Valikko

Antamalla saat itse enemmän

Moni yritys on joutunut huomaamaan, ettei asiakas ole valmis maksamaan netissä tarjottavasta tuotteesta. Antamisen voi kuitenkin kääntää voitoksi, myös netin ulkopuolella.
Antamisen strategiasta kirjan kirjoittanut Miikka Leinonen uskoo, että iloisesti antamalla voi saada vastaanottajan antamaan yhtä iloisesti.

– Kun antaa jotain, se pitäisi tehdä aidosti iloisena antamisesta. Silloin ihminen todennäköisesti vastaa samalla tunnetilalla.

Leinonen on pohtinut, miten yritys voi tehdä antamisesta strategian. Silloin ei anneta antamisen vuoksi, vaan siitä pyritään suunnitelmallisesti hyötymään. Leinonen on toisaalta sitä mieltä, että kaikki antaminen on itsekästä, vaikka se ei olisi välttämättä antamisen lähtökohta.

– Antaja aina hyötyy siitä, että antaa.

Kun yritys antaa jotain maksutta, sen pitää Leinosen mielestä avoimesti kertoa motiivinsa.

Asiakaslehtiyhtiö Kynämiehessä luovana johtajana työskentelevän Leinosen kirja on pohdintaa antamisen mahdollisuuksista. Hän korostaa kirjan olevan epäakateeminen. Vastaavia ajatuksia on hänen mukaansa paljonkin ilmassa.

– En voi kunniaa ottaa täysin itselleni.

Leinonen huomauttaa, että The Long Tail -kirjan kirjoittaneelta Chris Andersonilta on tulossa tänä vuonna samaa teemaa käsittelevä kirja Free: The Economics of Giving Stuff Away.

Antamisen kierre tuottaa Leinosen mukaan tulosta silloin, kun kaikki osapuolet antavat aidosti. Viime aikoina esillä on ollut esimerkiksi suomalaisten perustama brittioperaattori Blyk, joka tarjoaa puhelut ilmaiseksi maksattamalla ne mainostajilla. Leinonen ei pidä tätä mallia hyvänä esimerkkinä antamisesta.

– Se perustuu siihen, että työnnetään ihmisille jotain (mainoksia), jota ihmiset eivät oikeasti halua.

Leinosen mukaan Blyk toimii samalla tavalla kuin media on toiminut pitkän aikaa, liimaamalla tuotteen oheen mainoksia. Mainostaminen koetaan usein tuputtamiseksi.

– Mainostajahan ei toteuta antamisen strategiaa, vaan se on häiritsijä.

Mainostaja voisi miettiä tarkemmin, miten yksittäinen käyttäjä hyötyy mainoksesta.

Leinonen ei itse halua antaa esimerkkejä hyvästä antamisen strategiasta. Hänen mukaansa vaarana niissä olisi se, että teema leimattaisiin jonkin tietyn alan – esimerkiksi markkinoinnin – asiaksi.

– En ota kantaa siihen, mitä annetaan, vaan antamisen periaatteeseen. Se voi liittyä markkinointiin, tuotekehitykseen tai yrityksen kokonaisstrategiaan. Mitä tahansa voi antaa.

Verkossa antaminen on luontevinta ja helpointa, koska siellä tuotantokustannukset ovat pieniä. Varsinkin yritysten välillä voidaan antaa jotain kalliimpaakin, esimerkiksi koulutuksia ja fyysisiäkin asioita. Leinosen mukaan antaminen voi toimia hyvin esimerkiksi strategian yhtenä osana.

Eikö maksuttomuus vähennä saadun arvoa?

Leinonen myöntää, että tämä on todellinen vaara.

– Varsinkin yrityksiä usein ihmetyttää, jos ne saavat jotain ilmaiseksi. Ne mieluummin ostavat, koska ne ilmeisesti epäilevät, että ilmaisessa on jotain hämärää.

Antaminen voi kokea inflaation. Tämä on jo nyt mahdollista esimerkiksi musiikkiin liittyvissä palveluissa.

– Joillakin aloilla on syntynyt antamisen kilpailu. Palveluja on annettava yhä suurempi osuus ilmaiseksi, jotta pärjää muille.

Leinonen sen sijaan uskoo, että tiedon jakaminen on nettimaailmassakin arvokasta, jos sen tekee oikein. Hän luottaa, että esimerkiksi informaation tarjoaminen räätälöitynä ja kohdennettuna on tulevaisuuden menestyksen tekijä.

Leinonen julkaisi kirjansa Strategy of Giving maksutta netissä torstaina. Hän kertoo hyötyneensä projektista jo ennen kirjan julkaisemista muun muassa tapaamalla kiinnostavia ihmisiä.

– Luulen myös, että tämä muuttuu vielä rahaksi jonain muuna kuin kirjana.

Kirjan hän on suunnitellut julkaisevansa nettipalvelun kautta myös fyysisenä opuksena, mutta ei ole ajatellut siitä tulonlähdettä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    7. 7

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää