Valikko

Puskaradio kasvaa kohisten

Word of mouth -markkinointi (WOM) eli puskaradio oli viime vuonna Yhdysvaltain nopeimmin kasvanut markkinointikanava.
Viime vuonna WOM-panostukset kasvoivat tutkimusyhtiö PQ Median mukaan Yhdysvalloissa 35,9 prosenttia 981 miljoonaan dollariin eli 670 miljoonaan euroon. 

WOM-markkinoinnin kasvuvauhti oli lähes viisinkertainen koko markkinointipalvelualaan verrattuna. Markkinointipalveluihin luokitellaan WOM-markkinoinnin ohella muun muassa brändätty viihde, suoramarkkinointi ja PR-toiminta. Alan kokonaismarkkinoiden arvo oli viime vuonna 254 miljardia dollaria eli vajaat 175 miljardia euroa.

Tänä vuonna yhdysvaltalaismarkkinoijien WOM-panostukset ylittävät PQ Median ennusteen mukaan miljardi dollaria eli 683 miljoonaa euroa. Vuoteen 2001 mennessä summan arvioidaan yltävän jo 3,7 miljardiin dollariin eli runsaaseen 2,5 miljardiin euroon.

PQ Media määrittelee WOM-markkinoinnin vaihtoehtoiseksi, tutkimusta ja teknologiaa hyödyntäväksi markkinointistrategiaksi, joka rohkaisee kuluttajia keskustelemaan tuotteista ja palveluista keskenään.

Kasvun taustalla on blogien, verkkoyhteisöjen ja muiden vaihtoehtomedioiden lisääntyvä suosio sekä kuluttajien taipumus luottaa enemmän perheenjäsenten, ystävien ja mielipidevaikuttajien suosituksiin kuin muihin mainonnan ja markkinoinnin muotoihin.

Kasvua vauhdittaa myös markkinoijien halu vahvistaa kuluttajien ja brändien välistä suhdetta sekä markkinointi-investointien tuottoa.

PQ Median pääjohtaja Patrick Quinn toteaa tiedotteessa, että uusmedia-alan tapa korostaa mittaamisen merkitystä on ilmiselvästi johtanut siihen, että markkinoijat ovat alkaneet siirtää panostuksiaan perinteisestä mediamainonnasta vaihtoehtoisiin mainonta- ja markkinointiratkaisuihin.

– Word of mouth -ala ottaa tästä trendistä kaiken irti, koska se pystyy tarjoamaan brändimarkkinoijille [perinteisiä markkinointikanavia] paremman tuoton erittäin kustannustehokkaasti, Quinn sanoo.

Ahkerimmin WOM-strategioita hyödyntävät elintarvike- ja juomayhtiöt, media-ala sekä urheilu-, vapaa-aika- ja viihdeteollisuus.

Esimerkiksi kulutustavarajätti Procter & Gamble omistaa WOM-markkinointiin erikoistuneen Tremors/VocalPoint-nimisen yhtiön, jonka kohderyhmiä ovat nuoret ja naiset.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Miljardööri sanoo käyttävänsä omaisuuttaan Trumpin vastustamiseen ”ilman rajaa”

    2. 2

      Dokumentti: Älypuhelimet tuottavat kuolemaa

    3. 3

      Eläkeläisten tulot kuumentavat tunteita: ”Jos asunto on, kyllä 1 500 euroa käteen pitäisi riittää”

    4. 4

      Synkkämielinen Soros latasi suorat sanat siitä, miksi Trump tulee epäonnistumaan

    5. 5

      Lehti: Galaxy Note 7 -puhelinten räjähtelyn syy selvisi

    6. 6

      Venäläisyhtiön Honkarakenne-ostotarjous veti vesiperän

    7. 7

      Pankit nihkeinä talletuksille – inflaatio nakertaa tuottoa

    8. 8

      Uusi varhennettu eläke kiinnostaa etenkin yrittäjiä

    9. 9

      Trumpin virkaanastujaispuhe ei säväyttänyt markkinoita

    10. 10

      Haluatko jo 61-vuotiaana eläkkeelle? Katso, paljonko voit saada eläkettä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Dokumentti: Älypuhelimet tuottavat kuolemaa

    2. 2

      Eläkeläisten tulot kuumentavat tunteita: ”Jos asunto on, kyllä 1 500 euroa käteen pitäisi riittää”

    3. 3

      Kuusi asiaa, jotka Trump muuttaa taloudessa

    4. 4

      Synkkämielinen Soros latasi suorat sanat siitä, miksi Trump tulee epäonnistumaan

    5. 5

      Miljardööri sanoo käyttävänsä omaisuuttaan Trumpin vastustamiseen ”ilman rajaa”

    6. 6

      Trafin laskuri johtaa harhaan – näin suosikkiautojen kulut muuttuvat

    7. 7

      Tästä kirjeestä perintäyhtiö yritti veloittaa 397 euroa – ”Maan tapa”

    8. 8

      Ministeriö laski: Näin Bernerin suunnitelma vaikuttaisi eri ihmisiin – jopa 1000 euron lisäkulut

    9. 9

      Pääseekö Trumpin Yhdysvaltoihin halvemmalla? Ennusteita värittää pieni naurahdus

    10. 10

      Kannattaako nyt ostaa auto? Kuka voittaa ja kuka häviää? – Autoliitto vastaa kuumiin kysymyksiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Onko sinulla näitä piirteitä? Ne kertovat älykkyydestä

    2. 2

      Tästä kirjeestä perintäyhtiö yritti veloittaa 397 euroa – ”Maan tapa”

    3. 3

      Näin Finnairin lentäjät pysyvät hereillä pitkillä lennoilla

    4. 4

      Ministeriö laski: Näin Bernerin suunnitelma vaikuttaisi eri ihmisiin – jopa 1000 euron lisäkulut

    5. 5

      Tällainen on Bernerin esitys: Autot halpenevat, ajaminen kallistuu, mustia laatikoita ei tule...

    6. 6

      Professori Verkkouutisissa: Työhuonettani siivotaan 7 000 euron palkalla

    7. 7

      Alennus jopa 329 euroa – katso jättilista halventuneista lääkkeistä

    8. 8

      Yllättikö tammikuun palkkakuitti ikävästi? Tästä se johtuu

    9. 9

      Tänään se tapahtui: Rantasipiä ei enää ole

    10. 10

      Kahden kastin eläkeläiset: Toisten tulot pomppasivat, toisille 750 euroa kuussa

    11. Näytä lisää