Valikko

Uponorin myynti meni putkeen

Uponorin toimitusjohtaja Jan Lång vannoo kasvun nimiin. Lång palkittiin keskiviikkona Vuoden Mercurius -palkinnolla myyntityöstä.


Myyntityö on viestimistä ja pitkäjänteisten suhteiden rakentamista, sanoo Uponorin toimitusjohtaja Jan Lång.

– Hyvä myyjä osaa viestiä asiakkaalle oman toiminnan keskeiset elementit. Hänen pitää ymmärtää eri osa-alueita ja olla monipuolinen. Hyvä myyjä saa asiakkaat sitoutumaan tuotekonseptiin pitkällä aikavälillä.

Lång vastaanotti keskiviikkona Vuoden Mercurius -palkinnon, joka annetaan huippumyyjälle. Palkintoperusteiden mukaan Uponor on onnistunut paitsi kasvamaan määrätietoisesti, myös vahvistamaan yhtenäistä mielikuvaa itsestään markkinoilla. Yhtiö on pitänyt yllä tasaista kasvua rakennusteollisuuden suhdanteista huolimatta.

Lång vastaanotti palkinnon koko organisaation puolesta.

– Toimitusjohtaja on yrityksen keulakuvana yrityksen merkittävin myyntimies. Myyntityö lähtee hänestä, luonnehtii Mercuri Internationalin toimitusjohtaja Kim Mäki.

Uponor toimittaa lämmitys- ja putkijärjestelmiä asuin- ja liikerakennuksiin Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Euroopassa yritys toimittaa myös ympäristö- ja yhdyskuntatekniikan putkijärjestelmiä.

– Olemme kasvaneet Yhdysvaltojen markkinoilla voimakkaasti viimeisten viiden–kuuden vuoden ajan. Olemme markkinajohtaja omalla segmentillämme, Lång kertoo.

– Maa on suuri ja kriittinen massamme on pieni, noin 200 miljoonan euron bisnes. Joudumme käyttämään ulkopuolisia edustajia, ja tämä vaatii hyvin vahvoja tuotekonsepteja, jotta pystymme sitouttamaan edustajat tuotteisiimme. Se tekee myynnistä monimutkaisempaa.

Yhdysvaltain rakennusmarkkinat ovat heikentyneet voimakkaasti viimeisten 18 kuukauden aikana. Uponor raportoi kolmannella kvartaalilla edellistä kvartaalia heikommasta tulosta, joka johtui rakennusmarkkinoiden heikentymisestä Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

– Tilanne on ollut turbulentti, Lång myöntää.

– Olemme lähteneet siitä, että heikossakin markkinaympäristössä kehitämme bisnestä eteenpäin. Kehityksemme on ollut keskimäärin 15–20 prosenttia markkinoita parempaa.

Mihin kasvu perustuu?

– Muovituotejärjestelmät ottavat markkinaosuuksia kuparisilta käyttövesijärjestelmiltä, lattialämmitysjärjestelmät ottavat markkinaosuuksia muilta lämmitysjärjestelmistä. Kasvamme uusilla maantieteellisillä alueilla ja kehitämme segmenttiä, johon kuuluvat kerrostalot, isot liikekiinteistöt ja teolliset kiinteistöt.

Uponor on satsannut viimeisen vuoden aikana myyntiorganisaation rakenteen kehittämiseen. Pelikenttä on monipuolinen.

– Kaksi kolmasosaa panostuksesta menee siihen ammattikuntaan, joka tekee päätöksiä arvoketjussamme. Myyjämme tekevät työtä paitsi edustajien, myös suoraan tukkureiden, suurten rakennusliikkeiden ja suunnitteluyhtiöiden kanssa.

Långin mielestä kasvu on "yhtiön konehuone".

– Ei minulla muuta henkilökohtaista myyntifilosofiaa ole, kuin että myydään enemmän. Myynti on yksi avainprosesseista, joka pitää integroida muihin toimintoihin. Bisneksen kasvattaminen on ”A ja O” yhtiön tulevaisuuden kannalta.

Kasvu on tärkeää, koska se kehittää positiivista energiaa.

– Kun mennään eteenpäin ja tehdään uusia asioita ja hankitaan uusia asiakkaita, syntyy positiivinen kokemus. Kustannusjahti taas luo negatiivisen ilmapiirin. Yhtiön kulttuuri on paremmin hallittavissa ja positiivisesti kehitettävissä kasvavassa ympäristössä.

Mercurius-palkinto jaettiin nyt viidennen kerran. Palkinnolla halutaan nostaa myyntityön arvostusta kansainvälisesti.

Palkintoraatiin kuuluivat Finpron toimitusjohtaja Jorma Turunen, Mercuri Internationalin toimitusjohtaja Kim Mäki, Itellan myyntijohtaja Tarja Pääkkönen, Finnmatkojen toimitusjohtaja Riitta Vermas, Taloussanomien entinen päätoimittaja Juhani Pekkala sekä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMJK:n puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Italian pankkien osakkeet rymylaskussa

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Omakotitaloissa hintahyppäys pk-seudulla

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    5. 5

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää