Valikko

Näin luot näköisbrändejä alkuperäisten kiusaksi

Aitojen brändien parodioiminen on taiteenlaji, jossa pienen piirin vitsikin voi johtaa isoihin vahingonkorvausvaateisiin. Ellei hommaa osaa tehdä oikein.


Kuvataiteilija Jani Leinonen avasi perjantaina näyttelynsä mainonnan kielletyistä kuvista. Helsinkiläisgallerian seinillä hehkuvat arkipäiväisistä mainoksista tutut brändivärit ja muodot nyt sopivan vinksahtaneissa yhteyksissä.

Tosin esimerkiksi Raisio ei pidä lainkaan sopivana, että kaupalliset galleriat keräävät rahaa Leinosen töillä, joissa Elovena-tyttö näyttää itsemurhapommittajalta tai ilotytöltä.

Yhtiö on muistuttanut galleristeja mahdollisuudestaan vaatia korvauksia tuotemerkin luvattomasta käytöstä. Taiteilijaa itseään Raisio ei ole nyt uhannut rahanmenolla.

– Taitaa olla, että yhtiö on kuitenkin fiksumpi kuin mitä arvataankaan, ja ajattelee että any publicity is good publicity, Leinonen sanoo.

Hänen mielestään taiteilijalla pitää olla oikeus käyttää ilmaisuunsa yritysten kuvakieltä. Eiväthän yrityksetkään kysy kansalaisilta lupaa työntää mainontaansa kaikkien silmille.

Leinonen toistaa töissään yhtiöiden tuotemerkit oikein, jopa kunnioittavasti. Banaaniyhtiönkin sinikeltavärit on maalattu siistiksi vaatteiksi pornolehdestä repäistyn mallin ylle. Vieressä talkkunafirman logo erottuu tyttökuvasta hyvin.

– Chiquita ei ole ottanut mitään yhteyttä, eikä talkkunavalmistajakaan, sanoo Leinonen.

Puhtaan taiteellista lähestymistapaa tuotemerkkeihin tai Andy Warhol -tyyliä suomalaisyritykset pystyvät vielä sietämään varsin hyvin.

Sen sijaan älyllisesti herättelevää, kulutuskriittistä vastamainontaa tekevien on oltava erityisen tarkkana. Tavaramerkin epäkunnioittavasta käytöstä yritykset ärähtävät Suomessakin heti, vaikka kyse olisi koululaisten vitsistä.

– Oivaltava vastamainonta vaatii huolellisuutta. Brändirajat on kierrettävä riittävän selvästi, mutta silti mahdollisimman tunnistettavasti esimerkiksi logojen kirjasintyyppejä mukaellen, neuvoo Jari Tamminen.

Hän kuuluu kansainvälisen AdBusters-ryhmän Suomi-osastoon, joka on ideoinut muun muassa pikavippi- ja Matti "Microsoft" Vanhanen-parodioita. Näitä julkaistaan Voima-lehdessä ja kierrätetään sähköposteissa.

– Meillä ei ole mitään halua haastaa riitaa yritysten kanssa, emmekä vastusta kaupallista mainontaa sinänsä. Haluamme luoda vaihtoehtoisia tulkintoja yritysten itsestään ylläpitämistä mielikuvista, Tamminen sanoo.

Hän rinnastaa vastamainokset poliittisiin pilakuviin.

– Yritykset käyttävät nykyisin yhteiskunnassa aika paljon poliittista valtaa. Siksi niistä pitää saada tehdä yhtä helposti parodiaa kuten poliitikoistakin, Tamminen luonnehtii.

Mielikuvien puolustaminen on maailmalla juristeille tuottavaa liiketoimintaa. Suomessa yleensä firman juristin lähettämä uhkaus on riittänyt, eikä käräjöintiin ole (vielä) tarvinnut mennä.

Suuryritysten edunvalvonta kuitenkin toimii meilläkin entistä tehokkaammin.

Muun muassa Barbie- ja Ken-nukkeja valmistuttava Mattel on reagoinut heti, jos nukkeja on käytetty vaikka television uutisjutun kuvituksena symbolistisesti "väärissä yhteyksissä".

Esimerkiksi perheväkivallasta kertovissa jutuissa ei ole saanut näkyä toisiaan mätkiviä barbipariskuntia.

Myöskään napapaitaisten Bratz-nukkien olemusta ei sellaisenaan kannata käyttää kuvituksena taideteoksissa tai lehtijutuissa, joissa käsitellään tyttöjen vääristyneitä vartaloasenteita tai lastenkulttuuriin hiipinyttä piiloseksismiä.

Mutta voiko mainostaideteos edes teoriassa pilata aidon kohteensa mainetta?

– Toisinpäin ainakin voi käydä. Moni ihminen on sanonut, että he valitsevat nykyään useammin kaupassa Elovena-hiutaleita, koska paketti oli jäänyt heidän mieleensä töistäni, Jani Leinonen nauraa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    6. 6

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää