Valikko

Luotijunat lisääntyvät pikavauhtia

Maailman suurin luotijunien valmistaja, ranskalainen Alstom, odottaa nopeiden junien verkon kasvavan Euroopassa pikavauhtia.


Junavalmistaja Alstom ennustaa, että nopeiden junien verkko kasvaa Euroopassa vuonna 2020 jo yhdeksään tuhanteen kilometriin. Toissa vuonna Euroopassa oli kolme tuhatta kilometriä sellaisia ratayhteyksiä, joilla junat ylsivät 250 kilometrin tuntinopeuteen.

Varsinaiset luotijunat taittavat matkaa yli kolmensadan kilometrin tuntivauhtia. Alstomin TGV-junien huippumatkanopeus on 320 ja AGV-junien 360 kilometriä tunnissa.

Luotijunat liikennöivät erikseen niitä varten rakennetuilla radoilla. Sen sijaan esimerkiksi Suomessa käytössä olevat Pendolinot kulkevat tavallisilla radoilla.

Pendolinot ajavat täällä parhaimmillaan 220 km/h, mutta Alstomin uuden sukupolven Pendolindojen huippunopeus nousee 275 kilometriin tunnissa.

Kaupungistuminen ja kasvava huoli ympäristöstä korostavat raideliikenteen merkitystä lähivuosina, Alstomin kuljetusdivisioonan Pohjoismaiden-johtaja Pelle Svensson sanoi Helsingissä pidetyssä Alstomin seminaarissa.

Svensson sanoi, että 350–360 kilometrin tuntivauhdilla kulkevat junat päihittävät matka-ajassa suurimman osan Euroopan sisäisestä lentoliikenteestä.

Hän kertoi, että uusia huippunopeita raideyhteyksiä avataan lähes kuukausittain.

Uusin nopea yhteys on Barcelonan ja Madridin välinen rata. Yli kuudensadan kilometrin matka taittuu kahdessa ja puolessa tunnissa.

Svensson sanoi, että junat ovat vallanneet esimerkiksi Pariisin ja Brysselin välisestä liikenteestä lähes sata prosenttia.

Pariisin ja Lyonin välillä junat kuljettavat nykyisin yhdeksänkymmentä prosenttia matkustajista. Madridin ja Sevillan väliä kulkevista taas yli kahdeksankymmentä prosenttia valitsee junan lentokoneen sijaan.

– Eikä kyse ole vain tehokkuudesta, vaan myös estetiikasta. Jostakin syystä junia on kiva katsella, ja minusta Pendolino on maailman kaunein juna, Svensson kehui yhtiönsä tuotetta.

Alstomin osuus nopeiden junien markkinoista on viisikymmentä prosenttia.

Markkinakakkonen on kanadalainen Bombardier noin kolmellakymmenellä prosentilla. Alstom on markkinajohtaja myös kaikkein nopeimmissa luotijunissa.

Alstomin nopeiden junien tekninen johtaja Bruno Castoldi sanoi, että yhtiö on toimittanut reilut viisisataa nopeaa junaa yhdeksään maahan.

– Ja mikä tärkeintä, liikenteessä ei ole sattunut yhtään kuolonkolaria, Castoldi kehui.

Ranskalaisyhtiön valmistama luotijuna V150 teki vajaat vuosi sitten junien uuden maailmanennätyksen ajamalla Pariisin ja Strasbourgin välisellä radalla hetken 574,8 kilometrin tuntivauhtia.

Länsi-Euroopan lisäksi nopeiden junien verkko laajenee itäiseen Eurooppaan.

Alstomin on tarkoitus toimittaa Pendolinot Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen, ja Siemens puolestaan teki hiljattain kaupat nopeista junista Moskovan ja Pietarin väliselle yhteydelle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää