Nokia osti Jone Nikulan Ovi-lehdeltä nimen

Matkapuhelinvalmistaja Nokia hankki oikeudet Jone Nikulan päätoimittaman aikakauslehden nimeen.


Matkapuhelinvalmistaja Nokia on askeleen lähempänä Ovi-tavaramerkin omistamista Suomessa.

Matkapuhelinvalmistaja on ostanut Ovi-tavaramerkin Ovi-aikakauslehteä julkaisseelta Kustannus Oy Vistalta, joka kuuluu Plus-Ryhmä-yritysryppääseen.

Aikakauslehden huhtikuun numero jää viimeiseksi Ovi-nimellä ilmestyneeksi numeroksi. Lehti ilmestyy tulevaisuudessa nimellä Kaupungin aika.

– Ovi nimenä on tähän asti ollut Kustannus Oy Vistan omaisuutta, mutta tätä lukiessasi se kuuluu jo Nokia Oyj:n valtapiiriin, lehden päätoimittaja Jone Nikula kirjoittaa pääkirjoituksessa.

Tavaramerkin siirtohakemus on tehty 11. huhtikuuta. Tavaramerkki on rekisteröity tavara- ja palveluluokkiin, kuten painotuotteet, mainonta, liikkeenjohto ja yrityshallinto.

Patentti- ja rekisterihallituksesta kerrotaan, että siirtäminen kestää yleensä noin kaksi kuukautta.

Kustannus Oy Vista ja Nokia eivät kommentoi kauppahintaa.

Tavaramerkki käytössä
vain Suomessa


Ovi-tavaramerkin omistus on kiusannut Nokiaa vain Suomessa.

Kustannus Oy Vistan Ovi-lehti aloitti lokakuussa 2006. Nokia esitteli maailmanlaajuista Ovi-nettipalveluaan ensimmäistä kertaa elokuussa 2007. Palvelun brändin ja logon loi Tokiossa ja Lontoossa päämajaansa pitävä brändäystoimisto Moving Brands.

Nokian viestintäpäällikkö Ingrid Peuran mukaan Ovi-tavaramerkkiin liittyvät kysymykset eivät ole kuitenkaan hidastaneet Ovi-palveluiden lanseeraamista Suomessa.

– Muissa maissa tavaramerkkiin ei ole liittynyt mitään ongelmia, Peura sanoo.

Ovesta kiisteltiin
jo ennen Nokiaa



Nokian yritystä hankkia Ovi-tavaramerkki omaan käyttöönsä varjostaa kuitenkin Kustannus Oy Vistalta periytyvä kiista.

Ovi-tavaramerkkikiistasta blogissaan kirjoittanut tamperelainen mediayrittäjä Jori-Pekka Träskbäck muistuttaa, että englanniksi ilmestyvä suomalainen verkkolehti Ovi Magazine ehti käyttämään nimeä ensimmäisenä.

Kun Kustannus Oy Vista toi Ovi-lehden markkinoille, Ovi Magazine valitti nimestä Patentti- ja rekisterihallitukseen. PRH päätyi kuitenkin hylkäämään valituksen, sillä Ovi Magazinea julkaiseva Tmi Chameleon Project ei ollut yrittänyt hankkia nimelle tavaramerkkiä. Vähäisen tunnettuuden vuoksi nimi ei ollut myöskään vakiintunut tavaramerkiksi.

Träskbäck arvioi, että Ovi Magazine voisi halutessaan heittää hiekkaa Nokian rattaisiin.

– Tietoisuus aikaisemman palvelun olemassaolosta lienee helpompi osoittaa Ovi-lehden kiistan myötä, Träskbäck kirjoittaa.

Ovi Magazinen perustaja Thanos Kalamidas kuitenkin sanoo, ettei hän ole ollut missään yhteydessä Nokiaan. Samaa sanoo myös Nokian Peura, joka ei ole kuullut lehdestä.

– Minä en ole häirinnyt heitä, eivätkä he ole häirinneet minua, Kalamidas sanoo.

Nokian verkkoportaali ei haittaa Kalamidasia. Aikakauslehden kanssa oli toisin.

– He kopioivat meidän nimen härskisti, Kalamidas sanoo.

Päätoimittajan mukaan Ovi Magazinella on viikoittain 20 000 lukijaa.

Träskbäck tuli tunnetuksi Etuovi-tavaramerkkiä koskeneesta kiistasta mediakonserni Alma Median kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    3. 3

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    4. 4

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    5. 5

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    6. 6

      Työpaikoilla heräsi huoli: Saako pöydällä pitää Trump-nukkea?

    7. 7

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    8. 8

      Eniten kasvua polttoaineista – Tulli keräsi veroja ja maksuja lähes 11 miljardia

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Comptelin hallitus pitää Nokian ostotarjousta kohtuullisena

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    5. 5

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    6. 6

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    10. 10

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää