Valikko

Mainos pulpahtaa kotioveen ja pizzalaatikkoon

Oletko törmännyt viiniviestiin kotiovessasi, vaatekatalogiin vuokra-dvd:n välissä tai vakuutusmainokseen pizzalaatikon kannessa? Mainosmedian käsite on laajentunut koskemaan kaikkea, missä potentiaalinen asiakas voidaan kohdata.


Moni on kotiin tullessaan jäänyt ihmettelemään oveen läiskäistyä lappua, jossa on voinut lukea, "Rakas, muistitko viinin". Viesti ei ollutkaan puolisolta, vaan alkoholifirmalta. Paitsi viiniä, kotiovissa on mainostettu vakuutuksia, laajakaistayhteyksiä, puhelinyhtiön palveluita ja margariinia.

Näitä lappuja on Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa levittänyt suoramainonnan jakeluyhtiö Letterbox. Sen kehitysjohtaja Jukka Kuusanmäki kertoo, että idea on yhdysvaltalaisen mainontatyypin kotimaistettu versio. Yhdysvalloissa mainoksia ripustetaan ovinuppeihin, mutta koska suomalaisovissa ei nuppeja ole, päädyttiin post it -lappuihin.

Yhtä lailla Pizzataksi on voinut kiikuttaa kotiin laatikon, jossa mainostetaan uutta elokuvaa tai maksullista tv-kanavaa. Vuokraelokuvan kotelosta puolestaan on saattanut sujahtaa vaikkapa vaatefirman luettelo.

Media on
kaikkialla


Mediatoimisto Happi Mindsharen suunnittelujohtaja Kaisa Barkman kertoo, että toimisto on pyrkinyt vauhdittamaan "media on kaikkialla" -ajattelua. Siinä yritykset etsivät lehtien, radion, television, internetin ja kännyköiden rinnalle paikkoja, joissa voivat kohdata kuluttajan.

– Perinteisen mainonnan teho on laskenut. Mainostajien täytyy olla avarakatseisia. Nyt haetaan uudenlaisia, entistä tehokkaampia ratkaisuja. Aikaisemmin haviteltiin isoja volyymejä, mutta enää ei pelätä kohdistaa viestiä pienellekään porukalle, sanoo Barkman.

Kuusanmäen mielestä trendi on selkeä. Hän huomauttaa, että yleensä, kun puhutaan uusista mainoskanavista, oletetaan että kyseessä on netti- ja kännykkämainonta, mutta unohdetaan, että painetulla medialla ja printillä on paikkansa.

Leipämainos
margariinipakettiin


Barkman kertoo, että mainostajat ovat hyvin kiinnostuneita hetkistä, jolloin tehdään ostopäätöksiä ja paikoista, missä ihmiset kokoontuvat.

Usein kyse on vain silmien avaamisesta. Monilla yrityksillä on Barkmanin mukaan jo lähipiirissään käyttämätön mainoskanava. Se voi olla jakelutie, autokalusto tai oma henkilökunta. Vastaisuudessa siis yhä useampi auto voi olla kääritty mainokseen.

– Tuotepakkaukset ovat jo itsessään vahva media ja niistä voidaan myydä mainostilaa, sanoo Barkman.

Tämä tarkoittaa, että johonkin pakettiin liitetään tätä tukevan toisen brändin mainos. Vaikkapa margariinipaketin päällimmäisen kannen alta voi löytyä ruisleipämainos.

Erilaisten ryhmien suunnannäyttäjät voivat olla oivallisia mainostelineitä. Saippua- tai deodoranttifirma voi esimerkiksi ryhtyä käyttämään jumppaohjaajaa medianaan.

Tiukkapipoisuus
ei sovi oviin


Jo nyt on yrityksiä, jotka auttavat uuden mainosmedian kuvittamisessa. Esimerkiksi Fresh Outdoor tekee mainoksia paitsi pizzalaatikoihin myös seiniin, autoihin ja vaikka zeppeliiniin. Barkman uskoo, että tällaisten firmojen määrä lisääntyy.

– Kyse on oikeastaan vain siitä, miten mainokset saadaan teknisesti toteutettua, sanoo Kuusanmäki.

Myös viranomaiset ja julkisivulautakunta voivat hillitä suuntausta. Samoin touhua rajoittaa se, että mainoksen läpimenon kannalta olennaista on sopiva tilanne.

– Idean pitää olla sen tyyppinen, että viesti on positiivinen kuluttajalle. Se ei voi olla hirveän klassinen eikä tiukkapipoinen, sanoo Kuusanmäki.

Ovimainokseksi kävisi hänen mielestään vaikkapa Sirkus Finlandian mainos, joka olisi sirkustirehtöörin muotoon leikattu. Letterboxissa on myös mietitty, että Stockmannin hulluja päiviä voitaisiin mainostaa haamulogolla ovissa.

Tärkeää on Kuusanmäen mielestä se, että kuluttajaa ei kyllästetä. Ovimainoksia ei aiota jakaa yhteen oveen enempää kuin korkeintaan kerran kuukaudessa. Ei mainoksia -kylttejä kunnioitetaan: näin merkityt ovet pysyvät puhtaina vastaisuudessakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    4. 4

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      ”Kreikka voi palata lainamarkkinoille vuonna 2018”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää