Valikko

Kuluttajavirasto ei kannata puhelinten kytkykauppaa

3G-puhelinten kytkykaupan kolmivuotinen koeaika päättyy vuoden kuluttua ja pian päätetään siitä, vakinaistetaanko kytkyn salliva lainsäädäntö. Kuluttajavirasto ilmoittaa, että se ei kannata kytkykaupan jatkumista.


Viraston mukaan kalliiden puhelimien yleistymistä voidaan edistää myös kehittämällä muita rahoitustapoja puhelimille.

Huhtikuusta 2006 lähtien uuden sukupolven 3G-puhelimia on saanut myydä yhtenä pakettina liittymäsopimuksen kanssa. Tavoitteena on ollut edistää uuden teknologian leviämistä. Kuluttajaviraston mukaan käytäntö on osoittanut, että kytkykaupasta on aiheutunut paljon ongelmia kuluttajille.

Muita
rahoitusvaihtoehtoja


Nyt pohditaan, tulisiko kytkyä jatkaa koeajan jälkeen. Luonnos lakimuutoksesta on lausuntokierroksella. Luonnoksessa esitetään kytkykaupan jatkumista ja tarkennuksia useisiin säännöksiin.

– Jotta kytkykaupassa voitaisiin turvata kuluttajan asema, lainsäädäntöä olisi sorvattava urakalla. Järkevämpää olisikin kehittää muita rahoitusvaihtoehtoja laitteiden hankinnan helpottamiseksi. Esimerkiksi osamaksukauppa- ja kulutusluottosääntely tarjoaa valmiit, kuluttajan asemaa turvaavat säännökset, todetaan viraston kannanotossa.

Kuluttajavirasto kertoo, että se on kokeilun alusta asti ohjeistanut telealaa kytkykauppaan liittyvistä velvollisuuksista, kuten siitä, että asiakkaalle on selvästi kerrottava kytkysopimuksen määräaikaisuudesta ja siihen liittyvistä rajoituksista.

Virasto ja kunnalliset kuluttajaneuvojat saavat kuitenkin edelleen neuvoa hämmentyneitä kuluttajia sopimusehtojen tulkinnassa.

Uusimmat viestit kuluttajilta kertovat karua kieltä siitä, kuinka jopa sim-lukituksen purku määräajan umpeuduttua tai asiakkaan maksettua puhelimen koko hinnan on saattanut osoittautua hermoja raastavan työlääksi operaatioksi.

Kuolemakaan ei oikeuta
sopimuksen päättämiseen?

Vaikeita tilanteita ovat olleet muun muassa liittymän haltijoiden talouden heikkeneminen tai kuolemantapaukset. Näissä tilanteissa on saattanut olla epäselvää, mitä tapahtuu toisaalta laitteelle ja toisaalta palvelusopimukselle.

Järkyttävimmissä esimerkeissä läheisensä menettäneelle on todettu, ettei vainajan vain hetki ennen kuolemaansa solmimaa sopimusta saa poikki ennen määräajan umpeutumista, Kuluttajavirasto huomauttaa.

Nykyisessä viestintämarkkinalaissa on määritelty tiettyjä kuluttajan asemaa turvaavia vaatimuksia.

Pitkälti kuluttajan asema on kuitenkin jäänyt operaattoreiden sopimusehtojen varaan, erityisesti puhelimen kauppaa koskevin osin.

3G-kaupan erityisehdoissa on viraston mukaan jätetty moni asia avoimeksi. Siksi lainsäädännössä tulisikin vähintään määritellä reunaehdot, joiden pohjalta ammattitaitoisesti toimiva yritys voi ottaa kuluttajan riittävällä tavalla huomioon.

Myyjät pinteessä
sopimusvyyhdin keskellä


Kuluttajat ovat kokeneet, että ongelmatilanteissa vastuuta on siirrelty esimerkiksi myyjältä operaattorille tai päinvastoin.

Monimutkaisen sopimuskokonaisuuden ongelmat tuntuvat usein olevan vaikeita selviteltäviä myös myyjäliikkeille, jotka ovat sidoksissa operaattoriin ja lisäksi puhelimen takuukorjausten osalta puhelinvalmistajaan.

Esimerkiksi datasiirroista aiheutunut lasku on monesti yllättänyt kuluttajat suuruudellaan.

Ilmoituksista onkin käynyt ilmi, että sen lisäksi, ettei mainoksista ole saanut riittävästi tietoa hinnoittelusta, myöskään myyntitilanteessa ei ole osattu pyynnöstä huolimatta neuvoa valitsemaan omaan käyttötarpeeseen nähden sopivaa palvelua.

Myös saldorajoitusmahdollisuuden puuttuminen on usein unohtunut kertoa asiakkaalle.

Kytkysopimusten monimutkaisuudesta johtuen niiden vertailu on työlästä. Kuluttajien on otettava huomioon paitsi puhelumaksut, myös eri matkapuhelinmallien ominaisuudet ja hinnat. Käytännössä onkin hyvin hankalaa arvioida sopimuksen kokonaiskustannuksia ja asettaa eri operaattoreiden tarjouksia paremmuusjärjestykseen.

Vertailua hankaloittaa entisestään se, että paketeista on toisinaan vaikea saada selkeää ja oikeaa tietoa.

Markkinat voivat
jähmettyä kytkykaupan takia


Kytkykauppa voi viraston mukaan myös jähmettää markkinoiden toimintaa. Kytkysopimukset ovat määräaikaisia, eli asiakas ei voi kesken sopimuskauden vaihtaa operaattoria tai vaihtaa mieluisampaan puhelinmalliin ilman, että siitä aiheutuu hänelle kustannuksia.

Myös esimerkiksi puhepaketin muutos saattaa maksaa. Se, että markkinoilla on entistä vähemmän asiakkaita, jotka voisivat nopeasti vaihtaa operaattoria, voi laimentaa uusien yritysten intoa tulla mukaan alalle.

Myös laitekannan vanheneminen on huolena, kun laitteen vaihto on hankalaa ja kuluttaja sidottu vanhenevaan puhelimeen kahdeksi vuodeksi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – kasvaako hakijoiden määrä? ”Helppo syrjäytyä omasta halustaan”

    10. 10

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää