Sadalla tonnilla lentäjäksi

Patria kouluttaa liikennelentäjiä kotimaisille ja eurooppalaisille lentoyhtiöille. Oppilaspaikka irtoaa, kun hakija täyttää vaatimukset ja maksaa kurssimaksun.


Armeija tai Amerikka eivät enää ole ainoita reittejä lentäjäksi. Kaksi kaupallista lentokoulua antaa koulutusta haluttuun ammattiin. Koulutuksesta maksettava hinta saattaa tuntua suolaiselta.

Valtio-omisteisen Suomen Ilmailuopiston oppilaat selviävät huomattavasti pienemmällä laskulla.

Patria Pilot Training kouluttaa Helsingissä miehestä tai naisesta lentäjän puolessatoista vuodessa. Liikennelentäjäkurssille pääsee, jos hakija täyttää ammattilentäjältä edellytettävät vaatimukset ja maksaa kurssimaksun.

– Me pyrimme tarjoamaan koulutusta kaikille, jotka testien perusteella ovat sopivia liikennelentäjiksi, sanoo johtaja Jukka Holkeri Patria Pilot Trainingista.

Yritys on perustettu vuonna 1998, Patria osti sen koko osakekannan 2003–2004.

Lentäjäkoulutus Patriassa maksaa lähes 100 000 euroa. Koulutus kestää puolitoista vuotta.

– Kyllä se on kallis. Emme takaa töitä, mutta käytännössä kaikilla valmistuneilla on erittäin hyvät työllistymismahdollisuudet. Markkinat imevät hyvin.

Kurssi tuntuu kalliilta, koska Suomessa harvoin maksetaan koulutuksesta tuntuvia summia. Moni lentäjä on hakenut koulutuksensa ulkomailta, esimerkiksi Yhdysvalloista. Suomen Ilmailuopisto järjestää valtion tukemaa liikennelentäjäkoulutusta.

– Ilmailuopisto on eri tilanteessa. Mutta koulutusaika on pitempi, kalenteriaikaa menee enemmän. Lopputulos kursseista on sama, lupakirja on sama.

Kurssilla on yleensä kuusitoista oppilasta. Vuodessa Patria kouluttaa noin 30–40 lentäjää.

Holkeri näkee tulevaisuuden hyvänä: lentoliikenne on kasvanut pitkään keskimäärin viisi prosenttia vuodessa. Myös eläkkeelle jäävät lentäjät täytyy korvata.

Patrian lentäjiä työllistävät muun muassa Golden Air, Finncomm, Blue1 tai Air Finland, harvemmin Finnair. Osa lentäjistä päätyy Holkerin mukaan ulkomaille töihin.

Patria Pilot Training on osa Patriaa, joka on puolustusväline- ja ilmailuteollisuuskonserni. Suomen valtio omistaa siitä noin 73 prosenttia.

Suomen Ilmailuopisto kouluttaa lentäjiä Porissa. Koulutukseen myönnetään valtionosuuksia, mikä näkyy hinnassa. Koulun hinta on vain kymmenys verrattuna kaupallisten lentokouluihin. Kurssi maksaa kymmenen tuhatta euroa.

Ilmailuopiston koulutus Porissa kestää noin kaksi vuotta. Sitä ennen oppilaat saavat perusopetusta yhteistyökouluissa. Pyrky kouluun on kova. Nyt käynnissä olevaan hakuun tuli 1 300 hakemusta, lähemmäs sata sai kutsun lääkärintarkastuksiin. Hyväksytty lääkärintarkastus tuo opiskelupaikan.

– Ero on iso verrattuna Patriaan. Tämä on ammatillista aikuiskoulutusta, johon saamme valtionosuuksia. Meille pyritäänkin hyvin paljon, sanoo Suomen Ilmailuopiston toimitusjohtaja, lentokapteeni Pekka Paajanen.

Ilmailuopiston suorittaneista oppilaista suurin osa päätyy Finnairille, Paajanen myöntää.

– Se on aika luonnollista: Finnairilta lähtee 20–30 lentäjää vuodessa eläkkeelle. Se lisää lentäjätarvetta. Myös Finnairin oma kasvu tuo lisää paikkoja lentäjille.

– Kaikki oppilaat, jotka hyväksyttävästi suorittavat lupakirjansa, työllistyvät.

Kolmas Suomessa liikennelentäjäkoulutusta antava laitos on Salpauslento Oy. Sen koulutus kestää noin kaksi vuotta. Kurssille tulee hintaa 88 500–98 000 euroa. Koulusta valmistuu vuosittain 15–30 lentäjää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    7. 7

      Kiero kikka: Koeaika olikin pätkätyö

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää