Kuluttajavirasto ei kannata puhelinten kytkykauppaa

3G-puhelinten kytkykaupan kolmivuotinen koeaika päättyy vuoden kuluttua ja pian päätetään siitä, vakinaistetaanko kytkyn salliva lainsäädäntö. Kuluttajavirasto ilmoittaa, että se ei kannata kytkykaupan jatkumista.


Viraston mukaan kalliiden puhelimien yleistymistä voidaan edistää myös kehittämällä muita rahoitustapoja puhelimille.

Huhtikuusta 2006 lähtien uuden sukupolven 3G-puhelimia on saanut myydä yhtenä pakettina liittymäsopimuksen kanssa. Tavoitteena on ollut edistää uuden teknologian leviämistä. Kuluttajaviraston mukaan käytäntö on osoittanut, että kytkykaupasta on aiheutunut paljon ongelmia kuluttajille.

Muita
rahoitusvaihtoehtoja


Nyt pohditaan, tulisiko kytkyä jatkaa koeajan jälkeen. Luonnos lakimuutoksesta on lausuntokierroksella. Luonnoksessa esitetään kytkykaupan jatkumista ja tarkennuksia useisiin säännöksiin.

– Jotta kytkykaupassa voitaisiin turvata kuluttajan asema, lainsäädäntöä olisi sorvattava urakalla. Järkevämpää olisikin kehittää muita rahoitusvaihtoehtoja laitteiden hankinnan helpottamiseksi. Esimerkiksi osamaksukauppa- ja kulutusluottosääntely tarjoaa valmiit, kuluttajan asemaa turvaavat säännökset, todetaan viraston kannanotossa.

Kuluttajavirasto kertoo, että se on kokeilun alusta asti ohjeistanut telealaa kytkykauppaan liittyvistä velvollisuuksista, kuten siitä, että asiakkaalle on selvästi kerrottava kytkysopimuksen määräaikaisuudesta ja siihen liittyvistä rajoituksista.

Virasto ja kunnalliset kuluttajaneuvojat saavat kuitenkin edelleen neuvoa hämmentyneitä kuluttajia sopimusehtojen tulkinnassa.

Uusimmat viestit kuluttajilta kertovat karua kieltä siitä, kuinka jopa sim-lukituksen purku määräajan umpeuduttua tai asiakkaan maksettua puhelimen koko hinnan on saattanut osoittautua hermoja raastavan työlääksi operaatioksi.

Kuolemakaan ei oikeuta
sopimuksen päättämiseen?

Vaikeita tilanteita ovat olleet muun muassa liittymän haltijoiden talouden heikkeneminen tai kuolemantapaukset. Näissä tilanteissa on saattanut olla epäselvää, mitä tapahtuu toisaalta laitteelle ja toisaalta palvelusopimukselle.

Järkyttävimmissä esimerkeissä läheisensä menettäneelle on todettu, ettei vainajan vain hetki ennen kuolemaansa solmimaa sopimusta saa poikki ennen määräajan umpeutumista, Kuluttajavirasto huomauttaa.

Nykyisessä viestintämarkkinalaissa on määritelty tiettyjä kuluttajan asemaa turvaavia vaatimuksia.

Pitkälti kuluttajan asema on kuitenkin jäänyt operaattoreiden sopimusehtojen varaan, erityisesti puhelimen kauppaa koskevin osin.

3G-kaupan erityisehdoissa on viraston mukaan jätetty moni asia avoimeksi. Siksi lainsäädännössä tulisikin vähintään määritellä reunaehdot, joiden pohjalta ammattitaitoisesti toimiva yritys voi ottaa kuluttajan riittävällä tavalla huomioon.

Myyjät pinteessä
sopimusvyyhdin keskellä


Kuluttajat ovat kokeneet, että ongelmatilanteissa vastuuta on siirrelty esimerkiksi myyjältä operaattorille tai päinvastoin.

Monimutkaisen sopimuskokonaisuuden ongelmat tuntuvat usein olevan vaikeita selviteltäviä myös myyjäliikkeille, jotka ovat sidoksissa operaattoriin ja lisäksi puhelimen takuukorjausten osalta puhelinvalmistajaan.

Esimerkiksi datasiirroista aiheutunut lasku on monesti yllättänyt kuluttajat suuruudellaan.

Ilmoituksista onkin käynyt ilmi, että sen lisäksi, ettei mainoksista ole saanut riittävästi tietoa hinnoittelusta, myöskään myyntitilanteessa ei ole osattu pyynnöstä huolimatta neuvoa valitsemaan omaan käyttötarpeeseen nähden sopivaa palvelua.

Myös saldorajoitusmahdollisuuden puuttuminen on usein unohtunut kertoa asiakkaalle.

Kytkysopimusten monimutkaisuudesta johtuen niiden vertailu on työlästä. Kuluttajien on otettava huomioon paitsi puhelumaksut, myös eri matkapuhelinmallien ominaisuudet ja hinnat. Käytännössä onkin hyvin hankalaa arvioida sopimuksen kokonaiskustannuksia ja asettaa eri operaattoreiden tarjouksia paremmuusjärjestykseen.

Vertailua hankaloittaa entisestään se, että paketeista on toisinaan vaikea saada selkeää ja oikeaa tietoa.

Markkinat voivat
jähmettyä kytkykaupan takia


Kytkykauppa voi viraston mukaan myös jähmettää markkinoiden toimintaa. Kytkysopimukset ovat määräaikaisia, eli asiakas ei voi kesken sopimuskauden vaihtaa operaattoria tai vaihtaa mieluisampaan puhelinmalliin ilman, että siitä aiheutuu hänelle kustannuksia.

Myös esimerkiksi puhepaketin muutos saattaa maksaa. Se, että markkinoilla on entistä vähemmän asiakkaita, jotka voisivat nopeasti vaihtaa operaattoria, voi laimentaa uusien yritysten intoa tulla mukaan alalle.

Myös laitekannan vanheneminen on huolena, kun laitteen vaihto on hankalaa ja kuluttaja sidottu vanhenevaan puhelimeen kahdeksi vuodeksi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    6. 6

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    7. 7

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    8. 8

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    9. 9

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    6. 6

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    7. 7

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    10. 10

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää