Valikko

Mikä mättää mainonnassa?

Kolumni
Samppanjajatkojen jälkeen selvisi, miksi mainonta on kriisissä.
Eksyin vappulounaalta samppanjajatkoille erään mainostoimistopomon ökykämppään. Samoilla jatkoilla oli muutama muukin puolituttu
mainoshemmo, jotka äityivät julistamaan kuinka syvässä kriisissä mainosala onkaan.

Printti on kuulemma kuollut. Ja telkkari.

Tätä tarinaa saarnaavat nekin kansainväliset gurut, jotka saavat miljoonatulonsa siitä, että joku sentään näihinkin medioihin viitsii vielä mainoksia rustata.

Digitaalisuus rulettaa, siellä on tulevaisuus, nykypäivä, nuoriso ja yhteisöt - ainoastaan rahat puuttuvat. Jos oikein tarinan omilta samppanjahöyryiltäni ymmärsin.

Aamusella hipsin kotiin juhlamekossani, keitin cappuccinot ja levitin vanhasta tottumuksesta Hesarin ruokapöydälle. Arkisin käyn toimistolla läpi Kauppalehden ja oudosta luonneviastani johtuen molemmat ltapäivälehdet.

Kotona tulee luettua Seiska, Trendi, Cosmo, Olivia, Elle, Gloria ja melkein kaikki muutkin työkappaleina tulevat naistenlehdet. Tekniikan Maailman vien isukille ja Imagen olen ihan omalla rahalla tilannut itselleni.

Telkkarista surfaan kanavat läpi, mitä nyt välillä käyn kaatamassa itselleni viinilasillisen. Salatut elämät, Ruma Betty, Täydelliset naiset, Tanssii Tähtien kanssa, Lost ja jokunen leffa, siinä suunnilleen ohjelmat joita seuraan.

Mikä tulee miltäkin kanavalta, sitä en osaa sanoa. Netistä luen päivän mittaan pari newsletteriä, ja sitten googlaan. Päivän mittaan Facebookkaan ehkä puoli tuntia, työajalla tietysti.

Mahdan olla erikoinen ja ainutlaatuinen kuluttaja. Niin kuin miljoonat muutkin meistä.

Kaikesta tästä ainutlaatuisesta mediakulutuksesta voin yhden asian sanoa varmasti: Eipä jää kovin moni mainos mieleen. Ja vielä harvempi niissä mainostettu tuote tai brandi.

Oman firman itseostetut mainokset tietysti muistaa. Nehän ovatkin hyviä.

Muiden mainonnasta muistan pinnistämälläkin vain seuraavat poikkeukset:

Maikkarin omat ja ihan hirveät ”Ohjelmabongari"-jutut

Niistä on tosin ihan mahdoton sanoa, että mitä niissä yritetään sanoa ja niin paljoa ei kiinnosta, että kävisin netistä katsomassa, sorry vaan.

DNA:n ihanan hauskat "Elämä on" -mainokset

Niistäkin on tosin on jo pari vuotta.

Atrian, HK:n ja päivittäistavaraketjujen kevätmainonta

Ne kertovat kaikki tähän aikaan vuodesta sen jännittävän uutisen, että mies voi grillata makkaraa, mutta muuta en pysty niistä muistivaralta kertomaan.

Tallinkin nääntynyt lokki Hesarin etusivulla

Se osoitti keskellä Itämeri-keskustelua joko tietämättömyyttä tai pelkästään huonoa makua. Eikö mainosala enää seuraa julkista keskustelua?

Ruotsissa HK-Scan sai kuulemma julkisuutta näyttämällä kellariin teljetyn tytön ”poliittisesti huonolla” hetkellä. Mikä olisi muuten hyvä hetki tällaiselle spotille?

Minulta mainos jäi onnekseni näkemättä, vaan enpä nähnyt myöskään Kai Seikun sitä kommentoivan, vaikka vielä pari vuotta sitten Hasan & Partnersin toimitusjohtajana kommentoi mielellään muidenkin mainontaa, varsinkin jatkoilla aina meille tytöille.

Mitä tästä kaikesta voi sitten oppia?

Varmaan ainakin sen, että hyvä ja luova tarina on hyvä ja luova tarina riippumatta siitä, kertooko sen analogisesti, digitaalisesti vai painamalla vessapaperirulliin.

Ja että huono taas on huono täysin riippumatta siitä, onko se kanavariippumaton vai -riippuvainen tai integroitu tai integroimaton. Ja että hyviä mainoksia tuntuu olevan vähän.

Joka taas todentaa sen mitä mainostoimistojohtajan vappujatkoilla jankattiin - ala on kuin onkin kriisissä.

Vaan mainostoimistotpa ovat yhtenä miehenä lakanneet puhumasta luovasta sisällöstä. Ne ehdottavat nykyään brandinvahvistukseen farkkumerkin tai kioskiketjun perustamista.

En suosittele, jollei asiakasyritys satu entuudestaan sillä alalla toimimaan.

Molemmat alat ovat raakaa ja kilpailtua businessta, ja tällaisen toiminnan muuttaminen edes nollasummaiseksi liiketoiminnaksi vaatii ihan oman erikoisosaamisensa – jota mainostoimistoilla tai meillä muilla ummikoilla ei ole.

Tässä siis mainostajan vaatimaton toivomus teille sarimot, julkuset, uusitalot, everit, mäciset ja torvelaiset (kuka helkutin torvelainen?) ja muut mainostoimistojohtajat.

Laittakaa suunnittelijanne miettimään hyviä tarinoita ja luovia sisältöjä olemassa olevaan mediaan ja käskekää hetkeksi unohtaa sievistely, hienostelu, rakenteellinen hömpötys ja pyörän keksiminen uudestaan.

Me mainostajat kuitenkin käytämme tänäkin kurjana lamavuonna mediaan toista miljardia euroa.

Haluaisimme kovasti sille rahalle vastinetta, erottumista ja muistijälkeä. Ja voisi se mainos tehdä kuluttajankin iloiseksi.

Rakkaudella alaa kohtaan,

Syvä Kurkku

PS. Laskin vasemman käden sormilla että PHS pitää sisällään peräti neljä luovaa johtajaa. On baskeripäinen kirjaileva luova johtaja Rönkkö, hempeät a herkät Mannila ja Reinikka sekä tietysti kovalla mediakohulla palkattu Executive Creative Director Ruola. Saapas nähdä kuka lähtee Ekana?

PS 2. Kaunis kiitos saamistani lukuisista maileista, eritoten lämmitti faniposti. Sitä ei ole tullut sitten peruskouluaikojen. Aika moni oli myös intoutunut arvailemaan henkilöllisyyttäni, mutta sitä varjelen kuin vanhapiika nuoruutensa ainoaa rakkauskirjettä. Lisää postia ja ehdotteluja saa edelleen lähettää osoitteeseen syv.kurkku@gmail.com.

PS 3. Olen pyytänyt toimitusta poistamaan kommentoinnin kolumnieni lopusta. Lukijoiden ölinä on minusta usein rahvaanomaista, mutta jos lähetätte minulle postia, voin tehdä viesteistänne koosteen.


XXX

Syvä Kurkku on markkinointi-, media- ja mainosalaa tiiviisti seuraava femme fatale, jonka vakituinen työpaikka on suuren suomalaisen kulutustavaramarkkinoijan palveluksessa. Hän kirjoittaa häveliäästi nimimerkin takaa, mutta siihen häveliäisyys sitten loppuukin. Syvä Kurkku ei säästele mielipiteitään eikä peittele sympatioitaan tai antipatioitaan. Hän kertoo kirjoituksissaan asioista ja henkilöistä oikeilla nimillä ja tuo julki sen, minkä kaikki asiaa syvällisesti tuntevat jo tiesivätkin, mutta jota kukaan ei kehdannut sanoa ääneen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää