Valikko

Työsuhdeautokin alkaa vihertää

Työsuhdeautojen hankinnassa eivät enää paina pelkät kustannus- ja imagotekijät. Ympäristöasiat ovat nousseet mukaan päätöksentekoon. Autojen pitkäaikainen vuokraus eli liisaus voi jopa auttaa säästämään ympäristöä.
Vuosi sitten tehdyn kyselytutkimuksen mukaan kuusi kymmenestä yritys- ja yhteisöjohtajasta oli sitä mieltä, että yritysautoilun aiheuttamia päästöjä tulisi vähentää. 67 prosenttia ilmoitti kuitenkin, ettei heidän yrityksessään oltu tehty asialle mitään.

Tähän väliin iskee kansainvälinen autoleasingyhtiö LeasePlan, jonka Suomen tytäryhtiö on toiminut kymmenen vuotta. Hollantilaislähtöisen LeasePlanin pääjohtaja Vahid Daemi on ylpeä yhtiön kehittämästä GreenPlan palvelusta.

– GreenPlan on tehokas väline autoilun määrän seurantaan. Palveluun kuuluu, että me neuvomme ja konsultoimme päästöjen vähentämisessä, Daemi sanoo.

Palvelun kautta voidaan selvittää todelliset päästöt aina yksittäisen kuljettajan tasolle asti. Daemin mukaan tuloksia voidaan vertailla toisiin yrityksiin ja antaa firmoille laatuluokituksia. Päästöjä voidaan vähentää esimerkiksi kuljettajakoulutuksella ja vaihtamalla autokantaa ympäristöystävälliseen suuntaan.

Suomen LeasePlanin toimitusjohtaja Petteri Pihlas kertoo, että yrityksissä alettiin kiinnostua ympäristöasioista vasta noin vuosi sitten. Asian tultua tapetille monet ovat alkaneet painottaa autokannan valinnassa päästönäkökulmia. Tämä on johtanut esimerkiksi dieselautojen suosioon.

GreenPlanin etu on pohjimmiltaan sama kuin autoleasingin ylipäänsäkin. Autoilun analysointiin tarvittavat tietojärjestelmät ja ennen kaikkea sen vaatima tietotaito tulisivat Pihlaksen mukaan muuten todella kalliiksi.

Autokanta uudistuu
liisaamalla nopeammin

Vahid Daemin mukaan leasingin yksi suurista valteista on sen vaikutus autokannan uusiutumiseen. Normaalikäytössä autoja vaihdetaan noin seitsemän kahdeksan vuoden välein. Kustannussyistä yritysten kannattaa kuitenkin vaihtaa autojaan jo noin kolmen neljän vuoden kuluttua hankinnasta. Vanhoissa autoissa erilaiset huoltokulut kasvavat helposti suuriksi.

– Uusi, ympäristöystävällinen tekniikka on nopeasti meillä käytössä. Teemme myös yhteistyötä autovalmistajien kanssa, Daemi sanoo.

Volkswagen omistaa LeasePlanista 50 prosenttia.

Suomen autoverouudistuksen tuloksia vielä odotellaan, mutta ainakin alustavasti näyttää siltä, että isojen autojen myynti on lisääntynyt. Daemin mukaan Suomessa ollaan hieman eurooppalaista kehitystä jäljessä, sillä monet maat ovat jo siirtyneet täysin käyttöön pohjautuvaan verotukseen.

LeasePlanin autokanta on ylittänyt 1,3 miljoonan auton rajan. Kansainvälisiä automarkkinoita aitiopaikalta katseleva Daemi korostaa, että valtioiden harrastamalla verotuksella on vaikutusta. Hänen mukaansa viime aikoina erityisesti dieselautojen kasvu on ollut huimaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    8. 8

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    9. 9

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    9. 9

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää