Valikko

Blogia on vaikea pistää rahoiksi

Suositut verkkopäiväkirjat ovat maailmalla herättäneet mainostajien kiinnostuksen, mutta Suomessa harva on tehnyt sanailustaan bisnestä.
Suosituimmilla blogeilla eli verkkopäiväkirjoilla on kymmeniä tuhansia lukijoita. Vain harvat niistä on valjastettu kaupalliseen käyttöön.

Ruotsissa esimerkiksi suositun Ebbas Bloggin toimittajalle tulvii ilmaisia tuotteita ja tarjouksia siinä toivossa, että blogin 27-vuotias toimittaja Ebba von Sydow mainitsisi tuotteet kirjoituksissaan.

Suomalaiset verkkoasiantuntijat eivät ole huomanneet, että mainostajat olisivat innostuneet hyödyntämään yksityisten kirjoittajien blogeja. Blogeja toimitetaan omaksi iloksi.

Oikeat ihmiset
kiinnostavat mainostajia


Mainostoimisto Bobin suunnitelija Joni Kukkohovi ei osaa antaa yksiselittäistä vastausta siihen, miten suositun blogin ylläpitäjä voisi tehdä blogillaan isoja rahoja.

Hänen mukaansa kaupallisen kiinnostavuuden saavuttamiseksi ei välttämättä tarvita valtavia kävijämääriä. Jos kohderyhmä on oikea, pienikin joukko lukijoita voi olla markkinoijan kannalta kiinnostava. Ruisleivän myyjä tarvitsee ison joukon asiakkaita, mutta huvipursien kaupittelija haluaa tavoittaa juuri oikeat ihmiset.

Mainostoimisto PHS:n online-suunnittelujohtaja Kari Mikola painottaa enemmän kävijämäärien merkitystä.

– Yrityksiä kiinnostavat massamediat ja isot kävijämäärät. Jos tehdään kohdennetumpaa mainontaa, niin silloinkin pitäisi olla 15 000–20 000 kävijää viikossa ennen kuin se ketään kiinnostaa, Mikola sanoo.

Mainonta sekoittuu
sisältöihin


Kukkohovi uskoo, että verkossa mainossisältöjä pyritään sekoittamaan muihin sisältöihin enemmän kuin muissa medioissa. Blogit tarjoavat periaatteessa oivan mahdollisuuden piilomainontaan, koska niitä ei valvota samaan tapaan kuin vakiintunutta mediaa.

Kuluttajaviraston tehtävä on valvoa, että mainonta on tunnistettavaa. Blogien osalta yhteydenottoja ei Kuluttajavirastoon ole juuri tullut, sanoo lakimies Miina Ojajärvi.

Tavaroiden ja lahjojen antaminen blogin pitäjälle on Ojajärven mukaan periaatteessa sallittua. Merkitystä on sillä, onko tavarat annettu myynninedistämistarkoituksessa ja miten tämä käy ilmi blogista. Mainonnan tunnistettavuuden vaatimus koskee siis myös blogeja.

Puijaaminen kolahtaa
omaan nilkkaan


Mainostoimistoissa tiedetään, että piilomainonnan ujuttaminen blogeihin kääntyy helposti itseään vastaan. Tästä on maailmalta varoittavia esimerkkejä.

– Jos kirjoittaja alkaa rahaa vastaan kirjoittaa joistain asioista, niin kiinnostus blogiin varmaan lakkaa aika nopeasti, sanoo Mikola.

Vielä pahempi vaihtoehto yrityksen kannalta on, että sen maine menee, kun lukijat alkavat syyttää sitä manipuloinnista.

– Jos lähtee manipuloimaan blogien sisältöä tarkoitushakuisesti, on parempi pitää huoli, että jäljet myös pysyvät näkymättöminä. Ehdottomasti manipulointia tehdään, ja monet miettivät siihen keinoa, Kukkohovi sanoo.

Yritysten omat
blogit eivät lennä


Yksityisten ihmisten blogien valjastaminen markkinointikäyttöön ei välttämättä ole yrityksille paras keino hyödyntää blogimaailmaa eli blogosfääriä.

Mainostoimisto PHS on Mikolan mukaan ehdottanut asiakkailleen, että niiden työtekijät alkaisivat pitää blogeja. Tätä kautta yritys saisi näkyvyyttä esimerkiksi arvoilleen.

Työntekijöiden blogien ei tarvitsisi olla kriittisiä omaa työantajaa kohtaan, mutta ne eivät saisi olla puhdasta mainostekstiäkään.

Tähän mennessä yritykset eivät ole blogeista innostuneet. Niillä työntekijöillä, joilla on riittävän laaja-alainen tietämys yrityksestä voidakseen kirjoittaa siitä mielenkiintoisesti, ei riitä aika blogin pitämiseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää