Mainos pulpahtaa kotioveen ja pizzalaatikkoon

Oletko törmännyt viiniviestiin kotiovessasi, vaatekatalogiin vuokra-dvd:n välissä tai vakuutusmainokseen pizzalaatikon kannessa? Mainosmedian käsite on laajentunut koskemaan kaikkea, missä potentiaalinen asiakas voidaan kohdata.


Moni on kotiin tullessaan jäänyt ihmettelemään oveen läiskäistyä lappua, jossa on voinut lukea, "Rakas, muistitko viinin". Viesti ei ollutkaan puolisolta, vaan alkoholifirmalta. Paitsi viiniä, kotiovissa on mainostettu vakuutuksia, laajakaistayhteyksiä, puhelinyhtiön palveluita ja margariinia.

Näitä lappuja on Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa levittänyt suoramainonnan jakeluyhtiö Letterbox. Sen kehitysjohtaja Jukka Kuusanmäki kertoo, että idea on yhdysvaltalaisen mainontatyypin kotimaistettu versio. Yhdysvalloissa mainoksia ripustetaan ovinuppeihin, mutta koska suomalaisovissa ei nuppeja ole, päädyttiin post it -lappuihin.

Yhtä lailla Pizzataksi on voinut kiikuttaa kotiin laatikon, jossa mainostetaan uutta elokuvaa tai maksullista tv-kanavaa. Vuokraelokuvan kotelosta puolestaan on saattanut sujahtaa vaikkapa vaatefirman luettelo.

Media on
kaikkialla


Mediatoimisto Happi Mindsharen suunnittelujohtaja Kaisa Barkman kertoo, että toimisto on pyrkinyt vauhdittamaan "media on kaikkialla" -ajattelua. Siinä yritykset etsivät lehtien, radion, television, internetin ja kännyköiden rinnalle paikkoja, joissa voivat kohdata kuluttajan.

– Perinteisen mainonnan teho on laskenut. Mainostajien täytyy olla avarakatseisia. Nyt haetaan uudenlaisia, entistä tehokkaampia ratkaisuja. Aikaisemmin haviteltiin isoja volyymejä, mutta enää ei pelätä kohdistaa viestiä pienellekään porukalle, sanoo Barkman.

Kuusanmäen mielestä trendi on selkeä. Hän huomauttaa, että yleensä, kun puhutaan uusista mainoskanavista, oletetaan että kyseessä on netti- ja kännykkämainonta, mutta unohdetaan, että painetulla medialla ja printillä on paikkansa.

Leipämainos
margariinipakettiin


Barkman kertoo, että mainostajat ovat hyvin kiinnostuneita hetkistä, jolloin tehdään ostopäätöksiä ja paikoista, missä ihmiset kokoontuvat.

Usein kyse on vain silmien avaamisesta. Monilla yrityksillä on Barkmanin mukaan jo lähipiirissään käyttämätön mainoskanava. Se voi olla jakelutie, autokalusto tai oma henkilökunta. Vastaisuudessa siis yhä useampi auto voi olla kääritty mainokseen.

– Tuotepakkaukset ovat jo itsessään vahva media ja niistä voidaan myydä mainostilaa, sanoo Barkman.

Tämä tarkoittaa, että johonkin pakettiin liitetään tätä tukevan toisen brändin mainos. Vaikkapa margariinipaketin päällimmäisen kannen alta voi löytyä ruisleipämainos.

Erilaisten ryhmien suunnannäyttäjät voivat olla oivallisia mainostelineitä. Saippua- tai deodoranttifirma voi esimerkiksi ryhtyä käyttämään jumppaohjaajaa medianaan.

Tiukkapipoisuus
ei sovi oviin


Jo nyt on yrityksiä, jotka auttavat uuden mainosmedian kuvittamisessa. Esimerkiksi Fresh Outdoor tekee mainoksia paitsi pizzalaatikoihin myös seiniin, autoihin ja vaikka zeppeliiniin. Barkman uskoo, että tällaisten firmojen määrä lisääntyy.

– Kyse on oikeastaan vain siitä, miten mainokset saadaan teknisesti toteutettua, sanoo Kuusanmäki.

Myös viranomaiset ja julkisivulautakunta voivat hillitä suuntausta. Samoin touhua rajoittaa se, että mainoksen läpimenon kannalta olennaista on sopiva tilanne.

– Idean pitää olla sen tyyppinen, että viesti on positiivinen kuluttajalle. Se ei voi olla hirveän klassinen eikä tiukkapipoinen, sanoo Kuusanmäki.

Ovimainokseksi kävisi hänen mielestään vaikkapa Sirkus Finlandian mainos, joka olisi sirkustirehtöörin muotoon leikattu. Letterboxissa on myös mietitty, että Stockmannin hulluja päiviä voitaisiin mainostaa haamulogolla ovissa.

Tärkeää on Kuusanmäen mielestä se, että kuluttajaa ei kyllästetä. Ovimainoksia ei aiota jakaa yhteen oveen enempää kuin korkeintaan kerran kuukaudessa. Ei mainoksia -kylttejä kunnioitetaan: näin merkityt ovet pysyvät puhtaina vastaisuudessakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    6. 6

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    10. 10

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää