Markkinointiyhtiö rekrytoi tuhat ilmaista agenttia

Suusta suuhun -markkinointiin keskittyvä ruotsalaisyhtiö Buzzador on reilussa kuukaudessa kerännyt Suomesta noin tuhat vapaaehtoista. Näiden tarkoituksena on levittää sanaa tavaroista, joita he saavat ilmaiseksi käyttöönsä, kertoo toimitusjohtaja Pär Thunström.
Buzzador aloitti vapaaehtoisten "buzzadorien" rekrytoinnin marraskuussa ja ensimmäisen kampanjansa se tekee Suomessa tammi–helmikuun vaihteessa. Pär Thunström kertoo Taloussanomien haastattelussa, ettei voi paljastaa kampanjan tilannutta yhtiötä etukäteen.

Se on kuitenkin jokin kansainvälinen yhtiö. Ne ovat tottuneet käyttämään word of mouth -markkinointia muissa maissa. Buzzador pyrkii haalimaan asiakkaikseen myös puhtaasti kotimaisia yrityksiä ja on sitä varten perustamassa Suomeen omaa myyntiyksikköä.

Suusta suuhun -markkinointi on eräänlainen järjestetty puskaradio. Se on yksi voimakkaimmin kasvavista markkinoinnin lajeista, ja sillä on monia eri alalajeja. Buzzador harjoittaa vapaasti suomennettuna tuotteiden kylvämistä.

Se kerää joukon vapaaehtoisia, jotka saavat erilaisia tuotteita ilmaiseksi käyttöönsä sillä edellytyksellä, että kertovat tuotteista ystävilleen ja tuttavilleen sekä tekevät kampanjoista raportin. Palkkaa he eivät saa.

– Suusta suuhun -markkinoinnin läpimurto tapahtui Yhdysvalloissa 2002 ja siellä se on kehittynyt nopeimmin. Näemme saman kehityksen myös USA:n ulkopuolella, Thunström vakuuttaa.

Vastaava yritys on lahtelaisen mainostoimiston MBE:n Hopottajat. Alan suurimpia yhtiöitä ovat amerikkalaiset BzzAgent, Vocalpoint ja Tremor, joista kaksi jälkimmäistä omistaa kulutustavarajätti Procter & Gamble.

Kaksi vuotta sitten Ruotsissa aloittanut Buzzador on tähän mennessä kerännyt Pohjoismaissa 70 000 vapaaehtoista. Tavoitteena on sekä Suomessa että muualla Pohjoismaissa houkutella prosentti väestöstä buzzadoreiksi. Jo tämän vuoden aikana Buzzador pyrkii rekrytoimaan Suomesta 25 000 agenttia.

Tuotteen testaajaksi ei kelpuuteta ketä tahansa. Ihanteellinen agentti on mieluiten alle 40-vuotias innokas kokeilija, jolla on laaja verkosto.

– Yli 40-vuotiaat tavoitetaan vielä aika hyvin perinteisellä mainonnalla. Siksi keskitymme 15–40-vuotiaisiin.

Kuka ei kelpaa?

– Keskellä metsää asuva työtön, jolla ei ole ystäviä, Thunström karrikoi.

Nainen kelpaa viestinviejäksi paremmin kuin mies. Vapaaehtoisista 70 prosenttia on naisia. Thunströmin mukaan naisilla on paremmat verkostot ja he täyttävät tunnollisemmin vaadittavat raportit.

Suusta suuhun -markkinointi on herättänyt epäilyksiä eettisyydestä. Thunström myöntää, että alalla on pieniä yrityksiä, jotka saattavat toimia laittomuuden rajoilla.

– Me edellytämme buzzadoreilta, että he kertovat ihmisille, että he ovat saaneet tuotteen ilmaiseksi ja että heidän tehtävänään on kertoa siitä mielipiteensä. Muu on laitonta.

Tuotetta saa Thunströmin mukaan arvioida rehellisesti. Sanansaattajiksi pyritään kuitenkin valitsemaan ihmisiä, jotka todennäköisesti ihastuvat tuotteeseen. Kun Buzzador teki kampanjaa kahvibrändille, se valitsi tuotteen sen mukaan, millainen kahvinkeitin testaajalla on ja millaisesta kahvista hän pitää.

– Räätälöimme kullekin sopivan paketin.

Vapaaehtoiseksi päästäkseen pitää täyttää laaja kyselylomake, jossa udellaan esimerkiksi työstä, perheestä, palkasta, kiinnostuksen kohteista ja jopa kengännumerosta. Halu saada saada ilmaiseksi tuotteita on kuitenkin niin kova, ettei tietojen luovuttaminen ole noussut Thunströmin mukaan ongelmaksi.

Kampanjan onnistumisessa on olennaisinta tuotteen laatu, Thunström korostaa. Tästä oppineena Buzzador testaa tuotteet ensin sisäisesti ennen kuin suostuu tekemään kampanjan.

Voisi kuvitella, että alkaa ärsyttää ja markkinointi kääntyy itseään vastaan, jos kaveri alkaa säännöllisesti tuputtaa sponsoroituja tuotteitaan.

– Se riski on olemassa. Siksi rajoitamme kampanjoiden määrää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Kolumbia tilasi kolikoita Suomesta

    10. 10

      Helle: Lentolakkoa sovitellaan koko ilta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää