Näin luot näköisbrändejä alkuperäisten kiusaksi

Aitojen brändien parodioiminen on taiteenlaji, jossa pienen piirin vitsikin voi johtaa isoihin vahingonkorvausvaateisiin. Ellei hommaa osaa tehdä oikein.


Kuvataiteilija Jani Leinonen avasi perjantaina näyttelynsä mainonnan kielletyistä kuvista. Helsinkiläisgallerian seinillä hehkuvat arkipäiväisistä mainoksista tutut brändivärit ja muodot nyt sopivan vinksahtaneissa yhteyksissä.

Tosin esimerkiksi Raisio ei pidä lainkaan sopivana, että kaupalliset galleriat keräävät rahaa Leinosen töillä, joissa Elovena-tyttö näyttää itsemurhapommittajalta tai ilotytöltä.

Yhtiö on muistuttanut galleristeja mahdollisuudestaan vaatia korvauksia tuotemerkin luvattomasta käytöstä. Taiteilijaa itseään Raisio ei ole nyt uhannut rahanmenolla.

– Taitaa olla, että yhtiö on kuitenkin fiksumpi kuin mitä arvataankaan, ja ajattelee että any publicity is good publicity, Leinonen sanoo.

Hänen mielestään taiteilijalla pitää olla oikeus käyttää ilmaisuunsa yritysten kuvakieltä. Eiväthän yrityksetkään kysy kansalaisilta lupaa työntää mainontaansa kaikkien silmille.

Leinonen toistaa töissään yhtiöiden tuotemerkit oikein, jopa kunnioittavasti. Banaaniyhtiönkin sinikeltavärit on maalattu siistiksi vaatteiksi pornolehdestä repäistyn mallin ylle. Vieressä talkkunafirman logo erottuu tyttökuvasta hyvin.

– Chiquita ei ole ottanut mitään yhteyttä, eikä talkkunavalmistajakaan, sanoo Leinonen.

Puhtaan taiteellista lähestymistapaa tuotemerkkeihin tai Andy Warhol -tyyliä suomalaisyritykset pystyvät vielä sietämään varsin hyvin.

Sen sijaan älyllisesti herättelevää, kulutuskriittistä vastamainontaa tekevien on oltava erityisen tarkkana. Tavaramerkin epäkunnioittavasta käytöstä yritykset ärähtävät Suomessakin heti, vaikka kyse olisi koululaisten vitsistä.

– Oivaltava vastamainonta vaatii huolellisuutta. Brändirajat on kierrettävä riittävän selvästi, mutta silti mahdollisimman tunnistettavasti esimerkiksi logojen kirjasintyyppejä mukaellen, neuvoo Jari Tamminen.

Hän kuuluu kansainvälisen AdBusters-ryhmän Suomi-osastoon, joka on ideoinut muun muassa pikavippi- ja Matti "Microsoft" Vanhanen-parodioita. Näitä julkaistaan Voima-lehdessä ja kierrätetään sähköposteissa.

– Meillä ei ole mitään halua haastaa riitaa yritysten kanssa, emmekä vastusta kaupallista mainontaa sinänsä. Haluamme luoda vaihtoehtoisia tulkintoja yritysten itsestään ylläpitämistä mielikuvista, Tamminen sanoo.

Hän rinnastaa vastamainokset poliittisiin pilakuviin.

– Yritykset käyttävät nykyisin yhteiskunnassa aika paljon poliittista valtaa. Siksi niistä pitää saada tehdä yhtä helposti parodiaa kuten poliitikoistakin, Tamminen luonnehtii.

Mielikuvien puolustaminen on maailmalla juristeille tuottavaa liiketoimintaa. Suomessa yleensä firman juristin lähettämä uhkaus on riittänyt, eikä käräjöintiin ole (vielä) tarvinnut mennä.

Suuryritysten edunvalvonta kuitenkin toimii meilläkin entistä tehokkaammin.

Muun muassa Barbie- ja Ken-nukkeja valmistuttava Mattel on reagoinut heti, jos nukkeja on käytetty vaikka television uutisjutun kuvituksena symbolistisesti "väärissä yhteyksissä".

Esimerkiksi perheväkivallasta kertovissa jutuissa ei ole saanut näkyä toisiaan mätkiviä barbipariskuntia.

Myöskään napapaitaisten Bratz-nukkien olemusta ei sellaisenaan kannata käyttää kuvituksena taideteoksissa tai lehtijutuissa, joissa käsitellään tyttöjen vääristyneitä vartaloasenteita tai lastenkulttuuriin hiipinyttä piiloseksismiä.

Mutta voiko mainostaideteos edes teoriassa pilata aidon kohteensa mainetta?

– Toisinpäin ainakin voi käydä. Moni ihminen on sanonut, että he valitsevat nykyään useammin kaupassa Elovena-hiutaleita, koska paketti oli jäänyt heidän mieleensä töistäni, Jani Leinonen nauraa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    4. 4

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    5. 5

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    6. 6

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää