Valikko

Totuus Suomen talousmedioista

Kolumni
Nimeni on Syvä Kurkku. Niin kuin ehkä arvaattekin, kyse on salanimestä. Toivon, että sinänsä arveluttava nimimerkin käyttö ei häiritse teitä. Puolivallattoman sinkkutytön täytyy nimittäin ajatella uraansa, eikä julkinen paljastelu olisi kenenkään intresseissä.
Vaikka kirjoitan nimimerkin suojasta, lupaan vastalahjaksi olla mielipiteissäni mahdollisimman rehellinen.

"Kerro minulle, mistä pidät, ja minä kerron sinulle, kuka olet", kuuluu vanha viisaus.

Jotta voisimme heti tutustua, paljastan ensimmäiseksi, mitä pidän mainosalaa käsittelevistä talousjulkaisuista täällä Suomessa:

M&M

Jos oma urasuunnitteluni menee putkeen, niin minusta tulee Mömmön seuraava (tai sitä seuraava) päätoimittaja. Osaan jutella sujuvasti lounaan lomassa, ja järjestää erikorkuisia ja viinanhuuruisia leirejä mukavissa paikoissa.

Niihin askareisiin onkin hyvä syventyä, kun ensin myöntää, että M&M:n omat toimittajat eivät ole oikeastaan tipan tippaa kiinnostuneet lehden aihepiiristä – jota muuten ei sitten enää ihmettele, kun pääsee kerran tapaamaan alan porukkaa, kuuntelemaan näiden omakehua ja lukemaan toimistoista valuvien valheellisten tiedotteiden jatkuvaa tulvaa.

Mömmö oli ennen alan johtava juorulehti, mutta se oli silloin, kun alalla vielä oli tähtiä, joista kirjoittaa.

Kampanja

Ihmeen sitkeähenkinen mainoslehti, joka on aina vähintään pari viikkoa myöhässä ajan hermolta.

Pääsisi varmaan kärsimyksistään, jos joku muu aviisi oivaltaisi palkata pois Petri Nevalaisen, joka olisi hyvä toimittaja mille tahansa alan lehdelle.

Viimeisen omistajanvaihdoksen jälkeen Soprano yllättäen romahti Kampanjan tekemässä imagotutkimuksessa, syytä kannattanee kysyä aiemmat tutkimukset tehneeltä Risto Sinkolta.

Maine

Markus Leikolan kätilöimänä väkisin uudelleensynnytetty lehti, jonka missio on vähintäänkin epäselvä, mutta MTL:n jäsentoimistojen maksamilla rahoilla voi tukea kaikenlaista harrastustoimintaa. Virolaisen Pekka on kyllä ammattireiska, mutta avustajien nimilista on ihan toiselta vuosituhannelta.

Kauppalehti

Lukijamäärältään maan suurin talouslehti, jota lukiessa syntyy helposti mielikuva että markkinointiviestintä ei juurikaan kuulu suomalaiseen yritystoimintaan.

Alan juttuja saa Kauppalehdestä hakea suurennuslasin ja vainukoiran kanssa, mitä nyt silloin tällöin hienosti alan tunteva Cilla Bhose kirjoittaa jotain, jos viitsii.

Helsingin Sanomat

Pääsee mukaan syväanalyysiini, koska Hesari on ylivoimainen yrityspäättäjien tavoittaja ja koska sen mainostulot elättävät koko Sanoma-konsernin.

Toimitus tosin pitää mainontaa ja markkinointialaa vastenmielisenä ja halveksittavana ilmiönä, josta ei kannata kirjoittaa kuin kerran vuodessa täysin asiantuntematon juttu.

Päätoimittajat eivät varmaan ole koskaan montaa mainosmiestä tavanneetkaan, mutta toimitusjohtaja Pekka Soini onkin sitten hyvää pataa lähes jokaisen mainospomon kanssa.

Taloussanomat.fi

Tämän lehden suhteen olen jäävi, koska päätoimittaja Juha- Pekka Raeste on söpö. Hänen vakaa pyrkimyksensä on saada sinut ja kaikki kollegasi lukemaan tätäkin kolumnia.

JP:n mukaan minun pitää kirjoittaa siitä miten asiat oikeasti ovat, joten tässä tulee:

TalSan uusi saitti on vanhaa huonompi. Olisivat edes säästäneet sen keltaisen värin, josta brändi tunnettaan ja käyttäneet lööppimäistä otsikkotyyppiä, vaikka eivät osaakaan lööppimäisiä otsikoita kirjoittaa.

Talouselämä

Vieläkö se ilmestyy?

Muistan että isäni luki sitä joskus nojatuolissa tupakkatakki päällä. Silloin isukki odotti aina TE:n mainostoimistojen imagotutkimuksen julkaisua kuin vuosittaista trilleriä.

Nykyinen päätoimittaja Pekka Seppänen on nouveau vieux -pohdiskelija, joka ei ilmeisestä älykkyydestään huolimatta osaa päättää pitäisikö nojata tehtaanpiippuun vai uusmediaan.

Mainostaja

Huhupuheiden mukaan tällainenkin lehti maassa ilmestyy, lähinnä silloin kun sitä vähiten odotetaan. Minun eteeni sellainen ei ole vielä eksynyt, vaikka olenkin päättämässä suuren kulutustavaramainostajan markkinointirahojen käytöstä.

En muuten ole muitakaan Mainostajan lukijoita tavannut, varmaan aika fiiniä porukkaa.

TiVi ja muut tietotekniikan lehdet

Jos vähänkin seuraa markkinointialaa jostain muualta kuin ylläolevista lehdistä, niin on selvillä, että kuuminta hottia on digitaalinen markkinointi, yhteisöt, Facebookit, mikrosaitit, Googlet ja kampanjasaitit.

Siksi luen suomalaisia(kin) tietotekniikan lehtiä, joissa alan kehityksestä kerrotaan asiantuntevammin ja enemmän taustoittaen kuin kaikissa maan markkinointi- ja talouslehdissä yhteensä.

Siinä se

Nyt kaikki markkinointialan journalistit on haukuttu tasapuolisesti. Tästä on hyvä aloittaa. Jään nöyrästi odottamaan vastahaukkuja ja vihanpurkauksia.

Ne voi ihan tällä samalla istunnolla lähettää osoitteeseen syv.kurkku@gmail.com.

Samaan postilaatikkoon vastaanotetaan myös kiitollisuudella juttuideat, vinkit ja juorut - mitä mehevämpi, sen parempi.

Rakkain terveisin,

S. Kurkku

PS.

Bongasin kaupungilla SEKin tämänhetkisen toimitusjohtajan Marco Mäkisen.

Ryhti oli vähän huono ja pukukin roikkui, on tainnut olla aika kiireinen alkuvuosi, kun johtaa maan suurinta mainostoimistoa samalla kun suunnittelee uutta toimistoa itse poispotkimiensa duunikavereiden kanssa ja etsii puheenjohtajana uutta toimitusjohtajaa MARKille pian eläköityvän Kari Hämäläisen tilalle.

Voihan olla että valinta osuu itseensä etsijään, kuulostaisi ainakin kivalta puhelimessa:

"Hi, this is Marco from MARK."

PS 2. Pyysin toimitusta poistamaan kommentoinnin kolumnieni lopusta. Lukijoiden ölinä on minusta usein rahvaanomaista. Näin varsinkin, jos keskusteluissa erehdyttäisiin arvelemaan sitä, kuka minä olen.

XXX

Syvä Kurkku on markkinointi-, media- ja mainosalaa tiiviisti seuraava femme fatale, jonka vakituinen työpaikka on suuren suomalaisen kulutustavaramarkkinoijan palveluksessa. Hän kirjoittaa häveliäästi nimimerkin takaa, mutta siihen häveliäisyys sitten loppuukin. Syvä Kurkku ei säästele mielipiteitään eikä peittele sympatioitaan tai antipatioitaan. Hän kertoo kirjoituksissaan asioista ja henkilöistä oikeilla nimillä ja tuo julki sen, minkä kaikki asiaa syvällisesti tuntevat jo tiesivätkin, mutta jota kukaan ei kehdannut sanoa ääneen.

syv.kurkku@gmail.com


Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    5. 5

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää