Luotijunat lisääntyvät pikavauhtia

Maailman suurin luotijunien valmistaja, ranskalainen Alstom, odottaa nopeiden junien verkon kasvavan Euroopassa pikavauhtia.


Junavalmistaja Alstom ennustaa, että nopeiden junien verkko kasvaa Euroopassa vuonna 2020 jo yhdeksään tuhanteen kilometriin. Toissa vuonna Euroopassa oli kolme tuhatta kilometriä sellaisia ratayhteyksiä, joilla junat ylsivät 250 kilometrin tuntinopeuteen.

Varsinaiset luotijunat taittavat matkaa yli kolmensadan kilometrin tuntivauhtia. Alstomin TGV-junien huippumatkanopeus on 320 ja AGV-junien 360 kilometriä tunnissa.

Luotijunat liikennöivät erikseen niitä varten rakennetuilla radoilla. Sen sijaan esimerkiksi Suomessa käytössä olevat Pendolinot kulkevat tavallisilla radoilla.

Pendolinot ajavat täällä parhaimmillaan 220 km/h, mutta Alstomin uuden sukupolven Pendolindojen huippunopeus nousee 275 kilometriin tunnissa.

Kaupungistuminen ja kasvava huoli ympäristöstä korostavat raideliikenteen merkitystä lähivuosina, Alstomin kuljetusdivisioonan Pohjoismaiden-johtaja Pelle Svensson sanoi Helsingissä pidetyssä Alstomin seminaarissa.

Svensson sanoi, että 350–360 kilometrin tuntivauhdilla kulkevat junat päihittävät matka-ajassa suurimman osan Euroopan sisäisestä lentoliikenteestä.

Hän kertoi, että uusia huippunopeita raideyhteyksiä avataan lähes kuukausittain.

Uusin nopea yhteys on Barcelonan ja Madridin välinen rata. Yli kuudensadan kilometrin matka taittuu kahdessa ja puolessa tunnissa.

Svensson sanoi, että junat ovat vallanneet esimerkiksi Pariisin ja Brysselin välisestä liikenteestä lähes sata prosenttia.

Pariisin ja Lyonin välillä junat kuljettavat nykyisin yhdeksänkymmentä prosenttia matkustajista. Madridin ja Sevillan väliä kulkevista taas yli kahdeksankymmentä prosenttia valitsee junan lentokoneen sijaan.

– Eikä kyse ole vain tehokkuudesta, vaan myös estetiikasta. Jostakin syystä junia on kiva katsella, ja minusta Pendolino on maailman kaunein juna, Svensson kehui yhtiönsä tuotetta.

Alstomin osuus nopeiden junien markkinoista on viisikymmentä prosenttia.

Markkinakakkonen on kanadalainen Bombardier noin kolmellakymmenellä prosentilla. Alstom on markkinajohtaja myös kaikkein nopeimmissa luotijunissa.

Alstomin nopeiden junien tekninen johtaja Bruno Castoldi sanoi, että yhtiö on toimittanut reilut viisisataa nopeaa junaa yhdeksään maahan.

– Ja mikä tärkeintä, liikenteessä ei ole sattunut yhtään kuolonkolaria, Castoldi kehui.

Ranskalaisyhtiön valmistama luotijuna V150 teki vajaat vuosi sitten junien uuden maailmanennätyksen ajamalla Pariisin ja Strasbourgin välisellä radalla hetken 574,8 kilometrin tuntivauhtia.

Länsi-Euroopan lisäksi nopeiden junien verkko laajenee itäiseen Eurooppaan.

Alstomin on tarkoitus toimittaa Pendolinot Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen, ja Siemens puolestaan teki hiljattain kaupat nopeista junista Moskovan ja Pietarin väliselle yhteydelle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    2. 2

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    3. 3

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    4. 4

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Suomalaiset innostuivat avaruusaiheisesta tosi-tv:stä: miljoona euroa 43 minuutissa

    7. 7

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    8. 8

      Näin Euroopassa tuhlataan ruokaa: 173 kg/hlö

    9. 9

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    10. 10

      Nokia ja Intel avaavat 5G-testilaboratorion Espooseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    5. 5

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    9. 9

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    10. 10

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää