Valikko

Metroradio lisää kierroksia

Neljää radiokanavaa pyörittävä Metroradio on kovassa nousukiidossa. SuomiPOPin, Metro FM:n, Groove FM:n ja Classic Radion yhteenlaskettu mainosmyynti kasvaa tänä vuonna 55 prosenttia, ennakoi toimitusjohtajana vuoden alussa aloittanut Pekka Hurme.


Taustalla on kuulijamäärän kasvu: kanavat ovat saaneet vajaassa kahdessa vuodessa 40 prosenttia lisää kuulijoita. Uusimman Kansallisen radiotutkimuksen mukaan Metroradion kanavia kuuntelee joka viikko yli miljoona ihmistä.

Hurme selittää kuulijamäärän kasvua vahvalla profiloinnilla ja mainostajia kiinnostavalla kohderyhmällä. Kaikki Metroradion kanavat tavoittelevat 25–44-vuotiasta aikuisväestöä.

Kanavien profilointia on tänä vuonna tarkennettu entisestään. Maan kolmanneksi suurimman kaupallisen radiokanavan SuomiPOPin musiikillinen linja uudistettiin 1 500 kappaletta kattaneen kuulijatutkimuksen pohjalta.

– Kuuntelijat päättävät, mitä me soitamme, mutta repertuaarin pitää olla riittävän laaja, Hurme linjaa.

Syksyllä oli vuorossa rytmimusiikkiin erikoistuneen Groove FM:n kasvojenkohotus. Musiikinharrastajien kanavasta tehtiin kaiken kansan kanava ja aamushow'n vetonaulaksi värvättiin edesmenneestä Sävelradiosta tuttu Eero Peltonen.

Kuulijamääriin Hurme alkaakin olla jo tyytyväinen. Seuraava haaste on niiden kaupallistamisessa.

– Osuutemme kaikesta kaupallisen radion kuuntelusta on 12,5 prosenttia. Meidän pitäisi saada sama osuus myös mainoseuroista, Hurme sanoo.

Nyt Metroradion osuus radiomainonnan kakusta on kuutisen prosenttia.

Tänä vuonna myynnin kasvu on tullut toimintoja järkeistämällä ja tuotteistamalla.

– Olemme tuotteistaneet esimerkiksi sponsorointia ja yhteistyöpaketteja pidemmälle kuin muut.

Sponsoroituja ohjelmia on paljon etenkin Classic Radio -kanavalla.

– Se ei välttämättä ole oikea paikka spottimainonnalle, Hurme toteaa.

Sponsoroinnin ohella Metroradio tarjoaa mainostajille muunkinlaista ohjelmayhteistyötä. Asiakkaat voivat esimerkiksi toimittaa mainoskatkoille omia lyhytohjelmiaan.

– Näissä haluamme tosin olla erityisen tarkkoja, etteivät toimituksellinen sisältö ja mainokset sekoitu toisiinsa, Hurme korostaa.

Pienille yrityksille Metroradio myy Australiassa päämajaansa pitävän New Revenue Solutionsin kehittämää Image+-konseptia, joka perustuu rajatulle asiakasmäärälle myytäviin vuosijäsenyyksiin.

Image+ on tarkoitettu yrityksille, joille radio olisi muuten liian kallis mainosväline.

– Jaamme jäsenille ylijäänyttä mainosaikaa. Takaamme tietyn kuuluvuuden, mutta emme tarkkaa lähetysaikaa. Yhden spotin hinnaksi tulee reilusti alle puolet normaalispotin hinnasta, Hurme selittää.

Tänä vuonna mukana on ollut 50 mainostajaa, joukossa Autotalo Laakkonen, vaatekauppaketju River co., Malmin korupaja ja Espoon kaupungin taidemuseo.

Metroradion liikevaihto oli viime vuonna noin 1,8 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle Hurme ennakoi kolmea miljoonaa. Metroradion omistaa irlantilainen Communicorp Group, jolla on toimintaa kahdeksassa maassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    8. 8

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää