Valikko

Finnair tarjoaa: Pandalla ja pannukakulla Aasiaan

Finnair on pistänyt ison vaihteen päälle Aasian yhteyksien markkinoinnissaan. Kesällä alkanut kampanjointi ylsi nyt Geneveen, josta Finnair aikoo poimia kansainväliset diplomaatit ja esimerkiksi kellojentekijät Aasian-asiakkaikseen.
Liikennöintiä helpottaakseen Finnair lisää välittömästi toisen päivävuoron Geneven ja Helsingin välille. Nykyinen vuoro on laskeutunut Helsinkiin niin myöhään illalla, ettei matkustajille ole voitu tarjota jatkolentoja Helsingistä samana iltana.

– Geneven lentomme ovat olleet täynnä yli 70-prosenttisesti nykyisilläkin aikatauluilla, joten lisävuoro tarvitaan. Nyt talvikaudella yhteys vetää myös laskettelijoita ja lautailijoita Geneven läheisille vuorille, sanoi Finnairin reittistrategian johtaja Petteri Kostermaa Taloussanomille. 

Finnairin Euroopan laajuisen Aasia-kampanjoinnin hoitaa helsinkiläinen viestintäyhtiö Miltton, joka on räätälöinyt joka kaupunkiin erilaisen teemaiskun.

Genevessä Finnair teki itseään tykö tietysti suklaalla. Sitä tarjottiin suklaapannukakkujen ja jättimäisen suklaisen maapallon muodossa. Minkkiturkit vain kahisivat, kun geneveläismadamet jonottivat kaupungin keskustassa lentoyhtiön suklaapannukakkua. Lausannelainen kondiittori oli muotoillut mahtavan suklaisen maapallon, joka siirretään Geneven kadulta vielä kuukaudeksi YK:n Euroopan päämajaan Genevessä.

Pannukakuilla ja maapallolla Finnair joutui opastamaan geneveläisiä, jotka ihmettelivät, miksi heidän pitäisi alkaa lentää Genevestä Helsingin kautta Aasiaan. Maailma ei ole pannukakku, vaan suorin ja nopein yhteys Euroopasta Aasiaan kulkee Helsingin kautta, joutui Finnair näyttämään.

Toinen Geneven toimittajia ihmetyttänyt asia oli Finnairin tunnuseläimekseen valitsema panda.  - Miksi panda, oli niin kova kysymys, että muuten joviaalisti ranskaksi esiintynyt Kostermaa joutui sanomaan, ettei tiedä.

Sveitsiläiset ehdottivat mieluummin vaikka hirveä, joka Sveitsissä mielletään heti suomalaiseksi. Joulupukkia ja poroakin sveitsiläiset katselisivat mieluummin suomalaissiivissä. Panda vie ajatukset Kiinaan, ja kansainvälisten geneveläisten mielet Kiinan ihmisoikeusloukkauksiin.

Kostermaa kertoi Taloussanomille, että Finnairilla on sarkaa Aasian-lentojen markkinaosuuden voittamisessa.

– Nyt KLM:llä ja Air Francella sekä Lufthansalla ja Swissillä on kummallakin noin 12 prosentin osuus Euroopan Aasia-lennoista. Finnairin siivu on nyt nelisen prosenttia, joten meillä on matkaa isompiin.

Myös SAS on herännyt taisteluun näistä lennoista. Se lisäsi juuri yhteyksiään Aasiaan.

Syyskuuhun mennessä Finnair oli kuljettanut tämän vuoden aikana miltei 26 prosenttia enemmän matkailijoita Aasiaan, ja tulot matkustajakilometriä kohti nousivat miltei 31 prosenttia. Rahtikuljetukset lisääntyivät miltei 19 prosenttia. Koneet ovat olleet täynnä 79-prosenttisesti. Finnair lentää Vantaalta kymmeneen Aasian kaupunkiin, ensi kesäkuusta uutena kohteena Korean Seouliin.

– Singaporen yhteyttä kaavaillaan ehkä parin vuoden kuluessa. Sillä aiomme tiivistää Aasian ja Pohjois-Amerikan liikennöintiämme, joka on kymmenen vuoden strategiamme laajennuskohde. Vilkkaiden Aasian-lentojemme takia tarvitsemme Vantaan lentokentän terminaalin laajennuksen, jonka odotamme valmistuvan kahden vuoden kuluttua. Laajennusosa keskittyy Schengen-sopimuksen ulkopuolisten matkustajien palveluun, Kostermaa sanoi.

Jo nyt puolet Finnairin matkustajatuloista tulee Aasian-reiteiltä. Kasvu on ollut nopeaa. Vielä vuonna 2001 Finnair lensi viikossa Kiinaan vain kolme kertaa, kun nyt kiinalaislentoja on 25 ja neljään kaupunkiin.

Uudeksi Aasian kohteeksi Kostermaa kaavaili Vietnamia.

– Keski-Kiinastakin löytyy vielä useita harkittavia kaupunkeja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää