Metroradio lisää kierroksia

Neljää radiokanavaa pyörittävä Metroradio on kovassa nousukiidossa. SuomiPOPin, Metro FM:n, Groove FM:n ja Classic Radion yhteenlaskettu mainosmyynti kasvaa tänä vuonna 55 prosenttia, ennakoi toimitusjohtajana vuoden alussa aloittanut Pekka Hurme.


Taustalla on kuulijamäärän kasvu: kanavat ovat saaneet vajaassa kahdessa vuodessa 40 prosenttia lisää kuulijoita. Uusimman Kansallisen radiotutkimuksen mukaan Metroradion kanavia kuuntelee joka viikko yli miljoona ihmistä.

Hurme selittää kuulijamäärän kasvua vahvalla profiloinnilla ja mainostajia kiinnostavalla kohderyhmällä. Kaikki Metroradion kanavat tavoittelevat 25–44-vuotiasta aikuisväestöä.

Kanavien profilointia on tänä vuonna tarkennettu entisestään. Maan kolmanneksi suurimman kaupallisen radiokanavan SuomiPOPin musiikillinen linja uudistettiin 1 500 kappaletta kattaneen kuulijatutkimuksen pohjalta.

– Kuuntelijat päättävät, mitä me soitamme, mutta repertuaarin pitää olla riittävän laaja, Hurme linjaa.

Syksyllä oli vuorossa rytmimusiikkiin erikoistuneen Groove FM:n kasvojenkohotus. Musiikinharrastajien kanavasta tehtiin kaiken kansan kanava ja aamushow'n vetonaulaksi värvättiin edesmenneestä Sävelradiosta tuttu Eero Peltonen.

Kuulijamääriin Hurme alkaakin olla jo tyytyväinen. Seuraava haaste on niiden kaupallistamisessa.

– Osuutemme kaikesta kaupallisen radion kuuntelusta on 12,5 prosenttia. Meidän pitäisi saada sama osuus myös mainoseuroista, Hurme sanoo.

Nyt Metroradion osuus radiomainonnan kakusta on kuutisen prosenttia.

Tänä vuonna myynnin kasvu on tullut toimintoja järkeistämällä ja tuotteistamalla.

– Olemme tuotteistaneet esimerkiksi sponsorointia ja yhteistyöpaketteja pidemmälle kuin muut.

Sponsoroituja ohjelmia on paljon etenkin Classic Radio -kanavalla.

– Se ei välttämättä ole oikea paikka spottimainonnalle, Hurme toteaa.

Sponsoroinnin ohella Metroradio tarjoaa mainostajille muunkinlaista ohjelmayhteistyötä. Asiakkaat voivat esimerkiksi toimittaa mainoskatkoille omia lyhytohjelmiaan.

– Näissä haluamme tosin olla erityisen tarkkoja, etteivät toimituksellinen sisältö ja mainokset sekoitu toisiinsa, Hurme korostaa.

Pienille yrityksille Metroradio myy Australiassa päämajaansa pitävän New Revenue Solutionsin kehittämää Image+-konseptia, joka perustuu rajatulle asiakasmäärälle myytäviin vuosijäsenyyksiin.

Image+ on tarkoitettu yrityksille, joille radio olisi muuten liian kallis mainosväline.

– Jaamme jäsenille ylijäänyttä mainosaikaa. Takaamme tietyn kuuluvuuden, mutta emme tarkkaa lähetysaikaa. Yhden spotin hinnaksi tulee reilusti alle puolet normaalispotin hinnasta, Hurme selittää.

Tänä vuonna mukana on ollut 50 mainostajaa, joukossa Autotalo Laakkonen, vaatekauppaketju River co., Malmin korupaja ja Espoon kaupungin taidemuseo.

Metroradion liikevaihto oli viime vuonna noin 1,8 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle Hurme ennakoi kolmea miljoonaa. Metroradion omistaa irlantilainen Communicorp Group, jolla on toimintaa kahdeksassa maassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Inflaatio hidastui tammikuussa – puhelimet ja kulutusluotot halpenivat

    7. 7

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Euroministerit koolla – Kreikka vie jälleen päähuomion

    10. 10

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää