Verkkoseuranta yleistyy Suomessa

Verkkoseuranta on yrityksille yhä merkittävämpi keino löytää uusia asiakasryhmiä, linjata myynnin ja markkinoinnin toimenpiteitä sekä seurata niiden tehokkuutta.


Tieto käy ilmi verkkoseurantaa käsittelevästä selvityksestä, johon vastasi 191 suomalaista markkinoinnin, myynnin ja tietohallinnon ammattilaista useilta eri toimialoilta. Web-kyselyn toteutti suomalainen verkkomarkkinoinnin ja -myynnin asiantuntijayritys Get It Right Helsinki Oy.

Verkkoseurannalla (web analytics) tarkoitetaan ohjelmistoja ja toimenpiteitä, joiden avulla verkkosivujen omistajat voivat seurata sivujensa liikennettä. Verkkoseuranta antaa tarkat tiedot siitä, mistä sivuille tultiin, mitä hakusanoja tai linkkejä sivuille tultaessa käytettiin, mitä ja kuinka pitkään sivuilla tehtiin, ja minne sieltä siirryttiin.

Seuranta ei paljasta kävijän henkilöllisyyttä, mutta kertoo internet-yhteyden omistavan organisaation tai palvelun tarjoavan operaattorin.

Selvä enemmistö vastaajien edustamista yrityksistä mittaa verkkosivujensa kävijöitä vähintään määrällisellä tasolla. Vain viidenneksessä vastaajien edustamista yrityksistä ei hyödynnetä vielä mitään verkkoseurannan mittaria.

Pidemmälle menevän seurannan osalta rivit kuitenkin harvenevat: 36 %:ssa vastaajien edustamista yrityksistä mitataan verkkosivujen kautta saatujen yhteydenottopyyntöjen määrää, ja 38 %:ssa yrityksistä tutkitaan yrityksen verkkosivuilla kävijöiden klikkauspolkuja.

- Verkkoseurannalla saatavan tiedon hyödyntämisessä ollaan osassa yrityksiä jo yllättävänkin pitkällä. Niissä ei jätetä seurantaa määrälliseen mittaukseen, vaan analysoidaan verkkosivuilla kävijöiden toimenpiteitä ja hyödynnetään tätä tietoa sekä sivustojen sisällön ja tyylin kehittämiseen että markkinointitoimenpiteiden kohdistamiseen, Get It Right Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Kristo Aaltonen kertoo.

Verkkoseurannan toimenpiteet tehdään selvityksen mukaan tyypillisesti organisaation omin voimin. Verkkoseurantaan erikoistuneen asiantuntija- tai ohjelmistoyrityksen apua käyttää 34 % vastaajista.

Seurantatietoa käytetään selvityksen mukaan myös verkkomainonnan toimivuuden arviointiin, mainosten kohdistamiseen ja sisältösuunnitteluun. Vastaajien edustamista yrityksistä 21 %:ssa verkkoseurantatietoa hyödynnetään kampanjaoptimoinnissa eli verkkomainosten kohdistamisessa ja näyttömäärissä.

Get It Rightin web-kysely oli avoinna 26.2. - 5.3.2008. Vastaajat kutsuttiin mukaan MicroMedia Oy:n suoramarkkinointirekisteristä saatujen tietojen perusteella.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    2. 2

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    3. 3

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    4. 4

      Bill Gates ehdottaa: Verotetaan robotteja – ”Mitä työtä robotti tuo?”

    5. 5

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Varoitus terveyssovelluksista – ”Osa kehittäjistä kuin käärmeöljykauppiaita”

    10. 10

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    10. 10

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää