Valikko

Marimekko jää ilman näyttävää H&M-kampanjaa

H&M luottaa, että ennakkokohu ja myymälämainonta saavat asiakkaat liikkeelle ostamaan Marimekko-mallistoa.


Marimekon kuoseista tehty H&M-mallisto tulee myyntiin kaikkiin H&M-liikkeisiin torstaina. Pöhinä Marimekon uudesta kansainvälisestä näkyvyydestä on ollut kovaa, ainakin Suomessa.

Ensimmäistä kertaa suomalainen kangasmalli saa suuren maailmanlaajuisen jakelun: H&M:lla on 28 maassa yli 1500 liikettä. Torstaina ympäri maailmaa jokaisen H&M-liikkeen ikkunassa on Marimekon kuoseja.

H&M:n omat liikkeet ja näyteikkunat ovat Tribute to Marimekko -malliston ainoa ja tärkein markkinointikanava.

– Varsinaista mainoskampanjaa Marimekolle ei tule, kertoi Andrea Roos H&M:n viestinnästä Ruotsista Taloussanomille.

Lisäksi mallisto saa kampanjan H&M:n verkkosivuilla.

Mainonnan suunnittelussa H&M luottaa itseensä. Näin toimivat useat isot vaatetusyritykset ja muotitalot. H&M:kin kokeili yhteistyötä mainostoimisto Hasan & Partenersin kanssa vuosituhannen vaihteessa, mutta yritys jäi tussahdukseksi.

Yrityksen oma markkinointiosasto tekee kaiken mainonnan keskitetysti. Omien voimien lisäksi se käyttää ulkopuolisia asiantuntijoita kuten huippusuunnittelijoita ja -kuvaajia.

H&M hakee näkyvyyttä. Se kirjoo säännöllisesti kaupunkia jättikokoisilla mainoslakanoilla. Isoja kampanjoita se tekee muutaman vuodessa, niitä se täydentää pienemmillä kampanjoilla. Mainonta on samaa kaikissa maissa, mutta mediavalintoja maat voivat tarkistaa itse.

– Tärkeintä on luoda kutina tulevasta mallistosta. Herättää ihmisten uteliaisuus, erottautua kutsuvana ja jännittävänä, hehkuttaa Roos.

H&M uskoo, että Marimekko-kuosit purevat myös Marimekon perinteisten ja vahvojen markkina-alueiden ulkopuolella.

– Marimekko on luova ja vahva merkki, Uskon, että asiakkaamme arvostavat sitä riippumatta siitä, tuntevatko he merkin entuudestaan, sanoo Roos.

H&M on kirkastanut mielikuvaansa teettämällä vuodessa yhden tai kaksi mallistoa todellisilla huippusuunnittelijoilla. Stella McCartney, Karl Lagerfeld, Roberto Cavalli, Victor & Rolf sekä Madonna ovat debytoineet H&M:ssa.

Kuuluisuuksien suunnittelemat mallistot on myyty loppuun äkäisesti, ja jälkipörssi nettihuutokaupoissa on ollut vilkasta.

Madonna-malliston myynti nosti H&M:n ensimmäisen neljänneksen tulosta reippaasti. Ruotsalaiset analyytikot Dagens Industri -lehdessä eivät kuitenkaan usko Marimekon kuosien kirittävän vaatekauppaa madonnamaisiin myyntilukuihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    7. 7

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    8. 8

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää