Valikko

Lancer, tuo äänekäs hai

Mitsubishi Lancerin ilme on kuin hailla. Silti syvänmeren hiljaisuus on matkustamosta kaukana.
Uuden Lancerin keulan muotoilu näyttää kiinnostavan parkkipaikka-tuijottelijoita. Kulmikkuus jakaa mielipiteitä voimakkaasti, ja aiheesta pääsee nopeasti väittelemään.

Hai-ilme on tietysti harkittu. Sillä Lancer erottuu muista aasialaisista, ketään ärsyttämättömistä sämpyläautoista.

Tekniikaltaan Lancer on aika tavanomainen käyttöauto, mutta kokomitoitus on vähän kilpailijoista poikkeava. Kyse on kuin kengän lestistä: meille pohjoismaisille tällainen vähän väljempi muotoilu tuntuu miellyttävältä.

457-senttisenä Lancer on yhtä pitkä kuin Skoda Octavia. Mersun C-sarja on vain sentin pidempi. Ei siis ihme, että ohjaamon mittasuhteet ovat isollekin kuskille kohdallaan, ja matkustamossa on kahdelle takapenkkiläiselle jopa väljyyttä.

Kovempaa kyytiä
odotellessa


Jos joku rallifani muistelee Lancerin EVO-mallien hurmaa, ainakaan 1,8-litraisella perusmoottorilla ei samaan tunnelmaan pääse. Moottori vastaa kaasuun vaimeasti, eikä kiihtyvyys nouse huimaksi ahkeralla vaihteiden kepittämiselläkään.

Samaa Chryslerin, Mitsubishin ja Hyundain yhteistyönä kehittämää maailmanmoottori-aihiota on käytetty muun muassa Dodge Caliberissa. Yhtä vaisulta mylly tuntuu siinäkin, vaikka hevosvoimia on paperilla peräti 143.

Koeajossa Lancer ryysti sadalla kilometrillä bensaa sattumalta lähes saman verran kuin mitä valmistaja lupaa yhdistetyksi kulutukseksi, 7,8 litraa. Se ei ole kohtuuton määrä. Käyntiäänikin on sivistyneen hiljainen.

Moottorin uneliaisuus harmittaa, sillä auton ohjaus ja sopivan napakka jousitus riittäisivät kyllä kovempaankin kyyditykseen. Lancerin mallistosta löytyvä Volkswagenin pumppusuutindiesel tuntuu tähän koriin huomattavasti puhdikkaammalta voimanlähteeltä.

Kulkee ja kääntyy
kevyesti


Lancer on kiitettävän helppo ajettava eritasoisillekin kuskeille. Varsinkin mutkaisella tiellä Lanceria on hauska ohjailla, auto pysyy käsissä eikä kallistele turhaan.

Vaihteistonkin toiminta on perinteisen japanilaismaisen kevyttä, ja kytkin ottaa pehmeästi.

Kun kääntösäde on pieni ja kulmien arvioiminen helppoa, tätä autoa pyörittelee mielellään taajamaliikenteessäkin.

Varustelu on Invite-mallissa varsin kattava. Vakionopeussäätimen ja radion nappulat löytyvät ratista. Ilmastoinnin säädöt ovat loogisia ja helppokäyttöisiä. Mukitelineet ovat kerrankin riittävän syvät, ja pikkulokeroita on kuljettajan ulottuvilla tarpeeksi.

Käsijarru tuntuu sen sijaan rimpulamaiselta, sen jousivastus on pieni ja kahvakin heiluu.




Ääntä sisällä
ihan liikaa


Maantiellä paljastuu Lancerin pahin heikkous, sisämelu. Rengasulina ja tuulensuhina yltyvät matkustamossa aivan liian kovaksi. Tienpinnan erotkin ovat korvinkuultavia. Hyvät äänentoistolaitteet menevät Lancerissa hukkaan.

Tavaratila on lastausaukoltaan ahdas, mutta jos tavarat saa tungettua siitä sisään, 400 litran tila on ihan toimiva.

Tavaratilan viimeistelyssä valmistaja on säästellyt jenejään. Irrallinen pohjamatto työntyy heti ärsyttävästi myttyrälle, jos tavaratilaan änkeää painavia esineitä. Vararenkaan päällä on suojana huolimattomasti leikelty ohut lastulevy.

Istuu kuin
hyvä hansikas


Silti jotain piristävää tässä Mitsubishin uudessa markkinatoivomallissa on. Onko tunnelman syynä hauska muotoilu vai ajettavuus, vaikea sanoa. Hyvä ergonomia ja yleinen ajotunnelma miellyttävät, ja auton kanssa pääsee heti sinuiksi.

Hintakin on ominaisuuksiin nähden kohtuullinen.

On Lancerissa silti parantamisen varaakin. Alkajaisiksi auto tarvitsisi enemmän puhtia perusmoottoriin ja vähemmän meteliä matkustamoon.

Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite

Hinta: 23350 e, vapaa autoetu 540 e/kk
Teho ja vääntö: 105 kW, 178 Nm
Kulutus: mitattu 7,8 l/100 km
CO2: 183 g/km
Tavaratila: 400 l
Lisävarusteita: metalliväri 500 e, vetokoukkupaketti 799 e, spoileri- ja koristelistapaketti 675 e

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää