Marimekko jää ilman näyttävää H&M-kampanjaa

H&M luottaa, että ennakkokohu ja myymälämainonta saavat asiakkaat liikkeelle ostamaan Marimekko-mallistoa.


Marimekon kuoseista tehty H&M-mallisto tulee myyntiin kaikkiin H&M-liikkeisiin torstaina. Pöhinä Marimekon uudesta kansainvälisestä näkyvyydestä on ollut kovaa, ainakin Suomessa.

Ensimmäistä kertaa suomalainen kangasmalli saa suuren maailmanlaajuisen jakelun: H&M:lla on 28 maassa yli 1500 liikettä. Torstaina ympäri maailmaa jokaisen H&M-liikkeen ikkunassa on Marimekon kuoseja.

H&M:n omat liikkeet ja näyteikkunat ovat Tribute to Marimekko -malliston ainoa ja tärkein markkinointikanava.

– Varsinaista mainoskampanjaa Marimekolle ei tule, kertoi Andrea Roos H&M:n viestinnästä Ruotsista Taloussanomille.

Lisäksi mallisto saa kampanjan H&M:n verkkosivuilla.

Mainonnan suunnittelussa H&M luottaa itseensä. Näin toimivat useat isot vaatetusyritykset ja muotitalot. H&M:kin kokeili yhteistyötä mainostoimisto Hasan & Partenersin kanssa vuosituhannen vaihteessa, mutta yritys jäi tussahdukseksi.

Yrityksen oma markkinointiosasto tekee kaiken mainonnan keskitetysti. Omien voimien lisäksi se käyttää ulkopuolisia asiantuntijoita kuten huippusuunnittelijoita ja -kuvaajia.

H&M hakee näkyvyyttä. Se kirjoo säännöllisesti kaupunkia jättikokoisilla mainoslakanoilla. Isoja kampanjoita se tekee muutaman vuodessa, niitä se täydentää pienemmillä kampanjoilla. Mainonta on samaa kaikissa maissa, mutta mediavalintoja maat voivat tarkistaa itse.

– Tärkeintä on luoda kutina tulevasta mallistosta. Herättää ihmisten uteliaisuus, erottautua kutsuvana ja jännittävänä, hehkuttaa Roos.

H&M uskoo, että Marimekko-kuosit purevat myös Marimekon perinteisten ja vahvojen markkina-alueiden ulkopuolella.

– Marimekko on luova ja vahva merkki, Uskon, että asiakkaamme arvostavat sitä riippumatta siitä, tuntevatko he merkin entuudestaan, sanoo Roos.

H&M on kirkastanut mielikuvaansa teettämällä vuodessa yhden tai kaksi mallistoa todellisilla huippusuunnittelijoilla. Stella McCartney, Karl Lagerfeld, Roberto Cavalli, Victor & Rolf sekä Madonna ovat debytoineet H&M:ssa.

Kuuluisuuksien suunnittelemat mallistot on myyty loppuun äkäisesti, ja jälkipörssi nettihuutokaupoissa on ollut vilkasta.

Madonna-malliston myynti nosti H&M:n ensimmäisen neljänneksen tulosta reippaasti. Ruotsalaiset analyytikot Dagens Industri -lehdessä eivät kuitenkaan usko Marimekon kuosien kirittävän vaatekauppaa madonnamaisiin myyntilukuihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    7. 7

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    8. 8

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    5. 5

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää