Valikko

Markkinointiviestinnän suuruusjärjestys selvisi

Markkinointiviestinnän yhtiöt on pistetty jälleen suuruusjärjestykseen. Kasvuraketti TBWA/PHS hengittää jo SEKin niskaan.


Markkinointiviestinnän toimistojen liiton MTL:n tuoreen selvityksen mukaan Salomaa-Yhtiöt on edelleen alan selvästi suurin yritysryhmä, vaikka sen markkinaosuus laski alle 10 prosenttiin koko kakusta.

Myös listan kakkonen ja kolmonen, Satama ja SEK, menettivät hitusen markkinaosuutta.

Markkinaosuuttaan onnistui kasvattamaan 5,7 prosenttiin neljänneksi suurin yritysryhmä TBWA/PHS, joka on enää 0,1 prosenttiyksikköä SEKin perässä.

Reipasta, yli 30 prosentin vauhtia kasvatti myyntikatettaan Bob Helsinki, joka nousi samalla muutaman pykälän ylöspäin listalla.

Kaikkein suurin prosentuaalinen kasvu oli kuitenkin Louderilla, joka on kansainvälistynyt voimakkaasti.

MTL:n toimitusjohtaja Markus Leikola tulkitsee tilastoja niin, että luovuuden ja strategisen osaamisen yhdistäminen on alalla menestystekijä.

– TBWA/PHS osti Pointerin, mikä selittää osan kasvusta. Suurin syy on kuitenkin se, että myynti toimii ja luova ja strateginen osaaminen ovat hyvässä kunnossa.

Leikolan mukaan aiemmin oli enemmän jakoa niin sanottuihin luoviin toimistoihin ja "tylsempiin" strategisiin toimistoihin. Nyt näyttää siltä, että ne pärjäävät, jotka yhdistävät nämä kaksi.

Leikola nostaa esimerkiksi monipuolisesta kampanjasta sekä Effiessä että AdProfitissa pärjänneen HK Potkun, joka on PHS:n käsialaa.

Kasvua selittää monissa tapauksissa myös kansainvälistyminen.

Alla olevissa taulukoissa näytetään suuruusjärjestys yritysryhmittäin sekä yrityksittäin. Kun listataan kaikki yritykset erikseen, kolmen kärki on SEK & Grey, Dagmar ja TBWA/PHS, joista jälkimmäinen kasvoi kolmikosta eniten.

Neljänneksi on noussut Endero, joka on mukana ensimmäistä kertaa. Leikola huomauttaa, että yhtiö tekee paljon muutakin kuin digitaalista markkinointiviestintää. Suurin, yli 300 prosentin kasvu, oli TBWA/Northilla. Dialogi kasvoi yli 80 prosenttia napattuaan Keskon Pirkka-lehden.

Reipas kasvu oli myös TBWA/Tangolla, Kingillä, Konseptilla ja Nitro FX:llä.

Koko ala kasvoi 10 prosenttia edellisvuodesta 440 miljoonaan euroon, mikä on Leikolan mukaan erittäin hyvä kasvu.

– Se on isompi kuin mediamainonnan kasvu, mikä kertoo siitä, että yhtiöt tekevät muutakin kuin mediamainontaa.

Eniten kasvaa digitaalinen markkinointiviestintä. Alan luvut ovat vielä alustavat, mutta alan myyntikatteen kasvu näyttäisi asettuvan 20 ja 30 prosentin väliin. Leikolan mukaan alalle on syntynyt esimerkiksi uusia hakukonemarkkinointiin erikoistuneita yrityksiä.

Ylivoimaisesti suurin oli ensimmäistä kertaa mukaan laskettu Endero. Toiseksi suurin on Grey Direct & Digital ja kolmas Nitro FX.

Liki yhtä hyvä kasvu oli viestintätoimistoilla, jotka petrasivat edellisvuodesta 20 prosenttia. Kärkiviisikon eniten kasvanut toimisto oli neljänneksi suurin Miltton, joka kasvatti myyntikatettaan yli 80 prosenttia. Vielä suurempia kasvuprosentteja näyttivät GCI Helsinki ja Viestintä Oy Drum.

Mediatoimistojen myyntikate kasvoi 4,4 prosenttia, liikevaihto 5. Kasvusta pitivät huolen lähinnä tulokkaat Happi Mindshare ja Toinen Helsinki. Liki puolet markkinoista on silti edelleen Dagmarilla ja Caratilla.

Talouskehityksen epävarmuus ei vielä näy alan yrityksissä. MTL:n kehitys- ja viestintäpäällikön Ilkka Halttusen mukaan suhdannehuippu on ohitettu, mutta kasvun odotetaan olevan tänä vuonna pitkän ajan keskiarvoa korkeampi.

Leikolan mukaan suurempi ongelma alalla on pula osaavasta työvoimasta. Puolet yrityksistä kertoo sen hidastavan kasvua. Eniten työvoiman tarvetta on digitaalisen markkinointiviestinnän yrityksillä

SEK on yhä suurin yritys
20 suurinta markkinointiviestintäalan yritystä

SijaYritysMyyntikate (milj. €)Muutos %
1.SEK & Grey14,020,2
2.Dagmar11,42,5
3.TBWA/PHS10,469,8
4.Endero9,1 
5.Publicis8,41-14,4
6.Hasan & Partners7,15-
7.Bob Helsinki6,423,1
8.Tequila/PHS5,69-9,7
9.Evia5,6-16,8
10.Grey Direct & Digital5,4511,8
11.Carat5,234,9
12.Taivas Mainos5,2-
13.Nitro FX4,731,9
14.Adsek4,560,9
15.Dialogi4,581,7
16.Imagineering4,23,6
17.Skandaali4,213,3
18.Hill & Knowlton4,215,1
19.Dynamo4,13-
20.Euro RSCG4,03-16,6
Lähde: MTL


PHS hengittää SEKin niskaan
Suurimmat markkinointiviestinnän yritysryhmät

SijaYritysryhmätMyyntikate (milj. €)Muutos %
1.Salomaa-Yhtiöt43,734,4
2.Satama26,557
3.SEK (sis. Salomaa-Yhtiöihin)25,387,9
4.TBWAPHS24,9220,4
5.Taivas Communications14,511,5
6.Louder13,285,9
7.Suunnittelutoimisto Taivas (sis. Taivas Communicationsiin)9,4-
8.Bob Helsinki -konserni8,4532
9.Hasan&Partners8,31,2
10.Hill&Knowlton811,6
11.Aegis Media6,467,1
12.Evia6,35-15,3
13.Contra5,7-
14.Zeeland Society5,0556,3
15.Dynamo4,79-1,9
16.Omnicom Media Group4,649,7
17.McCann4,3732,5
18.Ego-alakonserni (sis. Taivas Com.)4,25 
19.Konsepti-ryhmä3,9263,5
20.OjalaSaariGroup3,616,1
21.Darwin-ryhmä3,05-
22.Mainoskenttä-yhtiöt2,28-0,9
23.Recommended2,20
24.Taskut-ryhmä1,684-9,3
25.Soprano1,57-15
Lähde: MTL

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    10. 10

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää