Valikko

Kuljetusfirmat pelkäävät konkursseja

Metsäteollisuuden hiipuminen, kallis polttoaine ja ylikapasiteetti rassaavat kuljetusalaa.
Kustannukset nousevat ja bisnes hiipuu. Siinä raamit kuljetusalan näkymille, jotka eivät ole ruusuiset.

– Ainakin kemikaalikuljetusbisnes voi erittäin huonosti. Tässä segmentissä tulee yrityksiä kaatumaan, sanoo ADR-Haanpää Oy:n toimitusjohtaja Vesa Itkonen.

Etenkin metsäteollisuudelle paljon töitä tehnyt kuljetusala kaipaisi ripeää tervehdyttämistä, mutta moniongelmaisen toimialan kuntoon saaminen on vaikea rasti. Kysynnän heikkenemiselle ja kustannusten karkaamiselle ala itse ei voi paljoa tehdä.

Sen sijaan ylikapasiteetti on alan ongelmista se, jota yritykset voisivat itse hoitaa. Itkonen arvioi, että kemikaalikuljetuksissa jopa joka viides auto on liikaa.

Etenkin pienten yritysten omistajat ovatkin yrittäneet innokkaasti kaupitella yrityksiään isommille. Ostajakandit eivät kuitenkaan ole innostuneita, koska yrityskaupat eivät vähentäisi ylikapasiteettia.

– Olemme kieltäytyneet kohteliaasti ostoista, koska emme tarvitse kapasiteettia. En ole varma, että ostajia löytyisi muualtakaan, pohtii Itkonen.

Venäjä on suuri
kasvumahdollisuus


ADR-Haanpää on siirtänyt jonkin verran kalustoa Venäjälle, missä yhtiö näkee paljon kasvutilaa. Venäjällekin voi tosin siirtää vain pienen osan kotimaisesta ylikapasiteetista, sillä suomalainen perävaunukalusto on suuren kokonsa takia laitonta itänaapurissa. Siksi maahan voi viedä lähinnä vetoautoja.

Venäjä on siitä huolimatta paikka, josta suomalaiset voivat etsiä kasvavia markkinoita. Esimerkiksi ADR-Haanpää aikoo lähes kaksinkertaistaa vuodessa nykyisen noin 30 auton kalustonsa Venäjällä. Pieni osa tuosta määrästä on yhteistyökumppaneiden autoja.

Kustannukset ovat
vapaassa nousussa


Kotimaan ongelmia Venäjä ei kuitenkaan poista. Kustannukset ovat nousseet alalla lähes hallitsemattomasti. Tilastokeskuksen mukaan kuljetusalan kustannukset nousivat maaliskuuhun mennessä 12 kuukaudessa 11,6 prosenttia.

– Kun kustannukset nousevat melkein prosentin kuukaudessa ja kysyntä vähenee, syntyy kovia paineita, sanoo Ulkomaan- ja sopimusliikenteen Kuljetusyrittäjien puheenjohtaja Simo Räihä.

Kysynnän heikkeneminen johtuu pitkälti nimenomaan metsäteollisuuden vaikeuksista. Vienti on vähentynyt ja tehtaita on lopetettu. Kuljetusyritysten onneksi elektroniikka ja konepajatuotteet vetävät edelleen maailmalle.

Muut toimialat eivät kuitenkaan paikkaa kuljetusalalle metsäteollisuudesta syntynyttä aukkoa, sillä vuonna 2005 pelkästään puu, paperi ja huonekalut toivat lähes kolmanneksen kuljetetuista tonneista. Lisäksi iso osa muun muassa kemikaalikuljetuksista liittyy metsäteollisuuteen.

Vientimäärien väheneminen johtaa siihen, että Suomeen täytenä tulevat kontit lähtevät tyhjinä takaisin.

– Siksi tuontiyritysten maksujen pitäisi nousta. Hintaneuvotteluita käydään koko ajan, sanoo huolintayhtiö Nordic Cargo Servicesin toimitusjohtaja Timo Hagman.

Kuljetusalan on kuitenkin vaikea nostaa tuontiasiakkaiden maksamia hintoja aikana, jolloin ylikapasiteetti riivaa alaa.

Takaiskuja paljon
myös ulkomailla


Suomalaisten kuljetusyritysten elämää vaikeuttavat myös kilpailijat uusista EU-maista. Vielä pari vuotta sitten Saksassa oli noin 600 suomalaista autoa hoitamassa etupäässä suomalaisten yritysten kuljetuksia muualle Eurooppaan.

– Nyt suomalaisautoja on parisataa vähemmän, sillä uusien EU-maiden yrittäjät ovat voittaneet noita kuljetuksia jopa Baltia-maiden firmoilta, sanoo johtaja Antti Seppälä kuljetus- ja logistiikka-alaa edustavasta SKAL:sta.

Itäisestä Euroopasta on odotettavissa lisää kilpailua myös Suomen liikenteeseen, sillä ulkomaiset kuljetusyritykset ovat saaneet toukokuun alusta alkaen ottaa välikuormia Suomessa.

Tappiolta on
vaikea ponnistaa


Kustannusten nopea nousu ja kilpailun koveneminen tietävät huonoa, sillä kuljetusalan kannattavuus on heikentynyt hyvinäkin vuosina.

Tilastokeskuksen kokoama 9000 yrityksen tilinpäätösaineisto kertoo, että kuljetusalan liikevaihto on kasvanut, mutta kannattavuus heikentynyt koko 2000-luvun. Alan yritysten oikaistu käyttökate on heikentynyt tällä vuosikymmenellä noin 40 prosenttia.

Alan keskivertoyritys oli tappiollinen jo vuonna 2006, jolloin olosuhteet eivät olleet läheskään yhtä vaikeat kuin nyt. Siksi alalla voidaan odottaa lisää huonoja uutisia etenkin, jos suhdanteet vielä heikkenevät.

Osa yrityksistä on jo aloittanut pakollisen saneerauksen. Esimerkiksi ADR-Haanpäältä vähenee yt-neuvottelujen seurauksena lähes sata työpaikkaa, joista noin puolet lähtee Suomesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää