjohtajan Mika Nykäsen mukaan kääntää kasvuun tonnistoverotusta uudistamalla.
Hankkeen nopea toteuttaminen on Nykäsen mielestä tarpeen yritysten investointisuunnitelmien ja vireillä olevien liputuspäätösten takia.

– Uudistettu tonnistovero kannustaa varustamoiden investointeja. Arvion mukaan se voi merkitä jopa 40-60 uuden aluksen hankkimista, sanoi Nykänen. Näin voidaan hänen mukaansa pysäyttää suomalaisten alusten lukumäärän ja työpakkojen lasku, joka on jatkunut vuosikymmenen alkupuolella.

Muissa Euroopan unionin maissa tonnistoverolla on onnistuttu kääntämään aluskanta kasvuun. Suomeenkin säädettiin tonnistovero, mutta järjestelmä osoittautui toimimattomaksi. Lain epäonnistumisen takia yksikään varustamo ei siirtynyt siihen. Siksi tarvitaan uusi laki.

– Kaikissa maissa järjestelmä on johtanut aluskannan kasvuun. Saksassa ja Britanniassa tonnisto kasvoi lähes 80 prosenttia. Hyviä kokemuksia on myös esimerkiksi Belgiasta, Tanskasta ja Alankomaista, kertoi Nykänen.

Suomen kauppa-alusrekisterissä on tällä hetkellä 115 alusta. Suomalaisilla varustamoilla on tilauksessa noin 20 laivaa. Tiedossa ei kuitenkaan ole, kuinka moni niistä rekisteröidään Suomen lipun alle.

Varustamoiden ongelma on kannattavuudessa ja kilpailukyvyssä, ei markkinoiden kehityksessä. Merikuljetusten kasvu jatkuu ETLA:n tutkimusjohtajan Hannu Hernesniemen mukaan nopeana. Itämeren alue on yksi maailman kasvukeskuksista ja merenkulku tulevaisuuden kasvuala, hän totesi.

– Itämeren itäpuolen maiden tavaraliikenne on kaksinkertaistunut 10 vuodessa tonneissa mitattuna. Viennin ja tuonnin kasvuennusteet lupaavat Itämerelle lähivuosina 6-7 prosentin määrällistä liikenteen kasvua, Hernesniemi totesi.

Baltic Maritime Outlookin mukaan Itämeren alueen sisäiset merikuljetukset kasvavat vuoteen 2020 mennessä 147 miljoonaa tonnia eli yli 80 prosenttia. Vientikuljetukset alueelta kasvavat 270 miljoonaa tonnia eli yli kaksi kolmasosaa. Tuontikuljetukset kasvavat kolmanneksen, noin 54 miljoonaa tonnia.

Nykyisellään Suomen aluskanta on vanhenemassa ja suomalaisten alusten osuus rahtikuljetuksista vähenee edelleen. Viime vuonna se laski 28 prosenttiin. Tuonnissa osuus oli 36 prosenttia ja viennissä 17 prosenttia. Pääsyy on ollut suomalaisen tonniston heikko kilpailukyky halvemman kustannustason maiden kanssa globaalissa kilpailussa.

Hallitus tukee merenkulkua myös uusimalla kauppa-alusluettelolain. Eduskunnalle annetulla esityksellä alennetaan alusten miehityskustannuksia ulkomaan meriliikenteessä käytännössä EU:n tukimääräysten sallimaan enimmäisrajaan saakka. Ennakonpidätykset, työnantajan maksamat sotu- ja eläkemaksut sekä työttömyys-, tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusmaksut palautetaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää