Öljynpuute uhkaa halpoja lentoja

Halvat lomalennot ja rajoittamaton yksityisautoilu voivat jäädä pian historiaan, jos öljyn saatavuus heikkenee. Liikenne liikkuu edelleen öljyllä, eikä varsinkaan lentoliikenteessä ole varteenotettavaa vaihtoehtoa kerosiinille.
Suomalaisasiantuntijan mielestä muilla liikenteen aloilla pitäisi alkaa säästää öljyä, jotta sitä riittää lentojen tarpeisiin.

Teknillisen korkeakoulun professorin Peter Lundin mukaan öljyasiantuntijat eivät ole päässeet yksimielisyyteen siitä, miten pitkään öljyä vielä riittää.

Niin sanottu Peak Oil -koulukunta uskoo, että öljyn tuotantohuippu on jo saavutettu tai se saavutetaan hyvin pian. Toinen koulukunta, jonka riveissä on muun muassa Maailman energiajärjestö IEA, suhtautuu asiaan optimistisemmin.

Pessimistien arvion mukaan maailman öljyvaroista on käytetty jo yli puolet, optimistien mielestä jäljellä on vielä kaksi kolmasosaa.

Riittipä öljyä miten pitkään vain, sen saatavuus heikkenee. Siitä koulukunnat ovat Lundin mukaan suunnilleen yhtä mieltä.

– 1980-90-luvuilla öljyteollisuus ei juuri investoinut uuteen tuotantoon, koska öljyn hinta pysyi alhaalla. Uuden öljykentän käyttöönottamisessa taas voi mennä jopa 17 vuotta, Lund selittää.

Sen lisäksi ettei uusia kenttiä saada tuotantoon nopeasti, öljyn tuotantomarginaali on pieni. Toisin sanoen maailma elää kädestä suuhun. Tuotanto on noin 80 miljoonaa tynnyriä päivässä. Tästä on ylimääräistä muutama miljoona tynnyriä, hetkittäin selvästi vähemmän. Muu menee suoraan käyttöön.

Lundin mukaan nykyinen ylituotanto on sen verran vähäistä, että kriisitilanteesta seuraa helposti saatavuuden heikkeneminen. Näin kävi esimerkiksi syksyllä 2005, kun hurrikaani Katrina iski Meksikonlahden öljynporausalueelle.

Jos maailman talouskasvu jatkuu, öljyn tarve kasvaa. Lundin arvion mukaan hinta voi heitellä tulevaisuudessa suuresti ja nousta hetkellisesti jopa 150 dollariin, mikä on puolitoistakertainen hinta tähänastiseen ennätystasoon verrattuna.

Länsimaissa öljynpuutteelle herkintä on liikenne. Esimerkiksi Suomessa vuosittain käytettävästä öljystä yli puolet menee liikenteen tarpeisiin.

Tie-, raide- ja vesiliikenteessä on kuitenkin suhteellisen käyttökelpoisia vaihtoehtoja öljylle. Lentoliikenteessä tilanne on toinen. Lundin mukaan myös lentokoneissa on kokeiltu biopolttoainetta ja Venäjällä jopa vetyä. Kunnollista vaihtoehtoa kerosiinille ei vielä ole.

– Jos ihmiskunta toimii järkevästi, öljyä aletaan säästää lentoliikenteen käyttöön, Lund tiivistää.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että öljystä jalostettuja polttoaineita käytetään entistä vähemmän muualla. Toisin sanoen autoissa käytetään esimerkiksi biopolttoainetta tai sähköä ja yksityisautoilua vähennetään.

Lundin mukaan nykyisenkaltaisen laajan lentomatkailun jatkuminen riippuu siitä, saadaanko öljyä säästettyä muilta aloilta. Saatavuuden heikkenemisestä seuraava hinnannousu voi kallistaa lentomatkailua huomattavasti joka tapauksessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    3. 3

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    4. 4

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    7. 7

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    10. 10

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää