Öljynpuute uhkaa halpoja lentoja

Halvat lomalennot ja rajoittamaton yksityisautoilu voivat jäädä pian historiaan, jos öljyn saatavuus heikkenee. Liikenne liikkuu edelleen öljyllä, eikä varsinkaan lentoliikenteessä ole varteenotettavaa vaihtoehtoa kerosiinille.
Suomalaisasiantuntijan mielestä muilla liikenteen aloilla pitäisi alkaa säästää öljyä, jotta sitä riittää lentojen tarpeisiin.

Teknillisen korkeakoulun professorin Peter Lundin mukaan öljyasiantuntijat eivät ole päässeet yksimielisyyteen siitä, miten pitkään öljyä vielä riittää.

Niin sanottu Peak Oil -koulukunta uskoo, että öljyn tuotantohuippu on jo saavutettu tai se saavutetaan hyvin pian. Toinen koulukunta, jonka riveissä on muun muassa Maailman energiajärjestö IEA, suhtautuu asiaan optimistisemmin.

Pessimistien arvion mukaan maailman öljyvaroista on käytetty jo yli puolet, optimistien mielestä jäljellä on vielä kaksi kolmasosaa.

Riittipä öljyä miten pitkään vain, sen saatavuus heikkenee. Siitä koulukunnat ovat Lundin mukaan suunnilleen yhtä mieltä.

– 1980-90-luvuilla öljyteollisuus ei juuri investoinut uuteen tuotantoon, koska öljyn hinta pysyi alhaalla. Uuden öljykentän käyttöönottamisessa taas voi mennä jopa 17 vuotta, Lund selittää.

Sen lisäksi ettei uusia kenttiä saada tuotantoon nopeasti, öljyn tuotantomarginaali on pieni. Toisin sanoen maailma elää kädestä suuhun. Tuotanto on noin 80 miljoonaa tynnyriä päivässä. Tästä on ylimääräistä muutama miljoona tynnyriä, hetkittäin selvästi vähemmän. Muu menee suoraan käyttöön.

Lundin mukaan nykyinen ylituotanto on sen verran vähäistä, että kriisitilanteesta seuraa helposti saatavuuden heikkeneminen. Näin kävi esimerkiksi syksyllä 2005, kun hurrikaani Katrina iski Meksikonlahden öljynporausalueelle.

Jos maailman talouskasvu jatkuu, öljyn tarve kasvaa. Lundin arvion mukaan hinta voi heitellä tulevaisuudessa suuresti ja nousta hetkellisesti jopa 150 dollariin, mikä on puolitoistakertainen hinta tähänastiseen ennätystasoon verrattuna.

Länsimaissa öljynpuutteelle herkintä on liikenne. Esimerkiksi Suomessa vuosittain käytettävästä öljystä yli puolet menee liikenteen tarpeisiin.

Tie-, raide- ja vesiliikenteessä on kuitenkin suhteellisen käyttökelpoisia vaihtoehtoja öljylle. Lentoliikenteessä tilanne on toinen. Lundin mukaan myös lentokoneissa on kokeiltu biopolttoainetta ja Venäjällä jopa vetyä. Kunnollista vaihtoehtoa kerosiinille ei vielä ole.

– Jos ihmiskunta toimii järkevästi, öljyä aletaan säästää lentoliikenteen käyttöön, Lund tiivistää.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että öljystä jalostettuja polttoaineita käytetään entistä vähemmän muualla. Toisin sanoen autoissa käytetään esimerkiksi biopolttoainetta tai sähköä ja yksityisautoilua vähennetään.

Lundin mukaan nykyisenkaltaisen laajan lentomatkailun jatkuminen riippuu siitä, saadaanko öljyä säästettyä muilta aloilta. Saatavuuden heikkenemisestä seuraava hinnannousu voi kallistaa lentomatkailua huomattavasti joka tapauksessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Euroministerit koolla – Kreikka vie jälleen päähuomion

    8. 8

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    10. 10

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää