Valikko

Vipu automatisoi teollisuusmarkkinoinnin

Markkinointitoimisto Vipu Internationalin työkalupakin perusidea kuulostaa yksinkertaiselta. Yrityksen toimitusjohtajan Mikael Blomqvistin mukaan toimintatapa on laadittu niin, että yrityksen talousjohtajakin ymmärtäisi jotain markkinoinnista.
– Tarkoituksena on osoittaa, ettei markkinoinnin tarvitse olla mitään salatiedettä vaan samanlainen osa yritystoimintaa kuin esimerkiksi tuotanto tai myynti.

Mainostoimisto Ezpan ja brittiläisen Novaventuresin omistama Vipu International perustettiin tämän vuoden lokakuussa. Toiminnan keskiössä on Vipu, palvelualusta, johon kuuluu kolme työkalua. Vipu on suunniteltu erityisesti kansainvälistyneille teollisuusyrityksille.

– Yritysten välinen markkinointi on tähän mennessä perustunut paljon yksittäisiin projekteihin konsulttien tai mainos- ja viestintätoimistojen kanssa. Halusimme automatisoida ja virtaviivaistaa tätä prosessia, Vipu Internationalin hallituksen puheenjohtaja Jussi Liimatainen toteaa.

Ideasta syntyi kolme työkalua: kehittelypaketti, lehtitietokanta sekä käytännön seurantatyökalu. Kaikki työkalut toimivat verkossa ja perinteisestä markkinointisuunnittelusta poiketen asiakkailla on laaja pääsy tietokantoihin.

– Halusimme vähentää aikaa, joka menee yrityksen ja asiakkaan väliseen kommunikaatioon, muutosehdotuksiin ja korjaamiseen. Nyt yrityksellä on mahdollisuus päästä paremmin omaa markkinointia koskeviin tietoihin käsiksi ja muuttaa niitä tarvittaessa suoraan, Liimatainen sanoo.

Työkalujen sisällön kehittely alkoi kaksi vuotta sitten puolen vuoden dokumentointiprojektilla. Työkaluja varten piti pohtia tarkkaan, mitkä prosessit voi automatisoida ja missä aikatauluja voi tiivistää ilman, että sisältö kärsii, Liimatainen sanoo.

– Laadimme tiettyjä käytäntöjä sille, miten esimerkiksi yritysilme, nettisivut tai kampanjat voidaan muodostaa.

Selkeyttäminen on Liimataisen ja Blomqvistin mukaan mahdollista nimenomaan b-to-b-markkinoinnissa, jolloin markkinointia ei välttämättä tarvitse räätälöidä joka maassa erilaiseksi. Kuluttajamarkkinoinnissa automatisoiminen olisi vaikeampaa.

Tällä hetkellä Vipu Internationalilla on noin kymmenen asiakasta, muun muassa konepajayhtiö Konecranes ja puuteollisuusyhtiö Metsäliitto.

Yrityksen laskelmien mukaan asiakaspohjaa riittää. Suomessa työkalusta kiinnostuneita kansainvälisiä yrityksiä voisi olla tuhat, Ruotsissa jo neljä tuhatta ja Britanniassa jopa 20 000.

– Viiden viime vuoden aikana yritykset ovat kasvattaneet markkinointiaan merkittävästi, mutta kehitettävää on edelleen. Kenttä on myös jatkuvassa kasvussa ja kansainvälisiä yrityksiä on yhä enemmän, Blomqvist sanoo.

Viiden vuoden aikajänteellä Vipu Internationalin liikevaihto-odotus on Blomqvistin mukaan 7–10 miljoonaa euroa.

Tämän talven aikana Vipu aiotaan viedä vielä Ruotsiin.

– Ulkomaille toimintaa laajennetaan myyntiedustusperiaatteella, mutta operatiivinen tuotanto toteutetaan Suomessa, Blomqvist kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää