Vipu automatisoi teollisuusmarkkinoinnin

Markkinointitoimisto Vipu Internationalin työkalupakin perusidea kuulostaa yksinkertaiselta. Yrityksen toimitusjohtajan Mikael Blomqvistin mukaan toimintatapa on laadittu niin, että yrityksen talousjohtajakin ymmärtäisi jotain markkinoinnista.
– Tarkoituksena on osoittaa, ettei markkinoinnin tarvitse olla mitään salatiedettä vaan samanlainen osa yritystoimintaa kuin esimerkiksi tuotanto tai myynti.

Mainostoimisto Ezpan ja brittiläisen Novaventuresin omistama Vipu International perustettiin tämän vuoden lokakuussa. Toiminnan keskiössä on Vipu, palvelualusta, johon kuuluu kolme työkalua. Vipu on suunniteltu erityisesti kansainvälistyneille teollisuusyrityksille.

– Yritysten välinen markkinointi on tähän mennessä perustunut paljon yksittäisiin projekteihin konsulttien tai mainos- ja viestintätoimistojen kanssa. Halusimme automatisoida ja virtaviivaistaa tätä prosessia, Vipu Internationalin hallituksen puheenjohtaja Jussi Liimatainen toteaa.

Ideasta syntyi kolme työkalua: kehittelypaketti, lehtitietokanta sekä käytännön seurantatyökalu. Kaikki työkalut toimivat verkossa ja perinteisestä markkinointisuunnittelusta poiketen asiakkailla on laaja pääsy tietokantoihin.

– Halusimme vähentää aikaa, joka menee yrityksen ja asiakkaan väliseen kommunikaatioon, muutosehdotuksiin ja korjaamiseen. Nyt yrityksellä on mahdollisuus päästä paremmin omaa markkinointia koskeviin tietoihin käsiksi ja muuttaa niitä tarvittaessa suoraan, Liimatainen sanoo.

Työkalujen sisällön kehittely alkoi kaksi vuotta sitten puolen vuoden dokumentointiprojektilla. Työkaluja varten piti pohtia tarkkaan, mitkä prosessit voi automatisoida ja missä aikatauluja voi tiivistää ilman, että sisältö kärsii, Liimatainen sanoo.

– Laadimme tiettyjä käytäntöjä sille, miten esimerkiksi yritysilme, nettisivut tai kampanjat voidaan muodostaa.

Selkeyttäminen on Liimataisen ja Blomqvistin mukaan mahdollista nimenomaan b-to-b-markkinoinnissa, jolloin markkinointia ei välttämättä tarvitse räätälöidä joka maassa erilaiseksi. Kuluttajamarkkinoinnissa automatisoiminen olisi vaikeampaa.

Tällä hetkellä Vipu Internationalilla on noin kymmenen asiakasta, muun muassa konepajayhtiö Konecranes ja puuteollisuusyhtiö Metsäliitto.

Yrityksen laskelmien mukaan asiakaspohjaa riittää. Suomessa työkalusta kiinnostuneita kansainvälisiä yrityksiä voisi olla tuhat, Ruotsissa jo neljä tuhatta ja Britanniassa jopa 20 000.

– Viiden viime vuoden aikana yritykset ovat kasvattaneet markkinointiaan merkittävästi, mutta kehitettävää on edelleen. Kenttä on myös jatkuvassa kasvussa ja kansainvälisiä yrityksiä on yhä enemmän, Blomqvist sanoo.

Viiden vuoden aikajänteellä Vipu Internationalin liikevaihto-odotus on Blomqvistin mukaan 7–10 miljoonaa euroa.

Tämän talven aikana Vipu aiotaan viedä vielä Ruotsiin.

– Ulkomaille toimintaa laajennetaan myyntiedustusperiaatteella, mutta operatiivinen tuotanto toteutetaan Suomessa, Blomqvist kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin Raisio rakensi tarinan ihmeellisestä lehmärehusta – vaan kuinka sitten kävikään

    2. 2

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    3. 3

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    6. 6

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    7. 7

      Terrafame sopi 250 miljoonan euron rahoituksesta – sijoittajana Trafigura

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Finnair uusii laivuettaan veroparatiisin avulla

    10. 10

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää