Sosiaalinen media jyrää USA:ssa - jäävätkö suomalaiset väliin?

Sosiaalinen media on tehnyt vahvan läpimurron USA:ssa kuluvan vuoden aikana. Ilmiö lisää suosiotaan, mutta suomalaisten yritysten kyky muuttuvan tilanteen hyödyntämisessä näyttää Finpron mukaan haasteelliselta.


Finpro ja Tekes selvittivät yhdysvalloissa,
maailman suurimmilla sosiaalisen median markkinoilla, yhteisöllisten verkkopalvelujen takana olevia liiketoimintamalleja, liiketoimintamahdollisuuksia ja ekosysteemejä.

Projektin tarkoituksena on löytää yhteisiä kontaktipintoja sekä luoda uutta bisnestä suomalaisten ja amerikkalaisten toimijoiden välille.

- Suurin haaste suomalaisyrityksille näyttäisi olevan koko sosiaalisen median hyödyntämisen ymmärtäminen. USA:ssa erilaisia liiketoimintamalleja on syntynyt jo paljon, ja on ymmärretty nimenomaan se näkökulma, ettei kaikkea kannata tehdä alusta asti itse. Valmiita platformeja, kuten Facebook, on jo paljon. Niitä kannattaa hyödyntää ja rakentaa niihin yhteisöjä, kertoo FinNode-innovaatiokeskuksen sekä Finpron Piilaakson vientikeskuksen johtaja
Pekka Pärnänen.

Pärnäsen mukaan yritysten pitäisi myös pystyä yhdistämään erilaiset kanavat, kuten internet,
mobiilit päätelaitteet ja sosiaalinen media.

- On vain ajan kysymys, kun mobiileista yhteisöpalveluista tulee maailmanlaajuinen ilmiö ja erityisesti suomalaisten mobiilialan osaajien pitäisi hyödyntää tilaisuus nyt.

Finoprosta tähdennetään, että sosiaalisen median rahavirrat syntyvät edelleen pääosin mainoksista. Vaikka verkkomainonta on lähtenyt käyntiin hitaammin kuin muutama vuosi sitten kuviteltiin, verkkomainonta on kasvanut Suomessakin noin 20 prosentin vuosivauhdilla.

Seuraavaksi suurimmat rahavirrat sosiaalisessa mediassa liikkuvat erilaisten tuotteiden ja palveluiden kaupankäynnin ympärillä. Erityisesti investoijat odottavat nyt yrityksiltä kykyä luoda uusia liiketoimintamalleja, jotka yhdistävät erilaisia tulonmuodostusmalleja.

Selvityksestä käy myös ilmi, että niin sanottujen freemium-palveluiden käyttö- ja kehittämismahdollisuudet sosiaalisessa mediassa ovat yrityksiltä vielä hyödyntämättä.

Freemium-palvelut perustuvat siihen, että käyttäjä saa suuren osan palvelusta ilmaiseksi ja liikevaihtoa luodaan siihen liittyvillä, laajemmilla maksullisilla palveluilla.

Freemium-palveluiden ympärillä käyty keskustelu siitä, onko kyse liiketoimintamallista vai markkinoinnista,  koskee sosiaalista mediaa myös
laajemmin. Sosiaalinen media tulisikin nähdä Finpron näkemyksen mukaan nimenomaan kokonaisvaltaisena markkinointikanavana.

- Sosiaalisen median hyödyntäminen bisnesmielessä perustuu pitkälti oman
asiakaskunnan tuntemiseen. Suurin hyöty saadaan irti, kun tunnetaan sekä asiakaskenttä että yhteisöjen käyttäjät ja profiilit tarpeeksi hyvin. Tämä
houkuttelee myös brandeja. Brandit hakevat yleisöä, ei teknologiaa, Pärnänen korostaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    3. 3

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    4. 4

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    5. 5

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    6. 6

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    7. 7

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    8. 8

      Markkinoiden Ranska-hermoilu helpotti hieman

    9. 9

      Tulli epäilee suomalaisyritystä törkeästä talousrikoksesta – maksamattomia veroja yli kaksi miljoonaa euroa

    10. 10

      Maailman arvokkain yhtiö saattaakin olla vasta kuudenneksi arvokkain

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    5. 5

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    6. 6

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    7. 7

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    8. 8

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    9. 9

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää