Lancer, tuo äänekäs hai

Mitsubishi Lancerin ilme on kuin hailla. Silti syvänmeren hiljaisuus on matkustamosta kaukana.
Uuden Lancerin keulan muotoilu näyttää kiinnostavan parkkipaikka-tuijottelijoita. Kulmikkuus jakaa mielipiteitä voimakkaasti, ja aiheesta pääsee nopeasti väittelemään.

Hai-ilme on tietysti harkittu. Sillä Lancer erottuu muista aasialaisista, ketään ärsyttämättömistä sämpyläautoista.

Tekniikaltaan Lancer on aika tavanomainen käyttöauto, mutta kokomitoitus on vähän kilpailijoista poikkeava. Kyse on kuin kengän lestistä: meille pohjoismaisille tällainen vähän väljempi muotoilu tuntuu miellyttävältä.

457-senttisenä Lancer on yhtä pitkä kuin Skoda Octavia. Mersun C-sarja on vain sentin pidempi. Ei siis ihme, että ohjaamon mittasuhteet ovat isollekin kuskille kohdallaan, ja matkustamossa on kahdelle takapenkkiläiselle jopa väljyyttä.

Kovempaa kyytiä
odotellessa


Jos joku rallifani muistelee Lancerin EVO-mallien hurmaa, ainakaan 1,8-litraisella perusmoottorilla ei samaan tunnelmaan pääse. Moottori vastaa kaasuun vaimeasti, eikä kiihtyvyys nouse huimaksi ahkeralla vaihteiden kepittämiselläkään.

Samaa Chryslerin, Mitsubishin ja Hyundain yhteistyönä kehittämää maailmanmoottori-aihiota on käytetty muun muassa Dodge Caliberissa. Yhtä vaisulta mylly tuntuu siinäkin, vaikka hevosvoimia on paperilla peräti 143.

Koeajossa Lancer ryysti sadalla kilometrillä bensaa sattumalta lähes saman verran kuin mitä valmistaja lupaa yhdistetyksi kulutukseksi, 7,8 litraa. Se ei ole kohtuuton määrä. Käyntiäänikin on sivistyneen hiljainen.

Moottorin uneliaisuus harmittaa, sillä auton ohjaus ja sopivan napakka jousitus riittäisivät kyllä kovempaankin kyyditykseen. Lancerin mallistosta löytyvä Volkswagenin pumppusuutindiesel tuntuu tähän koriin huomattavasti puhdikkaammalta voimanlähteeltä.

Kulkee ja kääntyy
kevyesti


Lancer on kiitettävän helppo ajettava eritasoisillekin kuskeille. Varsinkin mutkaisella tiellä Lanceria on hauska ohjailla, auto pysyy käsissä eikä kallistele turhaan.

Vaihteistonkin toiminta on perinteisen japanilaismaisen kevyttä, ja kytkin ottaa pehmeästi.

Kun kääntösäde on pieni ja kulmien arvioiminen helppoa, tätä autoa pyörittelee mielellään taajamaliikenteessäkin.

Varustelu on Invite-mallissa varsin kattava. Vakionopeussäätimen ja radion nappulat löytyvät ratista. Ilmastoinnin säädöt ovat loogisia ja helppokäyttöisiä. Mukitelineet ovat kerrankin riittävän syvät, ja pikkulokeroita on kuljettajan ulottuvilla tarpeeksi.

Käsijarru tuntuu sen sijaan rimpulamaiselta, sen jousivastus on pieni ja kahvakin heiluu.




Ääntä sisällä
ihan liikaa


Maantiellä paljastuu Lancerin pahin heikkous, sisämelu. Rengasulina ja tuulensuhina yltyvät matkustamossa aivan liian kovaksi. Tienpinnan erotkin ovat korvinkuultavia. Hyvät äänentoistolaitteet menevät Lancerissa hukkaan.

Tavaratila on lastausaukoltaan ahdas, mutta jos tavarat saa tungettua siitä sisään, 400 litran tila on ihan toimiva.

Tavaratilan viimeistelyssä valmistaja on säästellyt jenejään. Irrallinen pohjamatto työntyy heti ärsyttävästi myttyrälle, jos tavaratilaan änkeää painavia esineitä. Vararenkaan päällä on suojana huolimattomasti leikelty ohut lastulevy.

Istuu kuin
hyvä hansikas


Silti jotain piristävää tässä Mitsubishin uudessa markkinatoivomallissa on. Onko tunnelman syynä hauska muotoilu vai ajettavuus, vaikea sanoa. Hyvä ergonomia ja yleinen ajotunnelma miellyttävät, ja auton kanssa pääsee heti sinuiksi.

Hintakin on ominaisuuksiin nähden kohtuullinen.

On Lancerissa silti parantamisen varaakin. Alkajaisiksi auto tarvitsisi enemmän puhtia perusmoottoriin ja vähemmän meteliä matkustamoon.

Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite

Hinta: 23350 e, vapaa autoetu 540 e/kk
Teho ja vääntö: 105 kW, 178 Nm
Kulutus: mitattu 7,8 l/100 km
CO2: 183 g/km
Tavaratila: 400 l
Lisävarusteita: metalliväri 500 e, vetokoukkupaketti 799 e, spoileri- ja koristelistapaketti 675 e

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    7. 7

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    8. 8

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    9. 9

      Kommentti: Pitkäaikaistyöttömyys laskee, Sipilä väitti – tilastoharhan takaa paljastuu karu totuus

    10. 10

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää