Valikko

Vain neljännes Suomen lentokentistä on kannattavia

Lentokenttiin kohdennetut miljoonainvestoinnit jäävät usein vaille taloudellista katetta. Näin ainakin, jos hyötyä katsotaan pelkästään kenttäverkkoa pyörittävän Finavian kannalta.


Kittilän kentän uutta osaa torstaina vihkinyt Finavian pääjohtaja Samuli Haapasalo laski, että Suomen 22 siviililiikenteen kentästä vain viisi on kannattavia.

Helsinki-Vantaa, Oulu, Turku, Kuopio sekä Rovaniemi pääsevät juuri ja juuri plussalle. Tampere ja Vaasa ovat hieman riman alapuolella.

Esimerkiksi Kittilä noin 240 000 matkustajan vuosiliikenteellään on edelleen selvästi kannattamaton. Noin 18 miljoonan euron jälleenrakennus- ja laajennusinvestoinnin toivotaan nostavan matkustajien pääluvun yli 300:000:n, jolloin kenttäkin kipuaisi tuottavan puolelle.

Osa kenttäinvestoinneista onkin Kittilän tapaan paljolti uskoa tulevaisuuteen tai sitten vain verkoston jonkin pisteen pitämistä hengissä.

– Meillä on takana hyvä vuosi. Yli 30 miljoonan euron tulos tarkoittaa sitä, että kaavailtujen investointien rahoitus on turvattu, Haapasalo sanoi.

Hän kuitenkin myönsi, että kannattamattomat kentät syövät tulosta reilut kymmenen miljoonaa euroa. Finavian liikevaihto on noin 300 miljoonaa euroa.

Haapasalon mielestä kenttäverkkoa on ajateltava kokonaisuutena ja mietittävä esimerkiksi kannattamattomien osien osuutta Helsinki-Vantaalle ohjautuvassa syöttöliikenteessä. Hän muistutti myös siitä, millainen merkitys etenkin pohjoisen kentillä on muille elinkeinoille ja etenkin matkailulle.

Se tarkoittaa Finavian laskelmissa myös sitä, että kaikki kentät pysyvät hengissä, mikäli niillä on säännöllistä reittiliikennettä.

Liipaisimella olleet Varkaus, Savonlinna ja Lappeenranta ovat nyt saaneet takeet reittiliikenteen jatkumisesta.

Lappeenrannan osalta asia varmistui jo aiemmin, ja Haapasalon mukaan myös kolmioliikenteestä Varkauden ja Savonlinnan kautta pääkaupunkiseudulle on nyt sovittu. Se alkaa maaliskuun lopulla.

Finavia satsaa varsin vahvasti pohjoisen kenttiin, joiden kautta pyörähti viime vuonna kaikkiaan noin 1,9 miljoonaa matkustajaa. Kasvuodotukset kentillä ovat edelleen kovat, ja ne perustuvat vahvasti ulkomaisen kysynnän kasvuun.

Kittilän laajennuksen lisäksi ilmeisesti jo ensi viikolla vahvistetaan lopullisesti Kuusamon kentän reilun yhdeksän miljoonan euron terminaalihanke. Aiemmin Finavia uhkasi jo vetäytyä rahoituksesta, koska näytti siltä, että valtion osuus jää odotettua pienemmäksi.

Suurin investointi on kuitenkin suuntaamassa Ouluun, jonka terminaalikapasiteetti aiotaan nostaa nykyisestä noin miljoonasta puoleentoista miljoonaan matkustajaan.

Rovaniemelle on luvassa uusi lennonjohtotorni ja Kemiin päällystystöitä sekä huoltohalli.

Kittilän laajennus puhdistaa viimeisetkin noet toissakesäisen palon jäljiltä. Nyt vihitty terminaali on rakennettu heinäkuussa 2006 palaneen osan tilalle.

Finavia on valtion liikelaitos, jonka ylläpitämään lentoasemien verkostoon kuuluu Helsinki-Vantaan lisäksi 24 lentoasemaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    6. 6

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    9. 9

      Lentäjät harkitsevat Lufthansan uutta tarjousta

    10. 10

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää