Valikko

Kolumni: Ja sitten on se internet

Toimistollamme oli viime viikolla vierailulla monelle suomalaisellekin mediaihmiselle tuttu mediatalouden professori Robert Picard Jönköpingin kansainvälisestä bisneskoulusta.
Hän esitti median muutoksesta viisi trendiä, jotka muuttavat maailmaa – myös markkinoinnin osalta. Pääosaa näistä trendeistä olen käsitellyt kolumneissani aikaisemmin.

Picardin esittämät median "ylituotantoa" koskevat huomiot olivat ällistyttäviä kokeneellekin mediakonkarille: Tv-kanavien määrä Euroopassa on kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa ja aikakauslehtien määrä nelinkertaistunut 25 vuodessa. Sanomalehtien sivumäärä on vuosisadassa kolminkertaistunut. Maailmassa julkaistaan joka päivä tuhat uutta kirjaa. Uuden informaation määrä kasvaa vuosittain 30 prosenttia.

Suomessa tilanne on olennaisesti samankaltainen. Laskin nopeana poikana Aikakauslehtien liiton luvuista, että Suomeen on perustettu vuosina 2006–2007 noin 50 uutta lehteä.

Vain kymmenen vuotta sitten Suomessa oli kolme televisiokanavaa. Näistä yksi toimi mainosrahoitteisesti. Nyt Hangosta Utsjoelle näkyy kolmisenkymmentä kanavaa. Mainosrahoitteisia – joko kokonaan tai osittain – näistä on kymmenkunta. Eikä sanomalehtien määräkään ole varsinaisesti romahtanut – jos ei kasvanutkaan. Radioasemiakin on Yle mukaan luettuna kuutisenkymmentä. Hurjia lukuja pienelle maalle.

Ja sitten on se internet.

Kuluttajiin on ymmärrettävästi iskenyt mediaähky. Tietoa ja viihdettä on tarjolla joka tuutista enemmän kuin tarpeeksi. Mediakentän pirstaloituminen on tuoreen tutkimuksen mukaan johtanut jo turtumiseen: ihmiset keskittävät mediakulutuksensa vaihtoehtojen määrästä riippumatta yleensä yhteen sanomalehteen, yhteen tai kahteen radioasemaan ja kolmesta neljään tv-kanavaan.

Esimerkiksi tv:n katseluun kanavavaihtoehtojen lisääntyminen vaikuttaa erittäin vähän: Jos kotitaloudessa on valittavissa 20 kanavaa, näistä keskimäärin katsotaan viittä. Jos vaihtoehtoja on 100, katsotaan niistä keskimäärin 16:ta (eli maksat kiltisti 84 kanavasta, joita et koskaan katso).

Markkinoijille nämä luvut ovat ajan hengen mukaan samanaikaisesti sekä pelottavia että rauhoittavia. Kanavien määrän kasvaminen on oma haasteensa, kun kaikissa kanavissa näkymiseen eivät syvätaskuisimmankaan yrityksen rahat riitä.

Toisaalta on rauhoittavaa tietää, että kuluttajat valitsevat kuitenkin vain muutaman median kussakin kategoriassa. Enää ei tarvitsekaan selvittää kuin se, mitkä nämä mediat kullekin kohderyhmälle ovat.

Tämä on "sattuneesta syystä" viimeinen kolumnini Taloussanomiin. Oman aikansa merkki tämäkin. Kiitokset kaikille lukijoille, erityisesti palautetta lähettäneille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    9. 9

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    10. 10

      Sipilä aikoo puhua Medvedevin kanssa koilliskaapelista: ”Siitä voisi tulla totta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää